Gå til innhold
Arkivverket

[#41478] Emigrant Erik Eriksen Sævareid (Skånevik), f ca 1835


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,er nettopp kommet hjem fra kulturreise i Kvinnherad, Sunnhordland, Ryfylke og Jæren. Det var interessant, og været var bra. Spesielt spennende var det med Sogndalsstrand i Sokndal, den første CittaSlow by i Norden, en kulturell opplevelse. http://www.sogndalstrand.no/Men nå til Hermans slekt. Jeg har problemer med å forstå at Guri i (23) f 1813 kan være Erik (f 1835) sin søster. Hun nevnes som Olsdatter. Kan Ingeborg evt ha vært gift før hun ble gift med Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Erik Erikson ble gift 25.9.1813 på Sævareid med Ingeborg Tolleivsdtr. og Guri er iflg.FS f.17.10.1813. Når Erik ble f.1835 så er det også oppgitt de samme foreldre. Erik er død 1851 og Ingeborg død 1853. Dette er jo opplysninger fra FS, så ingenting er vel helt sikker, men Ingeborg var 43 da Erik ble født. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men da må det vel være en feil i Skånevikssoga når det gjelder farens navn.Ingeborg var 10 år i 1801, altså f ca 1790. Erik var 7 år i 1801, altså f ca 1793. Hun var i tilfelle ca 23 år (Erik ca 20 år) da hun fikk Guri og 49 år da hun fikk den yngste, Nils, i 1839. Det er jo selvsagt mulig...Kan det være feil i Brevet fra SAB fra 1975? Der er det nevnt en Erik f 1819 d 12.2.1842, mens Skånevikssoga, slik jeg forstår, nevner en Erik f 1819 d 1871, som emigrerte. Det er jo noe som må være feil når det gjelder denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Guri si mormor heitte Guri, og eldste dottera vert ofte kalla opp etter mormor.Ifølge bygdeboka var mora fødd i 1792, altså 47 år då Nils vart fødd.Synd me ikkje finn desse kyrkjebøkene i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Guri i (23) kalles Olsdatter dersom hun er datter av Erik og Ingeborg på Sævareid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det er nolkeg som har gjort Guri til Olsdatter (23). Det står Eriksdtr i bygdeboka. Eg får skulda på at mannen er Olsson. Beklagar så mykje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i dag mottatt kopi av brev fra SAB datert 31.10.75, som viser at innholdet i (7) er korrekt.Spørsmålet mitt blir om den Erik (23) f 1819 d 1871, der familien utenom han selv er 'identisk' med den Erik f 1819 død 12.2.1842 (7). Dersom familien hans emigrerte uten han, kan det jo være at han allerede var død, og at derfor 1842 synes mest rimelig som dødsår. SAB har ført dette inn i brevet utfra Kirkebok nr 4 og 5 fra Sognepresten i Skånevik.Vedlagt fikk jeg også kopi av omtale fra HA fra 10.10.1975, der det står at Korrespondent Eric Sevareid var barnebarn av Erik Eriksen f 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ifølge bygdeboka døydde det ein Erik Eriksson i 1842. Han var fødd 1793 og var iflg boka son av Erik Erikson (1753-1835) som kom frå Tofte i Fjelberg. Dei budde på plasset Ishaugen under Nedre Sævareid.Der er skifte etter ein av Erik'ane, eg ber om opplysningar i arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i kveld fått vite at Amerikanerne nå har fått kontakt med slekten sin i Norge, etterkommerne etter Guri gm Ola Rullestad. Så da har vi ihvertfall gitt dem den hjelpen.Takk til alle som har bidratt!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.