Gå til innhold
Arkivverket

[#41593] Hvem var jenta A.O.Vinje forelsket seg i?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Hvem var den jenta som Aasmund O. Vinje skriver om under sin tur i Kongsvingerdistriktet og som han forteller om i Ferdaminne (1860)? Han hadde tatt inn på gården der jenta bodde, og før han drog videre, skrev han et langt dikt i jentas minnebok. Etter diktet tilføyer han: 'Dersom denne gjenta ikkje alt hadde vori trulova, so er det truleg at eg var vorten forelska.' (Han var nok allerede forelsket)! Han nevner i forbifarten den fine gården Skinnarbøl, men det kan jo ha vært en annen (ikke liten?) gård det var snakk om. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Hei Ola ! Dette kan eg ingenting om - men tilfeldigvis kom eg til å sjå på opphav og familien rundt diktaren. Dersom du har noko om det er eg interessert og du skal sjølsagt ha tilbake det eg har. *** eidskard@frisurf.no *** mail meg og du får raskt svar. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Når jeg stiller spørsmålet, er det ikke bare av ren nysgjerrighet, men også fordi jeg p.t. arbeider med en slekt som har opphav i- og tilhørighet til Vinger/Eidskog - jeg tenkte meg muligheten av at en eller annen av de personene jeg har 'kommet over' eller vil 'komme over' i den forbindelse, kunne ha tilknytning til vedkommende jente og håpet at noen fra Kongsvinger-distriktet kanskje hadde nærmere kjennskap til 'saken'. Vinjes slekt vet jeg ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Aasmund bodde på gården Kabberud som da var eid av Olav Vinje. Olav var bryggerimester i Charlottenberg i Eda, Sverige før han kjøpte Kabberud 9/2. Mulig det var ei tjenestepike på gården som Aasmund ble forelsket i, eller om det kan ha vært på en av nabogårdene. Olav og familien utvandret til Amerika. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.