Gå til innhold
Arkivverket

[#41600] Fange på Citadellet, København i 1750-årene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av mine aner, som i 1750 ble dømt til livsvarig tvangsarbeid, havnet i 1750-årene muligens på Citadellet (Kastellet) i København. Er det noen som kjenner til om det finnes kilder (f.eks. fangefortegnelser) over de som var der i det nevnte tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset. Jo, jeg har prøvd der - uten resultat. Dersom vedkommende havnet i Citadellet/Kastellet, kan han jo gjerne være død før første tellingen (1769).Jeg har også søkt litt i den skannede kirkeboken for Garnisonskirken (www.arkivalieronline.dk). Det var nemlig ingen kirkegård som tilhørte Kastellets egen kirke. Garnisonskirkegården ble derfor benyttet. Det er imidlertid mulig at det kun var de i kongelig/militær tjeneste som ble begravet der - og ikke fangene. Men hvor ble i så fall de døde fangene begravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den nøyaktige brevteksten som (muligens) kan knytte Johannes Clemetsen til Citadellet i København, finnes i et brev fra verkseier Ulrich Schnell til Kongen, datert 18 Maj 1751 (Nes jernverks kopibok, A-A-Arkivet):'Johanes Clemetsen der nu udi Nedenes Lehns Arrest Huus er anholden, maatte til Sikkerhed for mig og alle andre og i Anledning af de ergangne Domme, indbringes til Citadellet udi Kiøbenhafn for der sin Livs Tid at anbringes udi Jern, da ieg hannem paa min egen Bekostning vil lade til Kiøbenhafn nedføre'.Han var blitt dømt til livstidsstraff i flere rettsinstanser, senest i Overhoffretten 22. mars 1751. I praksis skulle soningen skje ved nærmeste norske festning, men Schnell henviser til rømningsfaren. Clemetsen har tidligere brutt 'sønder' de lenkene han har sittet i, og han kan muligens også få hjelp til å rømme av slekt og venner. Derfor vurderer Schnell Citadellet som eneste sikre sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.