Gå til innhold
Arkivverket

[#41480] Hvem er disse på bildet?


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

HeisannHar funnet et bildet vet ikke når det er tatt eller av hvem står ikke på det alt som står på baksiden er 'Martinsen Hillevaag. 20 1/1 Jeg har Martinsen i min slekt men klarer ikke å stadfeste hvem det kan være alle som kunne ha hjulpet meg er døde.Legger det inn her i håp om at noen kjenner disseHege :)

bilete1159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hillevåg er en bydel i Stavanger ser det ut til: LenkeKan hende du kan sende bildet til en Lokalavis der?Kan tenke meg at bildet er tatt omkring 1920 -+Flott familie. Håper du finner ut hvem disse folkene var.Jeg kikket på 1900-tellingen for Stavanger, og det var en del med samme etternavn i byen , men om det er slektninger vet jeg dessverre ikke. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være fra ca. 1920 eller der omkring. Mener Hillevåg ligger i Stavanger.Du har vel også skrevet 1/1 20 så dette er vel en familie som ble gift ca. 1907 eller der omkring. Se på den eldste datteren.Kan det være fotografen som heter Martinsen ? Da burde vel i så fall navnet være et stempel og ikke håndskrevet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

HeisannTakk for respons Først: Martinsen Hillevaag. 20 1/1 det er akkurat som det står bak på bildet og det er hånd skrevet med blyant Grunnen til at jeg la ut dette bildet er at jeg har slektninger fra Hillevaag med navnet Martinsen men klarer ikke å finne ut hvem familien på bildet er. Det var jo ikke en dum ide å sende inn i en lokalavis da kan alltids prøve det. Jeg synes også det var en fin familie så det hadde vært greit å finne ut hvem de var.Hvis dette ikke er min familie så hadde det nok vært gøy for eventuelt den familien det gjaldt å få et så flott bilde.Takker for hjelpenHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-tellingen er det ikke så veldig mange menn som heter Martinsen. Jeg legger inn en familie som har mange sønner som er mulig fedre til barn f. etter 1900: LenkeDu kan jo sjekke om du kjenner noen av denne familien?Ellers tror jeg på en etterlysning lokalt. Det er sikkert mulig at noen vil kjenne familien om de har bodd i Hillevåg en stund. De yngste av barna på forografiet kan muliges være fortsatt i live?Lykke til med søkingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann Gunndet er desverre ikke noen i min familie der. Prøvde å sende en mail til lokalavisen idag angående bilde men har ikke fått noe svar. Vet ikke om det er noe lokalt bygdebld heller der har vært å søkt etter men har ikke funnet noe det nærmeste er Rogalands avis så jeg håper at jeg får svar derfra snart.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her en en lenke til eldre fotografer i Rogaland, hvis du skulle få bruk for det. Her står det i hvilket tidsrom de virket og det kan være til stor hjelp. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann Helga og Johan ArthurTakk for svarHar sent en mail til Stavanger Aftenblad også venter på svar derfra. Takk for lenken til fotografene, var kjekt å ha.Og vi venter og venter på svar! hahaHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fotograflenken viser ingen fotograf Martinsen, så det er nærliggende å tro at det er familienavnet, og at bildet er tatt 1. januar 1920.Har du en oversikt over dine Martinsen slektninger? Finner du et ektepar som i 1920 har barna pike, pike, gutt, gutt, pike? Eldstedatteren ser ut til å være født rundt 1906-07. Kanskje kirkebøker for Hillevåg kan gi en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristinn Hegna

Hege, det kunne vært morsomt å finne ut hvem som er på bildet. Vil du legge ut her alt du vet om slektninger 'Martinsen' som du vet om og som hadde noe med Hillevåg å gjøre, så kanskje det går an å nøste videre fra dem?Jeg ser på den eldste piken på bildet og tenker at hun er ca 13 år - født ca 1906-07. Det skule jo bety at hun burde være konfirmert ikke lenge etter at dette bildet ble tatt. Hillevåg var vel ikke en del av Stavanger kommune, men lå under Hetland. Likevel var det nok slik at mange følte at de 'hørte til' Stavanger.I Domkirken i Stavanger er det en jente som konfirmeres i 1921 som heter Gudrun Louise Martinsen og som bor i Hillevåg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1795&idx_id=1795&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-75>Lenke (nr 52). Hun er født 16 okt 1906 av foreldre Lokomotivfører Tollef Martinesen (f.1875) og kone Bernhardine (f. 1872) og døpt også i Domkirken i Stavanger Lenke. Da bodde hun i Vaalandsg, som er like ved Hillevåg.Jeg tror foreldrene er født på Klepp på Jæren: Tollef: Lenke og Bernhardine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei KristinTakker for svar her:) Har ikke vært borti navnene Tollef og Bernhardine i martinsen slekten. Jeg har ikke så mange men kan legge ut de jeg har her. Olderfar:Jakob Martinsen f:11.03.1894 Falsnes/Skudenes,Karmøy GIFT:29.12.1918 Hetland Frue i Stavanger. Hans foreldre er: GIFT mann Martin Andreas Dahl f:16.05.1849 Hammerfest og pike Josefine Johannesen f:19.08.1870 Helleland,Lund,Rogaland disse giftet seg aldri.Har hørt før min mormor døde at de skal ha vært 'noe' familie på Karmøy som Jakob og konen besøkte av og til men har ikke peiling på hvem det var. Har sett gjennom barna til Martin Dahl og ingen heter Tollef der heller.Som sagt vet jeg at familien på bildet er ikke mormor eller hennes søsken de het alle Martinsen også. Det er det jeg har av 'Martinsen' i min slekt så jeg har egentlig mine tvil om det er en 'Martinsen' familie i det hele tatt. Kan det være en familie som har tatt dette bildet også er det bare blitt 'lagt av' til en i min Martinsen familie derfor er det skrevet navnet bak på bildet??Hvem vet kanskje det løser ser en dag :))Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, det ser ut som om Jakob er blitt adobtert, finner han her i ft 1900 Lenke som sønn av Augustin Olsen, dette navnet finner du igjen på merknaden når han blir døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann UnniTakker for svar :) Denne lenken kom jeg og borti med engang jeg begynte med slektsgransking og den var veldig forvirrende.Har siden funnet ut at damen Martha heter Martha Tonette Tønnesdtr og er mormor til Jakob.Augustin Olsen eller Rasmus Augustin Olsen er stefar til Jakobs mor Josefine. Så nå antar jeg at besøkene som Jakob og konene tok til Karmøy må være til mormor og 'morfar' til Jakob.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.