Gå til innhold
Arkivverket

[#41587] Oppslag i Flesberg bøkene


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene til Ole Olsen (f.o.1755) fra plassen Grasbrekke under Høymyr og kona Beret Eivindsdtr.(f.o.1754) fra Maugerudeiga?Paret er omtalt på s.97 i Flesberg-boka bind 7.For å slippe å fjernlåne enda flere 'mursteiner', hadde det vært fint om noen kunne hjelpe meg her.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Berit Eivindsdtr. (1756-1830) foreldre var Eivind Erlandsen fra Krødsherad og Ambjørg Olsd. Søre Vangestad. (Flesbergboka bind I, s.155). Ambjørg (1724-1773) var datter av Ole Olsen Vangestad og Berit Nirisdtr. Dåset. (Flesbergboka bind I, s. 570).Finner ikke Ola Olsen nevnt under Grasbrekke.Ole Olsen er muligens en sønn av Ola Eriksen og Ragnhild Nilsdtr. som bodde på plassen Grasbrekke u. Høymyr omkring 1750. De får 7 barn i perioden 1741-1755, men ingen Ole er nevnt. (Flesbergboka bind I, s.258-259)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk for hjelpen, det var kjempefint!Står det noe om Ole og Ragnhild på Grasbrekke flyttet til et annet sted?Iflg. folketellingen er sønnen Ole et år yngre enn kona, altså f.1757. Dette kan jo passe med at han heter det samme som faren. Min erfaring er nemlig at en av og til kalte opp seg selv på slutten av en stor barneflokk.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner på nettet en Ola Olsen Vinger f på Grasbrekke 1759, far er Ola Nilsen Grasbrekke. Navnet på kona stemmer ikke, men han har en bror, Nils Olsen, som var gift med Ingebjørg Eivindsdtr Maugerudeie Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Har fått sjekket litt i kirkebøkene for Flesberg,Døpt 24 okt. 1756: Even Erlandsens daatter Berit. Faddere: Even Solems Qde, Marit Juvenes, Marit Olsdaatter, Gunder Weraas, Ole Weraas.Døpt 22 okt. 1757: Ole Erichsens søn Ole. Faddere: Gundbiør Høymyr, Gunnild Maugrue, Marit Matisd., Ole Maugru, Jon Andersen.Trolovet 15 mai 1785: Soldat og u.k. Ole Ols. Waldbakken og pige Beret Evensdatter. Spons: Tiøstel Gjellerud og Hellik Fikjan. Gift: 3 jul 1785.Det ser dermed ut til at Ole Olsen var en sønn av Ole Eriksen. Den Ole Nilsen Grasbrekke som Arnstein nevner i sitt innlegg var en bror av Ragnhild Nilsdtr. Waldbakken navnet ved trolovelsen kan forklares med at Halvor Olsen (en annen sønn av Ole Eriksen og Ragnhild Nilsdtr. ) kjøpte Voldbakken/Belbakken omkring 1776. Halvor bodde på Rognlia og det var søsknene som skiftevis var brukere på Voldbakken/Bellbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen hjertelig takk Odd!De gjør det vanskelig for oss av og til disse forfedrene. Dette hadde blitt et omfattende arbeid (og store portoutgifter for mitt lokale bibliotek) uten din gode innsats.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ja, disse forfedrene kan gjøre det vanskelig.Tar med litt mer om Ole Eriksen og Ragnhild Nilsdatter. De er også to av mine forfedre, kan sende deg noe mer av hva jeg har om denne slektsgrenenen hvis du ønsker det.Ole Eriksen (ca.1703-1787) var fra Rollag. Gift 19 mai 1740 med Ragnhild Nilsdatter. Han var trolig en sønn av Erik Persen Neset. Erik Persen døde i 1764, oppgitt alder i kirkeboka er 100år. Kona til Erik Persen het Gunhild.Ragnhild Nilsdtr. Grasbrekkes (1716-1788) far var Nils Bjørnsen Vollbakken/Grasbrekke (c.1665-1745). Nils Bjørnsen giftet seg 26 des. 1705 med Kjersti Gulliksdatter Bjørnsrud (ca.1681-1776).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei OddTakker igjen, det var fint å få mer informasjon om Ole og Ragnhild. Da dette også er dine forfedre er du altså en fjern slektning av min kone, som forresten heter Kjersti (men ikke Gulliksdtr.).Send gjerne det du har om slektsgrenen, til harkvale@online.noMvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.