Gå til innhold
Arkivverket

[#41581] Christen Viborg Sørensen f.1892. Finner han ikke noen steder


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Sitter på en dåpsattest hvor det står at han heter Christen Viborg Sørensen, født 10.08.1892 sønn av Valborg og Christen Sørensen. Han ble født og døpt i Risør. Familien bodde visstnok i Porsgrunn og drev en manufakturforretning der. Christen Viborg hadde en bror ved navn Arnt.Leser av innlegg 39525 at det ikke er innlagt all info under Risør. Men et eller annet sted må han vel finnes her inne??? Han giftet seg med min oldemor Gudrun i 1912 på Rjukan. Jeg har søkt på familysearch og lett masse her inne, men ingenting kommer opp. Valborg var visstnok ifra Finnmark. Er det noen som kan hjelpe meg litt her????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg finner en Valborg Sørensen på Grefsen Sanatorium for Tuberkuløse i Aker FT 1900 med sedvanlig bosted Risør. Kanskje dette er moren? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Ja, dette må være moren fordi mannen, Christen Sørensen var skibsfører da det står på dåpsattesten jeg har. Tusen hjertelig takk Lars Ove!! Men hvilke andre kombinasjoner på navnene kan de ha hatt siden de er så vanskelige å finne her inne????? Trenger mer hjelp!!!!! Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I og med det står: 'sedvanlig bosted Risør' på Valborg, er det vel grunn til å tro at resten av familien bodde i Risør 1900, og da er det vel ikke utenkelig at de er av de som ikke finnes på tellingen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Har vært i kontakt med kirkene i Risør, men de hadde ikke kirkebøker eldre enn fra 1907. De eldre kirkebøkene er hos statsarkivet i Kr.sand. Har tatt kontakt der og håper på noe svar. Men, når var det vanlig at de ble konfirmert på den tiden?? Prestekontoret i Risør hadde sjekket konfrimantene for 1907 men fant ingen ved det navnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

takk for at du prøvde. Er ikke så godt lokalkjent i Telemark, men jeg fant ikke Rjukan i det hele tatt. Hvilken kommune ligger den under??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiNår du går inn på de skannede kirkebøkene: Velg: Fylke:Telemark Prestegj/Sogn: RjukanDet er den kirkeboken som går fra 1878-1912 På viede kommer det opp årstallet t.o.m.1911,men den inneholder viede frem til juni 1912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Solveig! Etter litt leting fram og tilbake så fant jeg det også i kirkeboken. Får prøve å lete litt i andre kirkebøker også nå når jeg først har lært det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei og tusen takk Berit! Hvordan får man lagt til en lenke??Har nå nettopp funnet ut at Valborg het Andresen eller Andersen som ugift. Og jeg fant henne på familysearch hvor det står at hun giftet seg med en Christen Andreas Sorensen i 1881 i Risør. Så det må jo være mine tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Lars Ove!! Er det samme måte å legge til lenke fra familysearch og fra andre kilder? Denne Valborgen stemmer nok tror jeg. Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lenke fra Digitalarkivet er litt annerledes. Der går du øverst i adressefelter (http://..osv), høyreklikke slik at linjen blir blå, kopierer, og så er det bare å høyreklikke der du vil ha lenkenog lime inn. Da kommer det en hel haug med tekst, men når du sender innlegget vil vi andre bare se det står lenke.I FS må du gå tilbake til listen med kandidater, høyreklikke, kopier snarvei, og så lime det inn der du vil ha det.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mai Berggren

Tusen hjertelig takk Berit!!!!Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har funnet den kikeboka? Siden du er så flink til å lete,er det noen mulighet for å finne ut mer om valborg f.eks. dåpen og når hun døde.Mvh. Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.