Gå til innhold
Arkivverket

[#41529] Oppland, Vågå, Sandbu: Hvilken gård hører Marit Jonsdt. til ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Prøver å finne ut hvilken gård Marit Jonsdt., 7 år kom fra. Det ser ut som det er flere Sandbugårder og en etterkommer etter Marit har tenkt seg nedover om ikke lenge, og skulle derfor visst hvilken av disse gårdene hun kom fra. Er det noen som er kjent i distriktet og kan hjelpe ?Marits foreldre er: Jon Eriksen og Anne Olsdt.. Her er link til FT 1801:LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mona Årnes

Hei. Dette svaret kommer kanskje litt seint, men jeg anbefaler deg å kontakte Aud Sandbu Otta. Hun vet mye og er med i Historilaget der. Her er adressa. aud.sandbu@c2i.net Det er Sandbu i Sel Kommune som var i Vågå Komm under 1801 tellingen.Mvh. Mona Årnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk skal du ha Mona. Har ikke snakket med vedkommende som tenkte seg nedover på en stund, men det vil i alle fall være greit å få rede på hvor denne dama kommer fra, så sånn sett er det slett ikke for sent.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud Sandbu, som er en dreven slektsforsker, kommer ifra Sandbu sør for Otta og som hørte inn under Nord-Fron i 1801. I Vågå er det 5-6 Sandbugarder. Refererer til telefonsamtale med deg om saken, da jeg anbefalte å ta kontakt med Jakup Skjedsvoll i Vågå. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei HelgeJeg videreformidlet tipsene du ga, og siden har jeg ikke hørt fra vedkommende som spurte om hjelp. Vi hadde som jeg sikkert nevnte en slektsstand på Rennebumartnan da jeg fikk forespørsel om hjelp til dette.Skal prøve å høre hvordan det gikk med denne saken.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg ser eg er nemnt som ein som kan ha kunnskap om dette spørsmålet og eg har også fått spørsmålet telefonisk frå ein annan.Eg er ikkje heilt sikker på kva for Sandbusgard Marit Jonsdotter kom frå, men etter det eg kan sjå nå, må det ha vore frå det som må kallast uppistugu sygard nord-Sandbu. Denne garden finst ikkje lengre, han vart fyrst på 1800-talet lagt saman med nordgard nord-Sandbu og den samla garden blir nå vanleg kalla nordgard Sandbu.Dei noko innvikla namna på dei enkelte Sandbusgardane fortener vel ei nærare forklaring. Sandbu var i mellomalderen setet for den lendmannsslekta som har vorte kalla Gjesling. Garden har i mellomalderen fyrst vorte delt i nord-Sandbu og sør-Sandbu. Sør-Sandbu vart verande i eiga til odelsetterkomarane til dei gamle Gjeslingane. Denne garden vart sist på 1400-talet delt i to, nigard og uppigard sør-Sandbu. Også Nord-Sandbu må i mellomalderen ha vorte delt, i sygard, nordgard og uppigard nord. Sygard nord-Sandbu vart så noko seinare delt i uppistugu og nistugu. Alle fire bruka på nord-Sandbu låg truleg samla rundt der nordgard nå ligg. Uppistugu gjekk som nemnt ovanfor inn i nordgard fyrst på 1800-talet, nistugu vart flytta ned til riksvegen om lag på same tida.og uppigard nord vart kjøpt saman med nigard sør-Sandbu fyrst på 1900-talet, slik at nordgard nå ligg att åleine på den gamle nord-Sandbutomta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.