Gå til innhold
Arkivverket

[#41499] Tyding av et ord (yrkesbetegnelse) i kirkebok


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Fra lysingsprotokoll for Bakklandet 1926:LenkeSom nr 2 står oppført Audun Ryen. Hans far Ole Andersen R. Sistnevntes yrke klarer jeg ikke lese. Etter hva jeg vet, var han arbeidsformann ved Aursundreguleringen og senere oppsynsmann ved kraftverket. Jeg kan se det står fmd (formand) som de siste bokstaver i ordet, men hva står foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal dere ha, begge to. Det er sannsynlig dette er riktig. Jeg har vært inne og sett litt på et sammendrag som min far (Audun Ryen) har skrevet av min bestefars av 100-vis av brev. I 1924 var han 'damvokter og opsynsmand for diverse forbyggingsarbeider rundt sjøen', høsten 1926 var han ferd med å bygge seg damvokterbolig. Han var i utgangspunkt tømmermann og hadde oppsyn med bygging av flere kraftverk og dessturen taubaneanlegg ved ulike gruver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.