Gå til innhold
Arkivverket

[#41566] Grue i Hedmark: Smideholen


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Har lånt de 5 nyeste bindene av Grueboka (publisert 1990-2001). Jeg finner ikke gården/bruket Smideholen. Finnes det i de to eldre bygdebok bindene, som jeg vet finnes, eller er det oppført under et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Smideholen finnes i FT 1865 og 1900. I 1900 har den gnr. 7 bnr. 11. Gnr. 7 = Stemsrud om jeg ikke tar helt feil. Det finnes også en Smideholen med gnr.4 og bnr.6-7-8 og her er gnr. 4 = Sorknæs. Sjekk de 2 gårdene i boka, og kanskje du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Har ikke annet enn Grueboka over Nes her nå, men plassen heter Smiholen den dag i dag, og ligger på Namnå. Se i bøkene over Namnå/ Tjura. Plassen har også vært nevnt som Smedholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk er for alle svarene.Jeg ser at at antakelig kan være flere Smiholen i 1900 FT? - så jeg bør vel presisere litt.Det jeg er på jakt etter er anene til Martin Pedersen f 1850 som bor på (en av flere?) Smidholen i 1900 FT. Jeg har funnet noen av anene til kona Karen Johansen under Nystua Halvortjernsberget.Jeg har bestillt bind 1 og 2 av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Grue KB nr.8, s.47, nr.240 1850 F.8/7 d.20/10 Martin Pedersen uæagte For: Pige hmd. Oleane Arnesdtr Smidholen u. Stemsrud og ungk. hms. Peder martinussen Sorknæs?. Begges 1ste lejermaalGrue KB nr.10, s.137, nr.4 1866 Konf. 30/9 Martin Pedersen f.8/7-50 Smideholen (Rensmoen) For: Pige Oliane Arnesdtr Smideholen og ungk. Peder Martinussen Sorknæs FT1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60423&gardpostnr=117&personpostnr=544&merk=544#ovre>Lenke FT1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.