Gå til innhold
Arkivverket

[#41441] Ole Vroldsen f. ca 1783 i Søndeled, Aust Agder


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg søker opplysninger om Ole Vroldsen som i 1801-tellingen finnes her hos foreldre: LenkeI Søndeled Slektshistorie, Ytre Søndeled , Søndeled IV , s. 471 er han ført opp som sønn av Vrold Olsen og Asborg Åsulvsdatter . (I boka står at det er mulig at det er Vrold Olsen som bor i Buvika i 1801.)Slekta er ført et stykke bakover med noen litt usikre faktorer til en Ole Sørensens slekt-Mine spørsmål er om noen har muligheter for å hjelpe meg med hvor det ble av denne sønnen Ole Vroldsen. I hvilke kilder kan jeg følge han?1.Finnes det utflytterlister fra Søndeled i den tiden?2. Hvor var han innrullert? Kan det tenkes at han tjenestegjorde i Fredriksværn?3.Hvor oppbevares disse militære ruller? (1800-1815)4. Giftet han seg, når, hvor, og med hvem?5.Finnes han i kirkebøker under viede i Søndeled, ( 1802-1815) Mulighet for hjelp til oppslag.Håper på hjelp fra lokale slektforskere til å finne svar på spørsmålene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Gunn!Jeg har ikke funnet noen oversikt over utflyttede fra Søndeled i kirkeboka for denne perioden. Et naturlig spørsmål blir vel da: Finnes det innflyttingslister for Stavern? I så fall burde Ole Vroldsen være nevnt der.Dette var ikke store bidraget, men det holder i hvert fall temaet varmt.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet, Oddbjørn. Jeg får prøve å få undersøkt dette. Har ikke funnet opplysninger i digitalarkivet,men det må vel la seg gjøre å få svar på dette med en henvendelse til Riksarkivet. Der vet de vel også om det finnes militære ruller fra området i den tiden.Her har jeg funnet vielsen til foreldrene til en Ole Vroldsen i Søndeled, samme paret som i 1801-tellingen: LenkeSkal se om jeg finner opplysninger om barna deres i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok den Ole Vroldsen som er nevnt i Buvika i 1801: LenkeDet ser også ut til at det er f. en Ole Vroldsen i Søndeled i 1882, døpt 15 sep. samme far. På Fam. s er kun fars navn nevnt i disse kildene. Har ikke greid å finne flere barn i denne familien. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sendt et spørsmål til Statsarkivet om det finnes innflytterlister for Stavern i perioden 1800-1810 . Håper på et svar på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fikk nettopp mail fra Statsarkivet om at de hadde vidresendt min forespørsel til Kongeberg.Skal si fra om, og når jeg får svar derfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fått svar i posten fra Statsarkivet på Kongsberg i dag. Svar : Vi må medele at bestemmelsen om føring av og tilgangslister i kirkebøkene først kom i 1812.Etter det vi kan se , ble det derfor ikke ført slike lister i perioden 1800-1810 for Stavern.Vedlagt fulgte en liste med kopi fra en katalog som viser bevarte attester i Stavern prestearkiv.Prestearkiv Stavern ( Fredriksvern) Nr. Tidsrom Anmerkninger 1. 1784-1815 1785-92,1794-96,1798-1803 ( 1805mangler)2. 1816-1830 1827-1829 mangler Dette viser at det er kan være muligheter til å finne ut om min tipp-tippoldefar Ole Voldsen kom til Fredriksvern ( om det da ikke tilfeldigvis var i 1805) Han finnes ikke i 1801-tellingen, men gifter seg i 1811 med Gjertrud Christine Pedersdatter.Kan være jeg får følge oppfordringen fra Statsarkivet om å komme på lesesalen i Kongsberg og se gjenom matrialet.Takk foe all hjelp underveis.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.