Gå til innhold
Arkivverket

[#41519] Personer omkommet på havet, oppført hvor?


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Ble personer som omkom på havet, oppført i kirkebøkene som andre, eller står de andre steder? Mvh. Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett i flere kirkebøker at de som druknet er ført der hvis de ble funnet, og noen prester har ført også dem som ikke ble funnet. Det er mange av dem som druknet og ikke ble funnet som ikke er ført i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Herøy historielag har gitt ut eit lite hefte som heiter 'Dei som vart borte på havet'. Hefte omtalar omkomne frå Herøy på Helgeland etter ca 1800. Eg vil tru mange kyst- og fiskarkommunar har gitt ut tilsvarande publikasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Odd Sørensen har til nå skrevet 3 bind om fisket i Lofoten (Tittel: I Draugens rike). Der finner man mye om forlis og de som forsvant på havet under fisket og ellers døde av andre årsaker i forbindelse med fisket. På websiden http://lokalhist.no, finnes det omtaler om bøkene, samt en nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei og takk for svar. Den personen jeg leter etter bodde i Oslo, og skal etter det jeg har fått vite ha omkommet på sjøen 1906-07. Han skal være far til en sønn som ble født 28.07.1907, Grønland, Oslo, og ha etternavnet Ekeberg. Sønnen står med samme etternavnet ved fødselen. Men da jeg finner sønnens fødsel i kirkevboka står en Nils Larsen som far. Moren er riktig. Finner ingen med etternavnet Ekeberg som døde 1906-07, som passer. Har vridd hodet mitt ganske mye, for å finne ut av dette, men uten resultat. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du ser nøyere etter i kirkeboken, er etternavnet Ekebert tatt senere.SOm du kanskje også ser, er foreldrene til barnet gift.I merknadsfeltet står det info om at Helge Emmanuel søkte om bevilling til å ta etternavnet Ekeberg som familienavn.Faren Nils Larsen er jo styrmann, og kan jo være den som døde på sjøen!Siden det ikke er noen sensitive opplysninger i denne kirkebokinnføringen, legger jeg lenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

beklager, jeg blingset, faren er skomager, ikke styrmann - det er jo faren til neste barn som er styrmann.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Laila og takk for svar. Jeg prøver å hjelpe naboen min med denne saken, han har fått interesse for slekta si han også. Helge Emanuel er hans far. Da jeg fant Helge Emanuel første gangen, så mente jeg at navnet Ekeberg kan ha blitt ført på i 1945. Men naboens søster som ble født i 1936, ble født med navnet Ekeberg Larsen, allerede da. Og da Helge Emanuel giftet seg 10.10.1931, Kampen, står det Ekeberg Larsen i kirkeboka. Så det var Larsen navnet som ble borte ved bevillingen i 1945. Så hvor Ekeberg navnet har kommet fra, det har jeg ikke funnet ut enda. Kan være at Nils Larsen ikke er Helge Emanuels riktige far, det er en mulighet. Men får lete videre. Mvh Per P Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror heller det at de brukte Ekeberg navnet, og så søkte de i 1945 om å anta dette som fast navn.Jeg er nesten 100% sikker på at det er Nils Larsen som er faren, siden foreldrene er gift når han ble døpt. På den tiden var ikke navneendringer noen grunn for å tro at man ikke hadde den faren som var oppgittMin tippoldefar tok på seg navnet Dahl - han hadde aldri vært i nærheten av noe Dahl (bygutt) - så dette var og ble helt tilfeldig.Kanskje de likte seg på Ekeberg??Hvor kommer det fra at faren døde på sjøen i 1906/07?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei igjen. Ja jeg er helt enig med deg i at Nils Larsen må være faren til Helge Emanuel. Naboen mener at det kanskje var en som het Ekerberg som var faren, men som døde før sønnen ble født, 1906-07. Men det høres litt merkelig ut. Det kan være at det er Nils Larsen som døde like etter sønnens fødsel. For Helge Emanuel pratet visst stadig om at han aldri hadde sett faren sin, og at faren skulle ha omkommet på sjøen. Når det gjelder navn, så brukte moren til Helge Emanuel, etternavnet Gran da hun giftet seg, selv om hun er født Hansen. Var ikke så dumt forslag det du sier om at de kanskje har fått navnet fra Ekeberg i Oslo, er ganske fint der da. Mange i min egen familie tok navn etter plasser de bodde på, så jeg finner dem stadig med ulike etternavn. Så det er nok helt tilfeldig, som du sier. Skal lete etter Nils Larsen som død, kanskje det løser noe av gåten. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Noe helt annet. Hvordan får du til slike fine mellomrom i teksten, slik at det blir mer delt opp og oversiktelig? Hos meg blir teksten bare helt sammnhengende. Blir lettere å lese når det er slik du får det. Må stadig lære noe nytt vet du. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Den er grei, da får jeg prøve det. Jeg har kommet litt opp i årene, så jeg lærer litt sent.Skal vi se hvordan dette blir da.Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.