Gå til innhold
Arkivverket

[#41608] Anne M Olsdtr f 1822 Åsen, med aner fra Stjørdal.


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

(Har flytta dette innlegget fra 'generelt ' til N- Trønderlag, der det skulle ha vore).Hei, Held på med ein ane som kan vere litt vrien. Kan starte med Anne Marta Olsdtr Kastviken /Leangen f. 20-4-1822. Ho var barn av Ole Nielsen Kastviken/Leangen, f. 1781 Brakstad. Ole Nielsen vart g. med Marith Christensdtr f.ca 1779 i Stjørdal, død 1826 Åsen. Dei vart trolig gift i 1804. Dei budde på Vollapl/Åsen før 1810, og etterpå bosatte dei seg i Kastvika u.Leangen.1.Sp.målet mitt er kven var Marit Kristensdtr. fra Stjørdal, og hennes aner??Eit anna spørsmål som dukker opp er nok Ole Nielsen Kastvika og hans aner. Anne Lise Hovdal har eit relatert inlegg- nr 40900- der ho har barn til Mali Liarsdtr og Halvor Toresen Oppem. Her ser jo barn nr. 6-Ole Nielsen ut til å kunne være den samme som eg har.Min ane- Bygd på Åsen Bygdebok, dåp er sjekka med kirkeboka: Ole Nielsen født i 1781.Mor var Malena Pedersdtr Brakstad, f. 1757 Brakstad nedre, gnr236-1.Han vart fødd utanfor ekteskap,i kirkeboka stod det:'Av fadrene nevnt barnefaren 'Dragon Nils Olsen Berg'. Har ikkje funne ut kven Nils Olsen Berg var, men ser at det var ein Niels Olsen på Berg i Åsen i 1801: Niels Olsen, 46 år-inderst og snekker. Han var da g. med Gurue Andersdtr., 49 år. Om det er rette personen, veit eg ikkje...Tilbake til sønnen av Malena Pedersdtr. og Niels Olsen Berg igjen. Etter at Marit Chr.dtr døde i 1826, gifta han seg på nytt i 1826 -m. Barbro Olsdtr Røsdalen.Med henne fekk han fire barn. Med si første kone Marit Chr.dtr hadde han 9 barn. (Det lover godt for at det er fleire som har desse folka som aner!Det andre sp.målet vert da om nokon har info om niels Olsen Berg, far til Ole Nielsen. Hilsen BEV -------------------------------------------------------------------------------- Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen, 23.8.2006 01:48 (2) Den Ole Nilsen som jeg har i tema 40 900 kan ikke være den samme som du har. Din ane Ole Nilsen var jo gift med Marit Christensdatter fra Stjørdal, og min ane Ole Nilsen ble gift i 1805 med Barbro Olsdatter Undlienplass(hun var født i Fergestaden i Åsen i 1775). -------------------------------------------------------------------------------- Bjørn Even Veie, Ronglan, 23.8.2006 06:59 (3) Er enig om at det ikkje kan vere same person, da hadde det nok vore mykje som var gale... Det var berre det at det var stor navnelikhet med fleire her.Håper det er andre som har opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er sannsynligvis bror til Marith dpt. I Støren 1780 med far: Christen Jensson. Marith ble dpt. 8.8.1779. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei Johan Arthur, eg seier takk for innlegget eg!Sjølv om sansynligheten for at dette skulle stemme er utrulig liten, er det fint å få inspel. Kan hende du blingsa på Stjørdal og Støren...Det er nok mange født på Stjørdal i dette tidsrommet som kan ha samme navn, så det er om nokon tilfeldigvis har kjenskap til rette person-(er).Men forslaget om Støren var ikkje heiilt bak mål heller. Har ganske mange aner som kom fra Støren til Åsen, men har ikkje tengt på denne muligheten her...Muligheten er der faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn.Du finner vel heller ikke ingen passende Marit Christensdatter i Stjørdal i 1801? Ved landsdekkende søk dukket det opp 3-4 i passende Marit i Sør- og Nord-Trøndelag, blant andre denne i Soknedal/Støren LenkeMen man skal skal vel aldri tro at folk ikke mangler i tellinga 1801. En av mine fire aner som utvandret fra Stjørdal til Åsen, mangler i FT 1801. Han dro videre fra Åsen til Skogn i 1825, hvor han giftet seg på nytt, og dermed fikk jeg via kirkeboka bekreftet hans identitet.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Takk til deg også Astrid! Det er vel meget vanskelig å leite slik i blinde, skulle vel ha hatt meir å gå ut fra. Det er jo sansynleg at ho er f. på Stjørdal, men det kan heller ikkje utelukkes andre stader. Steg 1 er vel å finne giftemålet, når og kor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.