Gå til innhold
Arkivverket

[#41490] Hitra (Dolm): 1852-1860, Ministerialbok


Gjest W. Grønås
 Del

Recommended Posts

Gjest W. Grønås

Skannet ministeralbok har en oppløsning og ikke minst en håndskrift som er vanskelig å tolke.Har noen original, eller evne til å tolke teksten på LenkeLinje 152, Peder Olaus. Farens navn er Karsten Mikkelsen, men resten av teksten sliter jeg med å forstå.Peder Olaus er min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel ikke oppløsninga, men snarere svakt blekk som er hovedproblemet her. Uten lokalkunnskap, sliter jeg litt, men barnet er født utenfor ekteskap. Faren er 'do. Karsten Mikkels.'. 'do.', eller ditto, må vise til stillingen til faren til det forrige barnet, som ser ut til å være 'Jnd.', en forkortelse for inderst. Jeg tør ikke si hvilket gårs-/stedsnavn som står etter farens navn. Moren er piken Anne L... (muligens Laura) Andreasdatter. Hun bodde samme sted som barnefaren, og det var hennes første barn utenfor ekteskap. Helt til høyre er det oppgitt at en Andreas Thommesen har levert opplysningene. Det er nok barnets morfar, og den eneste på Hitra med navnet i FT1865 er denne: LenkeNoen lokalkjente vil forhåpentligvis ha større forutsetninger for å lese stedsnavnet, og kanskje du eventuelt kan få bekreftet at Andreas Thommesen er barnets morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Med atterhald tyder eg dette slik:(Foreldra): Karsten Mikkels. Baldsnæs, P. Anne Lucia [?] Andreasd. ibm.Dr[engens] 2det, Pigens 1ste Lm.(Fadderane): Jon Ols. Kvalholmen [høyrer kanskje til i innførselen ovanfor], Ingebor Jonsd. Aksæt, Marie Andersd. Baldsnæs, Maren Anders. Baadsvig, Erik Peders. Aksæt, Andreas Thomass. Baldsnæs, Johan Andreassen ibm.Heilt til høgre: Andreas Thomassen Baldsnæs Test. Amund O. Tranvig, Ellev Aksæt.Ser dette rimeleg ut? Det er ofte vanskar med å lese framande stadnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Grønås

Mange takk til både Kristian og Gunnar for fantastisk hjelp.Då Peter Olaus blei fødd hadde Karsten allereide eit barn, Caroline me første kona si, som han forøvrig fremdeles var gift med då han fekk barn med Anna L. Andreasdtr. I FT1865 er Peter Olaus fosterbarn hos (morfaren) Andreas Thommasen og kona hans jfr innlegg 3 fra Kristian. Finn ikkje mora til Peter Olaus i FT1865 på Hitra, men ha kan ha flytta bort. I FT1875 er Peter Olaus flytta heim til far sin, som no har fått ny kone etter at første kona døyde i 1860. Ettersom eg ikkje har så god kjennskap til stadnamn på Hitra kan eg vanskeleg ta stilling til fortolkninga av stadnavn. Dersom andre deler Kristian og Gunnar sin tolkning av teksten så sett eg pris på tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!I FT 1865 for Hitra finner vi på gården Axseth ei Ane Andreasd., 32 år, gift med Anders Olsen.Ifølge kirkeboka for Hitra(Dolm) 1861-1870 side 4, linje 33 så ble de gift den 17. juli 1861. Her får vi vite at Anne Lucia f. 15. april 1834 var fra Stavsetrøen i Frosta og at hennes far heter Andreas Thomasen. Deres oppholdsted ved gifte var Baldsnæs.I Frosta kirkebok 1827-1839 side 44, linje 34 for året 1834 står det at Anne Lucie ble døpt den 18. mai, foreldre: Indst. Andreas Tomas Aasholm og hustru Anne Johnsd.Legger vi sammen disse opplysningenene med opplysningene i dåpen som er nevnt ovefor, så er det nok din Anna L. Andreasdtr. hvilket vil si at din tippoldefar Peter Olaus er i 1865 hos sine besteforeldre.Jeg må beklage at jeg ikke fikk til å legge til lenke til disse opplysningene, men du finner dem skannet her på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.