Gå til innhold
Arkivverket

[#41550] Ivar Eriksen Sletten 1740-1794 Lygra


Gjest Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Eliassen

Kan det stemme at han var gift tre ganger? 1. 9/11-1760 Brynill Rognaldsdtr. (d:1763) 2. 2/7-1764 Brita Johannesdtr. Rådmansøy (d:1779) 3. 8/1-1781 Siselle Andersdtr. Smørdal (d:1802), eller var det flere med samme navn? mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Mange takk, Arnfrid! Har søkt, men har ikke sett dette temaet før. Iver Eriksen er min 3.tipp-oldefar, så vist andre har samme anene hadde det vert interessant å vist hvordan de har spredt seg. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nei han var nok gift 3 ganger.Skifte den 26. mars 1798 etter Ingeborg Iversdatter Tjeldstø i Herdla. Hun etterlot seg enkemannen Gregorius Christensen og etterkommere etter 6 søsken. Fullsøsteren Anna Iversdatter gift med Erik Nilsen Sletten. Hun var død og etterlot seg 3 barn deriblant sønnen Iver Eriksen Sletten som også var død og etterlot seg barna:1) Eldste sønn 20 år med kurator Knut Mikkelsen Sletten2) Anders Iversen 13 år3) Ole Iversen 9 år4) Iver Iversen 4 år5) Brynhild Iversdatter 32 år6) Johanna Iversdatter 30 år7) Anna Iversdatter 6 årAnna og Ingeborg var døtre til Iver Jensen Nordre Solen f. ca. 1670 (nevnt 1704-1720) og kona Marta Eriksdatter f. ca. 1685 d. 1765 (hun er nevnt som arving i skiftet etter den barnløse sønnen Hans Iversen Birkeland på Radøy i 1757.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Schiøde udgivet af Pouel Tormøelen Capitain des Armes paa 2 pund og 10 Marcher Smør udi Gaarden Kaalaas. Datert Risøen d/en 12 Martij A/nn/o 1735 til Erich Nielsøn.Schiøde udgivet af Erich Nielsøn Sletten til Her/r Hans Meyer paa To Pund og Tii Marker Smør udi gaarden Kaalaas. Datert Mangers Præstegaard d/en 20 April 1740.Erik Nilsen på 27 år bodde på gården Kålås på Radøy i et manntall fra 1738. Han var da gift. Ca. 1739 flyttet de til Sletten (Instebø) på Radøy. Der ble sønnen Nils født i 1740. Første kona Anna Iversdatter Nordre Solen f. ca. 1703 d. 1763 på Sletta Enkemannen giftet seg i 1768 med Siri Eriksdatter Tepstad. Erik Nilsen Sletten døde i 1776, 68 år gammel. Det ble holdt skifte etter ham den 23. mars 1776. Den umyndige arvingen var da datteren Anna Eriksdatter på 3 år med formynder Kristen Olsen Nordre Feste i Alenfit skipreide. Erik Eriksen Kleivdal f. ca. 1657 d. etter 1715 gift 1684 i Hamre med Anna Gudmundsdatter Nordre Åse d. 1703 (skifte). De bodde først på Seim i perioden 1684-1689. I 1689 kjøpte Erik Eriksen halve Søre Kålås på Radøy og flyttet dit. Datteren Marta f. 1685 på Seim d. 1765 gift med Iver Jensen Nordre Solen. Marta er også nevnt i et skifte på Soltveit etter søsteren i 1760Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Kenneth, her var det nye og fine opplysninger for meg. Har ikke forsket på denne slekta på en stund. Har du flere data på denne slektsgrenen? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Til Bjørg. Ser du har holdt på med disse før. Har du noen av disse som dine forfedre/mødre? Prøver å finne ut hvor de har spredt seg.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Ottar. Ja Iver Eriksen er min! Så kom Iver Iversen og hans sønn Iver Iversen, og hans sønn Iver Iversen Knarvik (Ivar Ivarson) og hans sønn Ivar Ivarson Mongstad, hans datter Ingrid Marie Mongstad og hennes sønn Ivar Brynildsen som var min far. Hvordan er din rekke? Kanskje skal vi sende en mer utfyllende oversikt til hverandre på mail? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Bjørg! Iver Eriksen Sletten's datter Brynhild fikk sønnen Bendik, som fikk sønnen Lars som bosatte seg i Kvalvåg, og fikk sønnen Kornelius, som ble far til min mor. Sender adressen for videre kontakt. nesskogen@c2i.netMvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hei, har ikke kunnet bidra med nye opplysninger, har derfor ikke kommentert debattebn så langt.Kan legge til at min svigermor følger linjen Erich N. Sletten - Anna Iversdtr., Iver E. Instebø/Sletten - Sissel Andersdtr. Smørdal, Iver I. Knarvik - Anne Iversdtr. Knarvik, Iver I. Mongstad - Martha Hansdtr. Fjellanger, Hans I. Mongstad - Magdalena Hansdtr. Orknes, Hans H. Mongstad - Anna Elida Verås som er foreldre til min svigermor.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ørjan Karlsen

Hans I. og Magdalena var døde før dette, og Hans H. og Anna flyttet til Verås før dette. Flere av søsknene til Hans (de var 8 søsken) måtte derimot flytte.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Ørjan.Husker godt da Mongstad ble fraflyttet. Gikk siste året på skole på Lindås da det skjedde. De fleste flyttet vel til Kålås,Rossnes og Risa. Skal prøve å få kontakte noen av disse, forå se hvordan vi kan vere i slekt. Der var også en forbindelse mellom Brynhild Iversdtr. og gården Knarvik, kan dette ha noe med Mongstad å gjøre? Disse er tross alt nabogårder.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Nå hadde jo Iver E. Sletten/Instebø mange barn, og jeg har ikke fulgt dem nedover. Din Brynhild (1765-1801) er vel datteren til Iver og Britha. Brynhilds bror Iver var jo gift med Anna Iversdatter Knarvik (ca. 1809-1842), og de bodde ihvertfall på Knarvik da Anna døde. Deres sønn Iver I. flyttet til Mongstad. Om det er andre sammenhenger vet jeg ikke.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.