Gå til innhold
Arkivverket

[#41568] etterlyser Slektsprogram m bustad tilknytting


Gjest Kjetil S. Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S. Eidskard

Eg saknar ein funksjon der ein kan søke opp alle personar/familiar som har budd på den og den garden eller staden. Folk skifta jo gjerne navn etter kor dei i øyeblikket budde. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei Kjetil I det norske slektsprogrammet 'Embla Familie og Slekt' er det mulig å velge et stedsnavn fra en oversikt over alle stedsnavn som er brukt i slektsprogrammet og deretter klikke på en knapp som heter 'Tilknytning'. Da vil du få opp alle personer og familier som har en tilknytning til dette stedsnavnet. Du vil også se hvilken hendelse som er knyttet opp mot stedsnavnet. Denne listen kan du for eksempel skrive ut.jeg har lastet opp et bilde av skjermen for å vise hvordan det ser ut.

bilete1173.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Haugødegård

Slektsprogrammet TMG (The Master Genealogist) har fleire rapportar som kan skrive ut informasjon om personar som t.d. budde på ein stad. Ein meir generell type utskrift er ei liste over hendingar knytta til ein stad, som t.d. Fødsel eller Skulegang eller Dåp eller Ekteskap o.l. Rapportane kan også vera i form av ei liste på skjermen. Meir info om TMG her: http://www.tha.noTorleif Haugødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjetil S Eidskard

Sjølsagt takkar eg for svar - og ineressante innlegg. Det som er synd - ein jobbar i gamle vanar - hos meg er det FTW - nå versjon 2006. Her er bilder ein legg inn d.v.s. alt samla i kun 1 fil - dette synes vi er greit. Vi har ei slektsomhobbygruppe i Åmli kvar fyrste laurdag i månaden - det er imorgo. Veldig mange brukar B K. Skal sjå hos dei, men billedsystemet er annleis i forhold til FTW. TMG var veldig artig den kunne faktisk motta FTW fila uten å gå veg om Gedcom. Då blei bildene intakt. For fleire år sia var det eit program som heitte SLEKT OG GARD - interessant men trur ikkje det kom ut av DOS. Kan tenke meg at bygdebokskrivarar kanskje har eit program som passar - bygdebøkene er som regel stadtilknytta. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så vidt jeg kan se, er alle standardprogrammer 'slektstilknytta', det vil si at alle rapporter har ei slekt som hovedstruktur. I ei bygdebok skal totalbefolkninga omtales, og den inneholder mange ulike slekter. Dessuten er framstillinga i bygdebøker 'bostedstilknytta' - gårdene danner hovedstrukturen, og slektene splittes opp i familier som bor der eller der. Det krever et system med henvisninger slik at man kan følge slektskap opp og ned og sidelengs fra gård til gård, og ikke minst følge familier på flytting. Slike programmer finnes, men jeg har ikke sett noe standard slektsprogram som kan det. Forøvrig må slike 'bygdebokprogrammer' også være fullverdige slektsprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Hallo Sortland - du har i ditt innlegg forklart min etterlysning på en utmerket måte. Skulle ønske at et program som 'Slekt og gard' f.eks hadde eksistert. Kan fortelle at vi er ihvertfall tre slektsinteresserte her i trakten, som tar for oss 'rubbel og bit' fra distriktene Fyresdal, Nissedal, Åmli og tilstøtende distrikter. Antar at dette er 'uvanlig' da intrykket mitt er at de fleste naturligvis er interessert i 'egen' slekt. Vi får vente på flere innspill - det er jo kommet en del nå om dette temaet. Og takk for det. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Stein Inge Haaland

Svar til Johan I. Borgen, innlegg 7.Det stemmer at slektsprogram har vært slektbaserte og ikke sted- eller gårdsbaserte. Her var det gamle DOS-programmet 'Slekt- og Gård' helt unikt.Men nå har Embla Familie og Slekt v2007 blitt en del utvidet med tanke på bruken av sted/gård. Nå kan man sette et sted/gård i fokus og se alt som du har registeret til dette stedet/gården. Nå vil det bli en god del mer interessant for de som ikke bare driver med slektsgransking, men også med lokalhistorie.Jeg har tatt meg den friheten å legge inn et skjembilde som kan forklare litt om hvordan hovedskjemaet for stedsnavn ser ut.Vennlig hilsen Stein Inge Haaland

bilete2657.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.