Gå til innhold
Arkivverket

[#41444] Tipoldefar Jens Lagesen - hvor blev han af?


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Jens Lagesen, født i Ø.Aker 1829, sidst set i FT-1890 i Havegaden 25 på Kampen. Han var vognmand og restauratør, så vidt jeg ved havde han et værtshus i Havegaden 5. Jeg kan ikke finde ham i FT-1900? Har nogen et tip om, hvor jeg skal lede?Hilsen Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Berit Tak fordi du tog dig tid til at svare. Så må jeg jo smøre mig med tålmodighed endnu en stund!Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden du selv er etterkommer, så kanskje du har noen få andre data også ?? Denne lenken ( Lenke ) handler vel om rett person ???Har du funnet ham i FT 1875 ??Var ektefellen Lene (Helene ??) i live i 1895 ?? Er fødselsåret, 1829 beregnet ut fra oppgitt alder ved FT 1865, eller finnes det annen fødsels/dåpsinformasjon som kan utfylle. Har du navn på (event. flere av) barna ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Iver Ja jeg har hans dåbsdata og vielsesdata plus børn. Og også fotografi af Jens og familie. Hans kone Lene døde i 1889. Er du også i slekt, siden du ved, hvad Jens' kone hed? Jeg har også FT1890. Hører gerne nærmere fra dig.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej igen, Iver.Ja, det er ret person, og jeg har også FT 1875.Du må undskylde at jeg ikke kikket på Lenken, jeg skal lige vende mig til Digitalarkivet.Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei !Grunnen til at jeg spør om utfyllende opplysninger, er at det kan forenkle hjelpen med videre søk.Det finnes f.ex en Jens Lagesen som er født 12.april 1827, og døpt i Vestre Aker 17. juni samme år. Det ville vært greit å sette denne personen til side, når det kan bekreftes at hans fødselsdata ikke kan stemme med din tip-oldefar. Det er jo et meget begrenset antall personer som bærer dette navnet.Likeledes støter man ofte på problemer med slekts-/etternavns-bruk på personer fra denne tidsperioden i Norge, - noe som eventuelt kan forklare hvorfor jeg ikke finner Jens/Lene i FT 1875 i Christiania (i Riksantikvarens digitale utgave).Brukes for eksempel etternavnet LAGESEN konsekvent på Jens og Lene (etter ekteskapsinngåelsen) i de kildene du har hatt tilgang til ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I gravminne-registeret finnes det en hel del i Osloområdet som bruker Lagesen som etternavn. Legger inn en lenke til en Anne Lagesen her: LenkeDu kan jo ta en titt og søke på finn gravplass så ser du om noen av navnene passer med de du søker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Iver og GunnNu er det vist mig der har rodet godt rundt i surdejen.Ja, Jens e r født 12.04.1827, og forældrene er Lage Jacobsen og Anne Jensdatter. (Jeg har lidt svært ved at finde ud af Østre og Vestre Aker.)Det var faderen Lage Jacobsen, der døde 1829.Lagesen-navnet er af Jens brugt konsekvent hele vejen.Jens Lagesen og Lene Jahnsdatter blev viet 25-01-1850 i Aker kirke.Jeg har i k k e FT 1875, kun 1865 fra Dalhaugen.Lene dør 8-1-1889.Jens bor stadig Havegaden 25 i FT 1890 og er restauratør, (har stadig beværtningen i Havegaden 5)Nu har jeg checket i mine papirer - jeg syntes ellers at jeg kunne det hele udenad!Undskyld rodet, og tak fordi I gider at beskæftige jer med mit indlæg.Gunn: Jeg kender ikke Anne Lagesen, som omtales i din lenke.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Annelise, vet du hvilken menighet Lene tilhørte da hun døde i 1889 ? Mulig Jens også kan ha blitt begravet der.Om du ikke har det fra før så legger jeg inn lenke til Lenes fødsel og dåp i Haslum kirke (Ø. Bærum lå under Asker på den tiden) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Berit De boede i Havegaden 25 på Kampen, og hun døde hjemme. Lene er begravet i et familiegravsted på Vestre Gravlund. Jeg kan ikke se, at Jens er gravlagt der, iflg. Vestre Gravlunds kirkegårdskontor. Tak for lenken. Hvad betyder det der står under 'Merknader'?Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lene ble hjemmedøpt av en kone som het Eli Hans. boende på Eegs eie. Senere ble Lene døpt i Haslum kirke (H.K.) som ligger i Bærum. / Asker= Asker kirkebok.Asker og Bærum ligger i Akershus fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Jens ikke ble begravet på Vestre gravelund, vil det være meget sannsynlig at det skjedde på Østre Lenke , siden han bodde på Kampen, og under forutsetning av at han døde etter at gravelunden ble innviet.Østre gravelund er ca et kvarters gange Kampen. Som det fremgår av lenken, ble kapellet innviet i 1895. Og gravelunden var tilknyttet Kampen menighet.Det er verd å merke seg at denne gravelunden ikke eksisterte da Lene døde. (Noe som kan forklare hvorfor ikke Jens ligger på familiegravstedet der.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Iver.Tak for dine oplysninger - lenken er meget interessant læsning. Du har sikkert ret i din formodning om at Jens nok er gravlagt på den nye Østre Gravlund, fordi familiegravstedet på Vestre Gravlund var 'fuldt'. Nu må jeg så se, om jeg muligvis kan få oplysning om Jens derfra, det er nok lidt svært, når man ikke har konkret dato?Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.