Gå til innhold
Arkivverket

[#41445] Hjelp til å finne info om far til Josefine


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg har ikke Johan Arend Petersen i mine aner, men under folketellingen for Stavanger 1865 under Østervaags Rode er det en Johan Arentz Pedersen som er 14 år gammel i 1865. I 1870 er han ca. 19 år og kan høyst mulig være den Johan Arend Petersen af Stavanger. Han er sønn av Peder Jacobsen 43 år gammel født ca. 1822 i Stavanger og kona Karen Malene Asersdatter som er født ca. 1829 i Egersund.Du finner familien her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann ArneJeg har sett på denne og kom vel til samme konklusjon tror jeg. Tror helle ikke dette kan være han jeg leter etter hvis han ikke var tidlig ute da hahahaTakk for responsenHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Du skal ikke avskrive at vedkommende kan ha vært tidelig ute. Har selv i vår familie en onkel av min mor som fikk en datter med tjenestejenta på gården da han var 18 år gammel, som 'straff' ble han sendt til Amerika for å jobbe. Det var vel mer for at familien skulle slippe å betale for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann ArneTakker for svar igjenIfølge det jeg har sett så er vel han den eneste i Stavanger som heter Johan Arend Petersen i 1865 tellinga så jeg lurer på om jeg ikke bare må satse på at dette er den rette mannen? Det er sant nok at han kan ha vært tidlig ute.Hvis dette er min kar så kom jeg frem til dette: Mor til Josefine er født i Lund som er nabo kommune til Egersund, moren til Johan Arend er født i Egersund,Josefine er døpt i Lund så kanskje det kan være min kar dette?Det er veldig dumt hvis det ikke er han så kommer jeg inn på feil famile da. (er litt usikker på hva jeg skal gjør,forslag?)Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg ville prøvd dette. Se om du finner noe mer ut om hans familie sjekke gjerne dåp og konfiormasjon til Johan Arend dersom mulig. Du bør sjekke ut om de fadderne som står nevnt på Josefine er i slekt med Johan Arendt på noen måte, eller om det bare er venner/bekjente. Se også om du finner folketelling fra 1875 i Egersund/Lund og se om du finner Johan Arend i den folketellingen. Har ikke funnet noen Johan Arend i 1900 tellingen, vet du om han levde da i 1900, og i såfall hvor ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei ArneTror jeg skal prøve det å finne ut litt mer om han men det er jo det som har vært problemet fra starten at jeg ikke finner noe på han.Har kun hans navn og ikke noe annet vet ikke om han levde i 1900 heller....Får bare forsette letingen tror jegTakk for hjelpen dinHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, I kirkeboka for Lund står det at man har mottatt melding fra Helleland (naboprestegjeld) om at fødsel og dåp har skjedd der. Her har du lenken til innførselen i kirkeboka for Helleland: Lenke Dessverre ingen ny informasjon. Men Marthe fra Handeland i Lund er tjenestejente - antakelig på gården Hetland - i Helleland når Josefine blir født. Og da er man ett prestegjeld nærmere Egersund.Om man ser på fadderne til Josefine, er det sannsynlig at Marthe var tjenestejente på Øvre Hetland hos ekteparet Sven Hansen og Else Marie Tolleivsdatter. Jeg har sjekket bygdeboka for Helleland (s. 363), men det står ingenting om Marthe eller Josefine - eller barnefaren - der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.