Gå til innhold
Arkivverket

[#41516] Arnt Arntsen Hanebogen f ca 1721 Åsen i Frostens pr.gjeld


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Arnt Arntsen Hanebogen født ca 1721. Ifølge bygdeboka for Åsen bind 4 skal han være sønn av Arnt Larsen Hanebogen som døde i 1755, og Arnt Arntsen skal være den samme Arnt som var i Saltbuviken i Åsen i 1751. Det siste stemmer ikke helt, for i et skifte etter Mali Larsdatter Korneset på Frosta i 1751 er det nevnt en sønn Arnt Arntsen på 30 år som var i Saltbuviken i Åsen. Hvis det er denne Arnt som senere var i Hanebogen så har han foreldrene Arnt Arntsen Korsnes som det var skifte på i 1738 i Korsneset på Frosta og Mali Larsdatter som det var skifte på der i 1751.Jeg har blitt tipset i emne 40 846 om skiftet i 1751. Under Korsneset på Frosta i 1751 er Arnt Arntsen og Mali Larsdatter skrevet om, og de hadde barna Arnt, Kristian, Lars og Siri. Det står det ikke noe om at Arnt var i Saltbuviken i 1751. De som har skrevet bygdebøkene for Åsen må jo også ha sine opplysninger fra noe, og jeg har forsøkt å se på skiftet etter Arnt Larsen Hanebogen i 1755 og Mali Larsdatter Korsnes i 1751. Regnet med at skifte etter Arnt Larsen i 1755 kunne avklare noe, men jeg greide dessverre ikke å lese annet enn navnet på enka og dennes mulige laugverge Kolbanus Olsen Tildren(bror av Siri Olsdatter som var gift med Arnt Larsen).Jeg så også på skiftet i 1751 etter Mali Larsdatter Korsnes som var bedre å lese, og han som svarte i teme 40 846 hadde rett i at sønnen Arnt Arntsen var gift og bodde i Saltbuviken.Nå er mine spørsmål:1)Er det Arnt Larsen Hanebogen som døde i ca 1755 og Siri Olsdatter som er foreldre til min ane Arnt Arntsen, eller var foreldrene Arnt Arntsen Korsneset og Mali Larsdatter. Finnes det noe skifte etter Siri Olsdatter som kan avklare noe?2)Har noen mulighet til å hjelpe meg å lese skiftet etter Arnt Larsen i 1755? Det er å finne på mikrofilm HF-1870, side 623 b. Av en eller annen merkelig grunn er skiftene her plassert under 1760-66 i registreringen.3)Er det to Arnt Arntsen det er snakk om her?Her er noen flere opplysninger om min ane Arnt Arntsen Hanebogen som ble født ca 1721. Han er oppgitt å være 53 år da han ble gravlagt på Logtu kirkegård på Frosta 16.07.1774, og det var skifte etter han den 15.101774(store deler av dette skiftet var lesbart på mikrofilm). Han var gift med Marit Halvorsdatter som var 60 år og 7 uker da hun ble gravlagt 02.04.1783(født ca 12.02.1723). Det var skifte 14.04.1783, og deler av dette skiftet var lesbart. Barn:1)Berit Arntsdatter født ca 1749, og konfirmert 26.06.1768 Logtu kirke på Frosta. Forlovet i Skogn 03.11.1784 eller 1785 med Anders Ottersen Markhus(1761-15.11.1829). De er blant mine aner gjennom sønnen Arnt født 08.08.1793. Berit døde eller ble gravlagt 15.03.1808. Berit og Anders var brukere i Markhus på Ekne.2)Kristen Arntsen Hanebogen født ca 1752, og død 07.04.1803. Han ble gravlagt 21.04.1803 på Logtu kirkegård. Han ble konfirmert i Logtu kirke 05.01.1773, og den 16.05.1784 ble han trolovet med Siri Olsdatter Rønningen(døpt 03.05.1756). De ble gift i Loe kirke i Åsen 08.07.1784. De er også blant mine aner, og da gjennom datteren Golla døpt 26.12.1789.3)Mali Arntsdatter Hanebogen som var 28 år ved morens skifte i 1783, og 45 år ved folketellingen 1801. Hun ble altså født ca 1755-56. En kan jo merke seg at faren Arnts mulige mor i Korsneset på Frosta het Mali Larsdatter, og hun kan være oppkalt etter sin farmor. Mali ble konfirmert i Vang kirke i Åsen 12.06.1774., og hun fikk sønnen Arnt i 1790 med Arnt Jonsen Presthammer.4)Arnt Arnsten Hanebogeen som var 17 år ved farens skifte i 1774, og altså født ca 1757. Han ble konfirmert 28.06.1778 i Vang kirke i Åsen. Det var skifte på han 25.10(??) 1779.5)Halvor Arntsen Hanebogen ble døpt i Logtu kirke 08.04.1759, og jeg har ikke mer på han. Han er ikke nevnt i farens skifte i 1774.6)Martha Arntsdatter Hanebogen var 13 år ved farens skifte i 1774, og 20 år ved morens skifte i 1783(født ca 1760-63). Hun var 41 år ved FT-1801. Hun ble konfirmert i Vang kirke i Åsen 09.01.1780, og hun døde i 1820. Martha ble trolovet med Lars Larsen Lutdal 26.10.1783 i Logtu kirke, og de ble gift i samme kirke 01.11.1783. Hun ble trolovet 2 med Otte Larsen Saltbuviken 16.11.1785(han ble døpt 17.03.1765 i Vang kirke i Åsen).7)Gollau Arntsdatter Hanebogen født 1763-66. Hun var 8 år ved farens skifte i 1774, og 16 år da hun ble gravlagt 07.02.1779 på Logtu kirkegård.8)Anna Arntsdatter Hanebogen født 1767-69, og hun ble konfirmert 26.05.1785 i Vang kirke i Åsen. Hun var trolig i tjeneste i Valberg på Frosta i 1801.Jeg merker meg forøvrig at ingen av barna til Arnt Arntsen Hanebogen og Maren Halvorsdatter har fått navnet Siri(etter mulig mor av Arnt Arntsen født ca 1721), mens en av døtrene heter Mali(kan være etter mulig mor Mali Larsdatter Korsnes.Håper noen kan avklare om det er Arnt Larsen Hanebogen/Siri Olsdatter eller Arnt Arntsen Korsneset/Mali Larsdatter som var foreldre til min ane Arnt Arntsen født ca 1721. Jeg vet jeg nå spør etter noe som nesten er umulig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag sett igjen på skiftet etter Arnt Larsen Hanebogen som ble holdt 28.06.1755, og jeg kan ikke se at det er nevnt noen sønn Arnt Arntsen der. Nå er dette skiftet også svært vanskelig å lese. Her er lenke til en annen debatt hvor dette med Arnt Larsen i Hanebogen kom opp(se Jan Kåre Løvengs svar i innlegg 7):Lenke.Min teori er at Arnt Larsen Hanebogen og Mali Larsdatter i Korsneset på Frosta som det var skifte på i 1751 der var søsken og at Arnt Larsen Hanebogen og kona Siri ikke hadde barn. Så jeg tror at Arnt Arntsen som senere var bruker i Hanebogen og som det var skifte på 16.07.1774 var sønn av Arnt Arntsen Korsneset og kona Mali Larsdatter og at Arnt Larsen Hanebogen ikke var hans far men hans morbror. Dette siste blir det vel vanskelig å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag sett igjen på skiftet etter Arnt Larsen Hanebogen som ble holdt 28.06.1755, og jeg kan ikke se at det er nevnt noen sønn Arnt Arntsen der. Nå er dette skiftet også svært vanskelig å lese. Her er lenke til en annen debatt hvor dette med Arnt Larsen i Hanebogen kom opp(se Jan Kåre Løvengs svar i innlegg 7):Lenke.Min teori er at Arnt Larsen Hanebogen og Mali Larsdatter i Korsneset på Frosta som det var skifte på i 1751 der var søsken og at Arnt Larsen Hanebogen og kona Siri ikke hadde barn. Så jeg tror at Arnt Arntsen som senere var bruker i Hanebogen og som det var skifte på 16.07.1774 var sønn av Arnt Arntsen Korsneset og kona Mali Larsdatter og at Arnt Larsen Hanebogen ikke var hans far men hans morbror. Dette siste blir det vel vanskelig å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe som jeg mener styrker teorien om at Arnt Arnsten som var bruker i Hanebogen og som døde i 1774 var sønn av Mali Larsdatter og ektemannen Arnt Arntsen i Korsneset på Frosta er at han kaller sin andre datter for Mali, som jo godt kan være oppkallelse etter hans mor. Jeg kan ikke se at han har noen datter Siri(som da ville være etter den moren som er ført i bygdeboka for Åsen). Synd at barna til Arnt Larsen Hanebogen så og si mangler i kirkebøkene på 1750-tallet som døpt, for faddere ved dåp ville kanskje kunne ha avklart noe her. Den eneste jeg har funnet som døpt er sønnen Halvor i 1759, men her er 3 av fadderne fra Sundalen, 1 fra Hovdal og en som kan være fra Banlien på Frosta. Har noen klart å finne flere av barna til Arnt Larsen Hanebogen og kona Maren Halvorsdatter som døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

HeiJeg har i tillegg til Halvor funnet disse to:Marth, f.1760, dåp 9/11: Frosta, Ministerialbok nr. 713A01 (1750-1778), Kronologisk liste 1761, side 58-59, høyre side øverst.Anna, f.1767, dåp 16/4 (skjærtorsdag): Frosta, Ministerialbok nr. 713A01 (1750-1778), Kronologisk liste 1767, side 96-97, venstre side oppe.RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har vel ikke så stor betydning, men mine aner Berit Arntsdatter og ektemannen Anders Ottersen ble forlovet 16.10.1785, og gift i Ekne kirke 03.11.1785(tidligere var jeg ikke sikker på om det var i 1784 eller 1785 men det var altså i 1785). Anders Ottersen Markhus ble døpt i Ekne kirke 10.p.trinit(26.07)1761.Kan ellers ikke se at fadderne til Anne døpt skjærtorsdag 1767 er med på å bekrefte eller avkrefte teorien min at at faren Arnt Arnsten var fra Korsneset. Alle var fra Leangen i Åsen.Jeg har sett på skiftet etter Mali Larsdatter Korsneset i 1751(jeg har mikrofilmene HF-1868 og 1869 på fjernlån nå, og HF-1869 dekker perioden 1742-1745, og 1748-1756). Dette skiftet har jeg også sett på mikrofilmapparat i Stjørdal, men jeg har ikke funnet noe som kan bekrefte eller avkrefte teorien min her. Det eneste jeg finner er at Jan Kåre Løveng har rett i at Arnt Arntsen fra Korsneset ved morens skifte i 1751 var i Saltbuviken i Åsen. Skal jo se enda mer på det skiftet da, som ikke er så enkelt å lese. Det er tross alt noe bedre å lese enn det etter Arnt Larsen Hanebogen i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Tror navnet på den tredje fadderen (6) kan være Ranni Slotsveet. Slotsveet mener jeg å erindre var en plass under Leangen.RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan godt være Randi Slotsveet som var fadder, og i bygdeboka for Åsen bind 4 er det en Randi Andersdatter med foreldre Anders Olsen og Gunhild Larsdatter(fra Reinaas) som kunne passe. Randi Andersdatter ble født 1ca 1731, og var ugift. Skal prøve å følge opp de nye fadderne her, og hvis jeg finner noe av interesse som kan si noe videre om opphavet til Arnt Arntsen Hanebogen legger jeg det inn her. Det kan jo hende det dukker opp mer på skiftene også, og jeg har enda bare kommet til 1749. Skriver av arvinger fra skiftene på mikrofilm på alle skifter fra Frosta/Åsen. Startet på 1689-1701, fortsatte på 1727-31 og har kommet til 1649. Skiftene er mikrofilmet frem til 1823, og jeg har tenkt å skrive av alle arvinger der. Noen skifter ser jeg også på mer på enn arvingene, og tar da med meg utskrift hjem. Mikrofilmene må fjernlånes å sees på bibliotek, så dette tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan godt være Randi Slotsveet som var fadder, og i bygdeboka for Åsen bind 4 er det en Randi Andersdatter med foreldre Anders Olsen og Gunhild Larsdatter(fra Reinaas) som kunne passe. Randi Andersdatter ble født 1ca 1731, og var ugift. Skal prøve å følge opp de nye fadderne her, og hvis jeg finner noe av interesse som kan si noe videre om opphavet til Arnt Arntsen Hanebogen legger jeg det inn her. Det kan jo hende det dukker opp mer på skiftene også, og jeg har enda bare kommet til 1749(minus 1746 og 1747 som jeg må lese på en annen mikrofilm jeg ikke har tilgang til nå) Skriver av arvinger fra skiftene på mikrofilm på alle skifter fra Frosta/Åsen. Startet på 1689-1701, fortsatte på 1727-31 og har kommet til 1649. Skiftene er mikrofilmet frem til 1823, og jeg har tenkt å skrive av alle arvinger der. Noen skifter ser jeg også på mer på enn arvingene, og tar da med meg utskrift hjem. Mikrofilmene må fjernlånes å sees på bibliotek, så dette tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til skiftet etter Mali Larsdatter i Korsneset på Frosta. Det ble holdt skifte etter henne 30.03.1751, og det er noe her som ikke stemmer overens med bygdebokas bind 9 på side 132. Der skrives det: Arnt Arntsen Korsnes var husmann hertil sin død i 1738, og han var gift med Mali Larsdatter. De hadde 3 sønner: Arnt, Kristian og Lars Mali ble gift med Peder Olsen i 1751, og henens barn var: Arnt 34 år, Siri 32 år og Lars 30 år. De spør hvor Siri er ved farens skifte i 1738.Det jeg finner i skiftet etter Arnt Arntsen 22.07.1738 er dette: Det var skifte etter Arnt Arntsen, og den etterlatte enken var Mali Larsdatter. Deres barn: -Arnt Arntsen 16 år-Kristen Arntsen 14 år-Lars Arntsen 11 år.Ved skiftet etter Mali løverdagen 30.03.1751 var etterlatt enkemann Peder Olsen Korsnes, og arvingene ellers var hennes barn:-Lars Larsen 34 som hadde tilknytning til 4.soldatlegd(??)-Arnt Arntsen 30 år, som var gift og bodde i Saltbuviken i Åsen-Siri Larsdatter 32 årAltså het barna Lars og Siri for Larsen og Larsdatter, og må altså være barn av en som het Lars. I bygdeboka er det tolket som at iallefal Siri var barn av Arnt, siden de spør om hvor Siri var i 1738.Jeg mener rett og slett at Mali må ha vært gift med en Lars før hun ble gift med Arnt, og så fått barna Lars og Siri med Lars som far. Kristian og Lars som var sønner av Arnt Arntsen og Mali Larsdatter i 1738 må være død begge to, og ikke bare Kristian som det skrives i bygdeboka. Nå kan det jo være feil i skifter også, og at det skulle ha stått Lars Arntsen som sønn ved skiftet etter Mali i 1751. Er det noen andre som mener noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kan det være Karie Slotsveet som var fadder til Martha Arntsdatter og ikke Randi? Jo mer jeg ser på første bokstaven i navnet til damen fra Slotsveet, jo mer syns jeg det ligner på en K. Nå har jeg jo også funnet skifte etter Karie Andersdatter i Slotsveet, og ektemannen Anders 25.05.1764. Karie var søster av Anne Andersdatter gift med Anders Johansen Markhusan fra Ekne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.