Gå til innhold
Arkivverket

[#41562] Bygdebokoppslag:Vennesla Gard plass og ætt , Stein Tveite Lenke vedlagt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg håper noen har denne bygdeboken og kan gjøre et oppslag for meg: Det gjelder denne karen fra Jeppestøl i Vennesla som dengang lå under Oddernes: Lenke Jeg søker hans foreldre og opphav-gjerne også litt om ham selv om det står opptegnet noe. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har tilgang til opplysninger fra gården Jeppestøl som i 1775 lå under Oddernes? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke gårdshistorien for Vennesla tilgjengelig her og nå, men kan få sjekket den i løpet av et par dager. Ellers er det jo alltid mulig å fjernlåne gjennom det lokale biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har muligens funnet en kandidat.Mon tro om han kom fra Jewppestøl?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0JENS PEDERSEN Male Event(s): Birth: Christening: 27 MAY 1749 Vennesla, Vest-Agder, NorwayDeath: Burial: Parents: Father: PER JENSEN Family Mother: INGRI AANONSDR mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han er i hvert fall en interessant kandidat. FamilySearch-registreringene inneholder dessverre nesten aldri gårdsnavn, men det vil jo gå fram av kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan nå bekrefte at den Jens Pedersen (ref. FamilySearch), som er omtalt i innlegg 5, er identisk med Jens Pedersen Jeppestøl.Fra Stein Tveite: VENNESLA. GARD; PLASS OG ÆTT, bind I, 1956:Under Jeppestøl (s. 846) er det nevnt at Per Jensson (død 1771) overtok bruk nr. 2 på Jeppestøl i 1760-årene. Han var g.m. Ingerid Ånundsdtr. Drivenes (1709-1779). De hadde følgende barn:1. Jon Person Jeppestøl, f. 1737, tok over bruket i 1768; g. 1764 m. Barbro Olsdtr. Jon var også sagmester på Jeppestøl sag.2. Jens Person Jeppestøl, f. 1749, konf. 1763 som nr. 3 av 5, levde i 1768. Det står ikke mer om ham, men dette må være 'vår' mann.3. Signe Persdtr. Jeppestøl, konf. 1756 som nr. 3 av 10, levde ug. i 1768, fikk broren Jon til verge.I boka henvises det så til gården Honnemyr, og under Honnemyr (s. 772-773) finner vi igjen Jens Pedersens mor, Ingerid Ånundsdtr. Drivenes. Hun var gift to ganger: 1. med Jon Gunnsteinson Honnemyr (død 1731). 2. med Per Jensson Ru(g)enes. Han er identisk med den før nevnte Per Jensson Jeppestøl. Det står ellers om ham: 'budde på Skalle i Vestre Moland 1733, fekk då garden til innløysing, gifte seg seinare til Honnemyr. Flutte til Skalle att, og kom endeleg til Jeppestøl, der han døydde. Gift med Ingerid Ånundsdtr. frå Drivenes'. Han var sønn til Jens Torgrimsson Rugenes og Siri Olsdtr. Ås fra Svalandsheia. Om jens Torgrimsson står det ellers at han var reservesoldat 1696-ca. 1701, løste inn 3 1/2 gsk. i Skalle i Vestre Moland 1731, var lagrettemann, med i matrikkelkommisjonen for Vennesla 1723, var skysskaffer 1731-32 og eide 8 bøker.Jens Torgrimsson Rugenes' og Siri Olsdatters barn:1. Ola Rugenes, f. 1700, overtok farsgården; g.m. Gunhild Jørgensdtr. Spjote fra Leipsland. De var svigerforeldre til den kjente degn i Vennesla og dikter 'Hans i Hagen'.2. Per Jensson (altså far til Jens Pedersen Jeppestøl).3. Salve Skalle, f. 1711.4. Torgrim Skalle, f. 1714.5. Kristjern Rugenes, f. 1717.6. Anne Jensdtr., f. 1716.-------------Jeg håper dette var til litt hjelp. Når det gjelder Jens Pedersen Jeppestøls aner utover dette, så er det atskillig mer å finne i Venneslaboka, så jeg vil absolutt anbefale et fjernlån av den - dersom den ikke finnes på et bibliotek i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.