Gå til innhold
Arkivverket

[#41453] Oluf Kalips - våpenbrev av 19. juni 1550


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Oluf Kalips sitt våpenbrev ser slik ut:'Vaabenbrev Oluf Kalips - et tveskift Skjold, den øverste Part i Skjoldet rød med en halv hvid Hjort, den nederste Part hvid med to halve blaa liljer jevne hos hverandre, og til Hjelmtegn en halv hvid Hjort, som Vaabenet i Brevet staar malet. København Thorsdag post Viti et Modesti Dag [19. juni] 1550.'I Lisbet Bryskes våpenbok fra ca 1650 er våpenet gjengitt slik jeg har skissert her. NST (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift) nr 1 har en annen gjengivelse (se min skisse i neste innlegg). Hvordan skal man tolke teksten - hva er riktig?

bilete1156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; Åndsverksloven setter en stopper for at jeg kan legge inn kopi av originaltegningene. Når det gjelder Bryske, kunne jeg vel ha benyttet den her, dersom jeg hadde avfotografert originaltegningen, men jeg baserer meg på et foto som er tatt av en annen i nyere tid og som derfor er båndlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det må vel komme an på hva slags betydning ordet 'hos' har i setningen 'to halve blaa liljer jevne hos hverandre.'I eks 1 kan man vel si at liljene står jevne mot hverandre, mens de i eks 2 står jevne ved siden av hverandre.Betyr hos mot eller ved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er den nederste figuren som er riktig - Lisbet Bryske har altså en variant som ikke svarer til våpenbrevet eller til Ole Kalips' eget segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Kalips-våpenet i normaliserte utgaver er tegnet av både den danske arkitekt Herman Storck og førstearkivar Hallvard Trætteberg. Storcks tegning er gjengitt i Dansk Våbenbog (1910) og S.T. Achens Danske adelsvåbener (1973). Trættebergs tegning inngår i hans Norges våbenmerker (1933).Tegningen i innlegg nr 2 er noe mer amatørmessig og litt forskjellig i detaljene, fra Storcks og Trættebergs tegninger. Også disse to tegningene har liljene plassert som i innlegg nr 2. Det vil si at de har liljene 'halvert' på den måten at de mangler de nederste tre bladene. Jeg kjenner ikke til om det er noen teorier om hvorfor denne ganske originale liljetypen er med i Kalipsvåpenet.Vi har ellers i norske middelaldervåpen liljer som er halvert loddrett, så som i Benkestokk, Bolt og andre. Men da er den halve liljen festet på kløvningen (den vertikale delingen), slik at det kan se ut som den halve liljen i et av to skjoldfelt, er konstruert ut fra et eldre våpen med en hel lilje. Det kan naturligvis være at de ikke kommer fra eldre våpen, men ble konstruert med så vidt komplisert skjoldinnhold uten å basere det på eldre våpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk!Finnes Oluf Kalips sitt våpen i original utførelse (segl e.l.)? Eller har Storck i 1910 benyttet/tolket våpenbrevet - og de andre så (kanskje) tatt utgangspunkt i Storck sin tegning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Knut (innlegg 4). Jeg ville ha tolket dette som at 'hos hverandre' mere er at de berører hverandre (som i Bryske sin tegning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tolker Bryskes tegning som to halve liljer som er satt sammen til en helhet (den ene halvparten snudd på hodet og 'skrudd' sammen med den andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men - etter å ha sjekket andre liljer i Bryskes bok, må jeg gi deg rett i at dette like gjerne kan ha vært ment å skulle være EN HEL lilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg oppfatter det slik at du Arnstein Rønning selv har tegnet skjoldet i innlegg nr 2.Tegningen i innlegg nr 2 ligner litt på den skjoldtegningen som jeg nå sitter her og ser på fra NST I (Oslo 1928), plansje III, nr 111, Kalips. Denne plansjen er en del av C.M.Munthes viktige artikkel 'Norske slegtsmerker'.Jeg kan ikke se at Munthe opplyser hvem tegneren er - eventuelt om han har tegnet de mange våpnene selv. Noen av tegningene virker skjematiske og uprofesjonelle, så det kan være spørsmål om de kommer over terskelen for å være vernet som åndsverk.Jeg antar at mange nå vil være interessert i å se tegning eller foto av Kalips' eget segl som er omtalt ovenfor. Hvis noen har tegning eller foto, vil dere legge det ut her ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Munthe har nok utført tegningene selv. Jeg antar at den som ser gjennom RA Kjeldeskriftavdelingens segltegninger vil finne tegning av Ole Kalips' segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.