Gå til innhold
Arkivverket

[#41505] Hjelp til tydning av kirkebok


Gjest Åge Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Hanssen

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=246&uid=309217&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeSe på nr 52 nederst til venstre: Hva står det i brudgommens rubrikk? Jeg synes det står 'LARSEN JACOBSEN' med '1' og '3' over det ene navnet. Hva betyr tallene og hva heter han egentlig?FSW har konkludert med at han heter Jacob Larsen: Lenke Noe som er uenige i dette?Tilsynelatende så bor han i Hougsund. Og i 1801 er det jo en passende farskandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Takk for svar!Men hvordan kan det forklares at det står Jacob Larsen på FSW.Dessuten tror jeg faktisk at han het Jacob Larsen. Se på døde nr. 67: LenkeJeg tror dette er han, men er ikke helt sikker.Ps. Hva står det under 'Anmærkninger'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Vet du om han fikk noen barn og i såfall hvor ble de født ??Det første ordet er jeg ikke sikker på, men så står det jo Dramselva (så jeg vil tippe at han druknet eller noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Vi ser altså her at han heter Jacob Larsen og er gift med en med samme kvinnenavn som ved vigselen.Det er nok den samme. Og nettopp derfor er navnet hans ved vigselen så merkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Yrket klarer jeg ikke helt å ta. Men noen andre kan kanskje det.Prester har skrevet feil før. (Klokkerboken (vis den finnes, burde sjekkes) Den fadderen fra Strygen Lisbeth Aslesdtr er gift med Erik Larsen i 1822 (dette i følge fs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Det står at han er Ungkarl. Jacob er født 24 juli og døpt 1 aug i 1802 og Anne Kirstine er født 16 aug,døpt 23 aug 1801 på Sundbakken. er det noen som vet noe om hans far Lars Jacobsen Hokksund og Anne Erichsdatter.Har mye om Lisbeth Aslesdatter men kommer ingen vei med Lars og Kari. Har Hvert innom Sønju men det stemmer ikke.Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Åge Hanssen: Vi får feilmelding på epostadressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Anita: Når jeg sender dere en mail fra min epost så får jeg den i retur med en gang. Det står 'Mailer deamon' og 'Failed delivery'.Jeg lurer på om det er noe galt med min epostkonto...Jeg kan evt. prøve å opprette en ny epostkonto hos hotmail og sende dere en mail derfra og se om det går bedre.mvhÅge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Jeg hører til Jacobs bror Erik Larsen og han er gift med Lisbeth Aslesdatter som er født i 1800 på Horneeie i Eiker. Foreldre til Anne Kirstine har du vel selv, men tar de med, Amund Hansen og mor Kari Eriksdatter. Har funnet 4 barn til Jacob. Lars født 20 jan 1826, Hans Andreas født 15 jun 1827, Marlene født 30 nov 1829 på Prestegårdseie, Amund 21 jan 1831 ibid. finner du noe om foreldre til Jacob håper jeg at du kontakter meg. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Jeg hører til Jacobs bror Erik Larsen og han er gift med Lisbeth Aslesdatter som er født i 1800 på Horneeie i Eiker. Foreldre til Anne Kirstine har du vel selv, men tar de med, Amund Hansen og mor Kari Eriksdatter. Har funnet 4 barn til Jacob. Lars født 20 jan 1826, Hans Andreas født 15 jun 1827, Marlene født 30 nov 1829 på Prestegårdseie, Amund 21 jan 1831 ibid. finner du noe om foreldre til Jacob håper jeg at du kontakter meg. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Turid: Se innlegg 7. Finner du ut av hva Jacob dør av? Det står hvertfall Dramselven.For øvrig så får Anne Kirstine Amundsdatter et uekte barn noen år etter at Jacob dør:Hans Jacob Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 17 Nov 1834 Place: Christening: 18 Jan 1835 Place: Eiker, Buskerud, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Nils NILSEN Mother: Anne Kistine AMUNSDR I følge kirkeboka er faren 'Niels Nielsen i Hougsund'.Det uekte barnet er oppkalt etter Jacob og muligens sin halvbror. Dette mener jeg kan tyde på at Annes forhold til 'Niels Nielsen i Hougsund' ikke akkurat var basert på 'ekte kjærlighet':) (Dertil kommer at Hans Jacob er oppvokst på Sundbakken og ikke på Hokksund.)Eller hva mener du?Jeg har forøvrig en del opplysninger om Annes forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Åge. Det tok litt tid for jeg kommer ikke inn på lenken din, så det blev og sitte og vente på skanna kirkebøker, og det tar tid. Det står at Jacob druknet i Dramselven. Jeg vet ikke om Anne giftet seg med Nils, men det var ganske va nlig at neste barn fikk navnet til den døde.Har ikke noe om Anne slekt selv. Har du funnet foreldrene til Jacob?. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Hei TuridEr foreldrene til Jacob de du nevner i innlegg 13? Lars Jacobsen og Anne Eriksdatter. Det er nemlig de som står i konfimarsjonen til Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Ja det stemmer, står helt fast der gitt.håper jeg finner de en dag. Det skal være 2 Lars Jacobsen på den tiden på Eiker. Holder på med annen gren også, har gått i mellom 5 kirkebøker fra Gran på Hadeland, Norderhov og Hole i Buskerud på film her hjemme. Skal få de avgårde idag. Vi for vel bare lete videre på Eiker etter Hvert. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Har folketellingen 1801. Det mangler kirkebøker for den tiden som Lars er født på Eiker. Han er konfirmert i 1773 men det står ikke noen alder, han er død 21 des 1819 og begravet 29 des 1819. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

Jeg ikke alle skifteprotokollene for Eiker tilgjengelig. Men de kan kjøpes på Hokksund bibliotek, tror jeg. Både i Word- og papir-utgave.Der vil Lars Jacobsen trolig stå under skiftet etter en av hans foreldre.mvhÅge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.