Gå til innhold
Arkivverket

[#41616] Knut Erikson Skare, f. 1866


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Jeg søker opplysninger om Knut Erikson (Skare), f. 1866 i Skarøyan under Skare i Voll i Romsdal. I bygdeboka for Voll finn vi at Knut var gift med Oline Ellingsdotter Gjerdbøen, også frå Voll, og at han var farmer i USA, men kom att og bosette seg i Molde. Skulle gjerne ha hatt noe mer opplysninger om Knut, og vite om han hadde etterkommere. Knut var søskenbarnet til min bestefar.Litt mer bakgrunn om denne familien; Skarøyan vart utskilt til faren Erik Knutson fra Øver-Skare i 1865, og Erik og kona Brit Justsd. Bø bygde seg hus, men fikk ikke skøte. Da Knut døde i 1870, måtte barna og kona Brit flytte tilbake til Bø-geilen, der ho kom ifrå. Men i 1875 døde først mor til Brit, Anne, og ei uke etterpå både faren Just og Brit sjøl.I tillegg til Knut var det tre barn til: 1. Anne, f. 1857, gift, men uten barn 2. Tøri, f. 1859, d. 1884. Spedalsk 3. Beret, f. 1863, ugift tjenestetaus i 1900, ellers ingen opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI 1909 har de nok vært hjemme på besøk, og Knut, Oline og sønnen Olav reiser over igjen. Både Oline og sønnen oppgir å ha bosed Eid, så det er vel trolig at Knut henter familien sin etter å ha etablert seg der borte. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=EMIAALE&gardpostnr=9167&personpostnr=9167#nedre>LenkeHer reiser Knut tilbake til USA på forretningsreise i 1923:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Knut ankom Ellis Island 1.gang ? i 1893. Han er skomaker på 26 år som skal til Minnesota.Oline oppholder seg på Skare ved FT 1900. (Hun er reg. hjemme og på Skare) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f01537&gardpostnr=34&personpostnr=207&merk=207#ovre>Lenke Finner ingen Olav på f. 1898 ved FT 1900 som kan passe. I scannet kirkebok for Voll finnes han ikke, Eid er ikke scannet enda. Om han er Olines sønn var hun bare 12 år når hun fikk gutten?! Siden han heter Pettersen er han nok ikke Knuts sønn.Lurer på om Olaf/Olav kan være sønn av Knuts søster?? LenkeIflg Bygdebok for Eid s 412 om Knuts svoger Peter Olausen: ”rauk visst uklar med husbondfolket. Han reiv stova si og flytta til Korsvika på Torvik”. Der får de 3 barn til, siste en jente i 1907. Kanskje det var så vanskelig for fam at sønnen Olaf ble tatt hånd om av onkelen i noen år.?? Knut og Oline hadde kanskje ikke barn? Olaf gifta seg i 1922 til gård på Torvika i Romsdal. Her finnes etterkommere som kanskje kan fortelle mer om Knut og Oline?!Knut og Oline ankommer Ellis Island 14 feb 1923 og oppgir at de skal til Milroy i Minnesota og besøke en venn som heter Rud. Knut er pensjonist og 56 år og Oline er 36 år, siste faste adresse er Molde. De oppgir hans søster (Olaf´s mor?) i Torvika, Eid som nærmeste pårørende i Norge. De oppgir også å ha bodd i USA i 2 år før.Oline er bare 36 år så de kan ha fått barn etter denne Amerikaturen…Her finner du Knut og Oline gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk til Lars Ove og til Britt Iren.Jeg ser jeg har bommet litt på søster til Knut, Berit. Jeg fant en Berit Eriksdatter, f. 1865 på Skare i FT1900 og gikk ut fra at det var henne, men jeg ser nå at den Berit'en hører til på plassen Bakken under Ner-Skare. Så du har nok funnet riktig Berit, Britt IrenSå da er det nok Berit, og neppe Knut, som mest trolig har etterslekt. Hvis noen kunne slå opp i bygdebok for Eid for meg og finne ut hva disse barna heter, og hvor de ble av, så er jeg takknemlig. Send i så fall en e-mail direkte, til erl-myrb krøllalfa online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har sendt deg det jeg har funnet av etterslekt i bygdebok fra Eid, og ut fra navn skulle det vel bare være å søke i telefonkatalogen både under Rauma kommune (Åndalsnes) og andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Olav Haugom

Nå har det gått 2 år siden innleggene her, men jeg har nettopp lest deler av 'Åpne Stier' av Oddbjørg Stranda Gundersen. Der er det mange sider som omhandler Ola Olson Tolstads etterkommere, der Erik Olson Skare er barnebarnet og Berit og Knut som omtales her er barna til Erik og Brit Justsdatter.Det er mange sider med informasjon om Berit og hvordan hennes liv ble etter at først faren Knud døde, deretter mormor, morfar og mor i løpet av en uke. Berit traff en Iver Olesen Moa, ble forelsket og gravid, fødte Berta Emilie, ble gift med Petter Olaus Ottarsen Haukeberg og fikk barna Olaf, Emil, Paul og Astrid.Olaf ble med onkelen Knut og hans kone Oline over til Amerika for en periode, men kom tilbake da den store farmen var i fare for ekspropriasjon p.g.a. at byene utvidet seg og jernbane skulle bygges gjennom farmen.Knut og Oline ventet til de fikk betalt for gården og dro tilbake til Norge og bosatte seg i Molde. De levde antagelig av rentene resten av livet. De hadde ingen barn.HilsenBjørn Olav Haugom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for opplysningene, Bjørn Olav. Dette virket interessant. Skal se om det er mulig å få lånt boka.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.