Gå til innhold
Arkivverket

[#41530] Randi Hansdatter fra Modum - hvem var hennes foreldre?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg driver fortsatt å 'pusler med' to av mine tippoldeforeldre, Ole Knudsen Eken (Eikje) og Randi Hansdatter, jfr. innlegg nr. 41037. De aktuelle kirkebøkene er nå lagt ut, så jeg finner vielsen 6. desember 1840 + dåpen til alle de 10 barna, men jeg har ikke klart å finne ut HVEM som er HENNES foreldre. Randi er 21 år når hun gifter seg og 81 år når hun dør, så dette tyder på at hun er født i 1819 (selv om jeg vet at det kan være slingringsmonn hva gjelder alder og årstall i kirkebøkene).Hun er født i Modum, og via FS og Kirkebøkene, har jeg funnet tre mulige (jeg har sett godt etter, MEN det kan jo være flere):A) Randi, født 19. november, døpt 26. desember 1819 i Nykirke (tror jeg det står). Foreldre: Hans Andersen Nymoen og Anne Olsdatter.B) Ragne, født 16. juni, døpt 29. juli 1820 i Snarum. Foreldre: Hans Andersen Gubberudeie og Marthe Nielsdatter.C) Randi, født 24. august og døpt 30. juli 1820 i Heggen. Foreldre: Hans Andersen Tanbergeie og Kari Nielsdatter. NB: trolig var det disse som fikk en Randi året før: født 24. mars og døpt 4. april 1819 i Heggen, Hans Andersen Brecke og Kari Nielsdatter, men hun døde i august samme år, så vidt jeg kan skjønne.Jeg TROR at alternativ A er det rette, men jeg skulle gjerne visst det 100%! Randi og Ole bor på Hovde da de gifter seg og på Saastad-eie da det første barnet, Christian, blir døpt, 30. mai 1841 i Snarum. Fedrene deres står ikke oppført i forbindelse med ekteskapet og hittil har ikke faddere til barna hjulpet så veldig.Er det noen som vet mer?vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er en dødsfallmelding hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal som hjelper deg.Værksarbeiders enke Anne Olsd. Nymoen er død 25/1 1848, 60 år gammel. Hun etterlater1.Sønn Christian Hansen, 19 år2.Sønn Anders Hansen, 17 år3.Datter enke Marthe4.Datter Oline g.m. Simen Halvorsen Nymoen5.Datter Ingeborg g.m. Niels Olsen Tyristranden6.Datter Randi g.m. Ole Echen ved Snarums Værk7.Datter Karen g.m. Hans Amundsen Nymoen8.Datter Jørgine, ugift, 21 årMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Arnt! Her fikk jeg bekreftelsen, så nå VET jeg! På bakgrunn av disse opplysningene, er Randis far Hans Andersen Nymoen, som var 16 år i 1801. Sønn av bøkker Anders Hansen ved Blaafarveværket og Ingeborg Iversdatter. Det står at han (Hans) hadde vært i skomakerlære, men var hjemme i 1801.Jeg skal sjekke når Hans døde, men i og med at to av de oppførte brødrene i 1801, Christian og Morten, var blant fadderne til Randi i 1819, er jeg ikke i tvil.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.