Gå til innhold
Arkivverket

[#41582] Stalsberg i Gausdal


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

Leter etter Lars Olsen Stalsberg født 28/8-1841 i Hageneie i Ringsaker, gift 1888 med Gudbjør Eriksdtr., Odsæteren i Ringsaker født 13/4-1857. Han skal ha bodd i Gausdal, vet ikke når. Har blitt fortalt at han skal ha bodd på gården Stalsberg, der han har tatt navnet i fra. Men stemmer det? Er det noen som har opplysninger om Lars da han bodde i Gausdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei begge to! Ja, det gjør det også, Stalsberg finnes også på Stange, men det er ikke akkurat de stedene jeg tenker på. Gården jeg leter etter ligger et sted i Gausdal, hørte akkurat nå at den kunne ligge enten i Follebu eller Tretten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Vi har to gårder Stalsberg på Tretten - Neristuen og Oppistuen. Så kanskje det var der han hadde oppholdt seg.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan dette være Lars i FT 1875 for Ringsaker? Han er oppgitt å være skredder. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=f70412&gardpostnr=135&personpostnr=917&merk=917#ovre>LenkeHer er han i alle fall i FT 1900 i Nes: LenkeOg da er det vel ikke utenkelig at han kommer fra Stalsberg i Ringsaker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Stalsberg i Tretten er vel den jeg omtalte som 'i Øyer'. Og hvis det er snakk om Gausdal så gjelder det kanskje en Stalsberg-gård som ligger øverst i Musdalen eller deromkring, på østsida i Tretten, på grensa mot Ø. Gausdal (Svingvoll). Er det der Stalsberg ligger, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så vidt jeg kan skjønne er det ingen Stalsberg-gård i Gausdal. Gården i Tretten er vel den nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Dette er min egne slekt gjennom Gudbjør Eriksdatter født på Tørtop 13/4 1857 gift 14/3 1888 Nes Hedmark med Lars Olsen født under Hageeie Ringsaker 9/8 1841(ikke 28/8.)Her kommer vel svar på spørsmålet ditt også!Ringsaker Klok 5 1839 - 50 Kort 1/12 Dåp nr.112, s.16.Lars f.9/8, dpt.: 26/12 1841 i Ringsaker kirke. Ole Andersen og Berte Larsdatter Stalsberg, under Hage. Husmandsfolk.Faddere: Guttorm Torgersen Ingberg og kone, Mons Andersen ibid og kn., Even Østensen ibid.Lars Olsen er konfirmert 30/9 1855 - da bosatt Ingebergeie. Det står i konf. også at han er født 9/8 1841.I mini 8 dåp nr.112, s.folio 21 står det også 9/8 1841 og bare Hageeie som fødested.Feilen ligger i at dato står under mnd i Mini - vedkommende som står over er født 28 november.Jeg vet at jeg har vært borti dette med deg før så det er muligheter for at det er jeg som har gitt deg feil fødselsdag - i såfall beklager jeg det.Han har altså Stalsberg helt fra fødselen - trolig ikke brukt hele tiden, men det kommer derfra. Han er bosatt i Roterud på Nes Hedmark og er Skrædder ved vielsen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Lillian :)Har prøvd å sende deg en privat e-post, men den vill ikke bli sendt, fungerer ikke den adr som du har på DIS siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Evy.Jo - har ikke hørt om noen problemer med dem. Har testet nå og de kommer inn igjen til meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Evy.Har sjekket min private pluss de 4 som går gjennom DIS og alt kommer tilbake til meg - mulig e-postfiltreringen min er for NØYE!!Den tillater ikke reklame - har skrudd den ned litt - prøv igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.