Gå til innhold
Arkivverket

[#41507] Tydning av giftermål i Modum klok.b 1818-24


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Håper noen kan hjelpe meg med tydning av giftermål nr 31 (mellom Gulbrand Jørgensen og Maren Olsdtr) nederst på denne siden,også dato det i anmerk.feltet LenkePå forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ikke helt enkelt. Jeg har gjort et forsøk, men veldig usikker på navnene.ungkarl af Eger tjenestedreng på Strand i Modum Gulbrand Jørgensen Schottelven 26 år.tjenestepige gard Scieppen Maren Olsdatter Om/Omotsund 24 år.Peder Torgersen Bjørndalen , Ole C..driasen Schieppen.Datoen ? 12 tror jeg er 12/9. Heggen k. lyst 9-10-?J.F. hr.Prost Schmits att av 27 juli 1820. Hr. Capit. Tosten af 3 - sept.?(samme tegn/bokstav som i vielsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiEnig i det meste, med flg. kommentarer:Gården må være Schreppen, kan ikke se noen prikk over bokstaven her, tydeligere hos faren. Faren er nok Ole Corneliussen. Måneden er nok september, står 7br. (7 måned, dvs. september). Lysn er vel 9-10-11te ? (må vel være i aug?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei og tusen takk for tydningen.At Ole Corneliussen er Maren sin far har jeg mine store tvil öm. Da han Ole C. Schreppen er 11 år i 1801. Jeg tror jeg finner min Maren på gården Buskerud i 1801 (de får en sønn i 1835 som de kaller Elling). Så igjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eit lite supplement vedr. tillysningsdagane:Der står ' 9, 10, 11. S[øndag] e[fter] Tr[initatis], dvs. etter treeiningI merknadsfeltet 'S.T. Hr. Provst Schmith Attest af 27de July 1820. Hr. Capit. Tofte af 3die 7br', altså 3. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Du finner nok ikke din Maren på Buskerud.Maren Olsd. som blir g.m. Gulbrand Jørgensen er datter av Ole Erichsen Aamodtsund og Elisabeth Jonasd. og du finner dem på Ilen i 1801.MvhArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.