Gå til innhold
Arkivverket

[#41461] Gunhild Kåsbøl/Kosbel Rosenvinge f. ca. 1747, gift på Frosta - hjelp søkes!


Gjest Sigrid Breivik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Biblioteket her har boka 'Lofotens og Vesterålens Historie', og jeg kan tidligst komme meg dit i slutten av denne uken mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(25:) Jeg hadde 02.04.1776 som DØDS-datoen til Hr. Eiler Schøller Rosenvinge til Frosta, men det er vel da neppe korrekt. Når døde han ? (Neppe samme dag han ble fradømt stillingen ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har lest feil ser jeg, og det står i bygdeboka som du Per Nermo at han døde 02.04.1776. Dette skjedde få måneder etter at han ble fradømt stilling. Han ble også satt under tiltale i 1746, 1762 og 1774.Kirkebok førte ikke Eiler Rosenvinge før på slutten 1750, og den mangler helt for 1755. Den beskrives som høyst 'konfus' og uetterrettelig. Frem til 1772 er faktisk ikke foreldrene ført på døpte(bare navn med-sen og - datter og gårdsnavnet). Store mangler er det også i kirkeboka, og det har jeg selv erfart. Han var nøye med å få med sine egne barn som døpt, så det er sikkert noe å hente i kirkeboka likevel(mikrofilm HF-1255 for 1750-1778).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til innlegg nr. 2 m.m.I NST XXII 1969 s. 47 - 60, står det om skiftet etter det barnlause ekteparet; Biskop Nicolai Christian Friis og kona Sophia Møinichen Kolderup.Skiftet er svært omfattande og eg skal ikkje gå i detalj inn på dette her. Det som er mest interessant i denne samanhengen er at biskopen hadde ei syster som heitte Mille Maria Friis. Ho vart gift med Peter Kaasbøl Rosenvinge f. 1700 på Renså i Trondenes av foreldre Jacob Paulsson Rosenvinge f. 1671 i Føns, fogd i Vesterålen, Andenes og Lofotens fogderier, død 10. juli på Vinje i Bø ( Eg går ut frå at dette må vera Bø i Vesterålen og ikkje i Telemark), og hustru Karen Schøller født 6. januar 1662 i Hemne kyrkje i Sør-Trøndelag. Karen og Jacob vart gift kring 1700. Peter Kaasbøl Rosenvinge vart m.a. prest i Selbu i 1737 etter å ha vore res. kapellan til Kvernes og Grip. I 1755 vart han prost over Innherads prosti.Peter Kåsbøl Rosenvinge må vera ein eldre bror av Eilert Schøller Jacobson Rosenvinge, som vel var far til den Gunhild som er utgangspunktet for tråden. Eilert Schøller Rosenvinge må vera oppkalla etter morfar sin, den rike Eilert Casparson Schøller i Hemne som var gift med med dotter til Melchior Jacobson Falck og kona Milde Audunsdotter av den namngjetne Aspaslekta.Har også sjekka ut Lofoten og Vesterålens historie 1500 - 1700. Der står ingenting om fogden Jacob Paulson Rosenvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Gløymde å få med årstalet då fogden Jacob Paulson Rosenvinge døydde. Det var i 1735. Det var berre datoen som vart med i det første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til innlegg (3): Per, du skriver at Eiler Schøller Rosenvinge (1703-1776) var sønn av fogd Jacob HERMANSEN Rosenvinge og Karen Eilersdatter Schøller. Ifølge Albertine Hauglids 'Innflytterslekter til Vega og deres røtter' var Jacob POULSEN Rosenvinge gift med Karen Eilersdatter Schøller. Er det TO fogder Jacob Schøller, eller er det en feil med en av disse to Jacob'ers patronymikon? Altså, er det Jacob Hermansen eller Poulsen Schøller? Kan du avklare dette? mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg hadde tidligere notert 'Jacob Hermansen Rosenvinge' f. 1664, men ser nå at man mener han var f. 1671 og istedet sønn av Poul Jørgensen Rosenvinge i Føns, Odense, DK, og Karen Knudsdatter Blankenborg. Jeg antar at det er det siste som er rett. Han var vel også fogd i Senja. Han ble forøvrig g. 2. g. (ca. 1734) med sin pleiedatter Riborg Katarina Hansdatter Hveding (død 1766) fra Torsken i Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Elenore Rosenvinge Strøm

Sogneprest i Føns og Ørslev Poul Jørgensen Rosenvinge regnes for stamfar til den norske linje av familien Rosenvinge ,hvis sønn Jacob (1671-1735)i ung alder kom til Helgeland og døde som fogd over Vesterålen ,Andenæs og Lofoten fogderier. Sammen med presten Brønlund eide han stort jordegods i Vesterålen . Presten Nils Brønlund hadde en datter som ble gift med Herman S. Randulff - kanskje mixen ligger her? Jacob ble gift med Karen Eilersdatter Schøller i Trondhjem og hun føder to sønner Peder Kaasbøll f.1701 og Eiler Schøller f. 1703, som begge blir prester. Vi har ingen dødstall på Karen Schøller - noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at hun må være død før 1734 (antakeligvis i Skotnes, Buksnes), da Poul giftet seg med sin pleiedatter Riborg Hveding. Året etter døde han selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenore Rosenvinge Strøm

I mine slektsnotater er Gunnhild Kaasbøll Rosenvinge f. 30-1-1747 datter av presten Eiler Schøller R f. 1703,og første ekteskap med Elen Junghans . Gunnhild gifter seg 25-5-1772 m proprietær til Store Lehn på Frosten Aage Hagerup f.1740-1820. Han gifter seg andre g med Ingeborg Anna Herness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.