Gå til innhold
Arkivverket

[#41479] En håpløs nøtt ?


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Min tipptippoldefar Iver Larsen ble født i Lardal, Vestfold i 1823. I 1851 i Oslo giftet han seg med Maren Gulbrandsdatter f.1815 i Asker.Paret flytter til Sørum og får ett barn, min tippoldefar Karl Gunerius i 1854. Han var smed på Skabo fabrikker på Sørum, som lagde bla. jernbanevogner.Ved FT 1865 bor familien i Trøgstad, Østfold. Men ved FT 1875 bor Maren og sønnen i/på Skolestrædet 4. i Oslo. Der står det at hun lever af logerende og at manden har vært fraværende i mange aar.Dette er sikkert håpløst, men det hadde vært utrolig moro å finne ut hvor det ble av Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Maren og sønnen i 1875 som du nevner: LenkeDet var en spennende historie. Kan ha ha emigret tro? Eller skiftet navn? Har du prøvd å søke på navnvarianter i 1875. Dessverre er ikke 1875-tellingen søkbar i digitale kilder.Finnes det utflytterlister for Trøkstad tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det er herfra Iver kom ? På denne gården bor i 1801 flere med Larsener : LenkeSkal se hva som finnes av kilder her? Kan det tenkes at han har dratt tilbake til Lardal?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er samme Iver Larsen? Han er oppført f. samme dato og her er han døpt. I denne kilden står hans foreldre oppført også: LenkeHåper noen har tilgang til kirkebøker herfra. Mulig det kan stå noe om han i bydebøker ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på Dis-treff og der lå følgende data om Iver Larsen f. 1823 , Lardal. Sønn av Lars Olsen Stensholt f. 1796 , Svarstad, og Karen Rasmusdatter, Sverkholt, f. 1792- 1855 Lardal.Iver Larsen g. Olso Domkirke 1851 1845 Frogner , Akershus 1854 Sørum , Akershus g.m Maren Gulbrandsdatter , f. 1815 Asker.Sønn Carl Gunerius Larsen f. 1854, Frogner , Akershus, d. 1915 Oslo. g. m. Nicoline Marie Madsdatter f. 1852, Aker. 1878-1897 Oslo, d. 1897 Uranienborg, Oslo.Barn : Fritz Georg Larsen f. 1878, Oslo Ingeborg f. 1880, Oslo Martin Bernhard f. 1883 Oslo Helene marie f. 1885 Oslo Johan Fritz f. 1887 Oslo Helene Bergliot f. 1890 Oslo Ingeborg Margrete f. 1892- 1922, Oslo Anne Helene Aslaug Larsen, f. 1896 Oslo.( Med forbehold om rett avskrift.)Håper noen har bygdebøker eller tilgang til kirkebøker som kan bekrefte disse data. Håper noen vet hva som skjedde med Iver Larsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at Maren Gulbrandsdatter var datter av Gulbrand Engebretsen f. 1772 d. 1832 Asker, Akershus og Marthe Gertsdatter f. 1777, d. 1856 Asker.Jeg har til nå ikke funnet familien med de mange barne i 1900-tellingen. Carl Gunerius Larsens med fam.Har også sjekket i gravminneregistert om jeg fant Iver Larden død der. Finner han ikke i folketellinger 1875 eller 1900- heller.Har ikke sjekket emigrantlister.Det det var litt av en nøtt, ja.Skal si fra om jeg kommer over noe nytt i saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Til Gunn, ojj som du har jobbet. Veldig bra !! Jeg har jo de fleste av disse opplysningene, men jeg har fått noe nytt å tenke på.Iver kan ha emigrert. Jeg så ham egentlig for meg liggende i skogen og forvitre. Men det er jo mulig at han ble lei kona si og rømte av gårde. :-) Angående barna til Carl Gunerius og Nicoline Marie så ble de (ihverfall min oldemor, Ingeborg Magrete som døde 1972 og ikke 1922) sendt på barnehjem da moren døde i 1897. I FT 1900 fant jeg henne i ett barnehjem i Nordraachs Gade 7 i Oslo. De andre barna har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også sett på emigranter på Norway -Heritage. Her fant jeg en Ivar Larsen som emigrerte fra Christiania i 1866. 25 april , departure, Arrival Quibec 7 jun. Båt MANILLAHer er alder oppgitt til 66 ar, men det kan være feil. Det som var av interesse er at bostedet hans er oppgitt til Kjosstykket. ( Likner mye på navnet på plassen han bodde i 1865-telingen) Riktignok skrevet med Tj ?Jeg prøver med en lenke hit, om den går inn: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1196Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo lenken kom inn, det var navnlikheten jeg stusset på. Se på nr. 38 og 39 på lista. Begge kommer fra Kjosstykket ( om nå det er i nærheten av der han bodde i 1865?) Han drar med en dame ved navn Karen Olsdatter 55 år, som du ser. Mulig et skudd i blinde, men hvem vet?Lykke til med søkingen. Jeg vet dessverre ikke hvordan man kan oppspore folk som har vært borte så lenge. En måte å flykte på var vel å dra til sjøs, og forsvinne i en fremmed havn. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hei igjen, den Ivaren din virket som ett godt forslag, men jeg tror jeg fant ham i FT 1865, Lenke. Og da røyk den muligheten, jeg må nok prøve litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.