Gå til innhold
Arkivverket

[#41620] Ole Svendsen Vangseng's hustru - Ane Pedersdatter Rennebu


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Jeg har i lengre tid prøvd å finne identiteten til min ane Ane Pedersdatter. Ane var gift med Ole Svendsen Vangseng som kom fra Vangseng i Rennebu. Ole var født ca 1744 og bosatte seg på Sundlimo i Orkdal. Jeg vet ikke hvor Ane kom fra og jeg vet heller ikke hvor hun giftet seg med Ole, men de er trolig gift før 1791. Kanskje giftet de seg i Rennebu før de bosatte seg i Orkdal? Ane er død ved folketellingen i 1801, Kan noen hjelpe meg med å finne hvor Ane Pedersdatter kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Bjørnaas

I okt. 2005 la du ut en etterlysning på Slektsforum om samme tema (se nedenfor). I FT 1801, Sundli, står det at han er gift for andre gang, og kona heter Beret Jonsdt.. Det er hennes første ekteskap. Hvor har du Ane Pedersdt. fra ? Hvordan vet du at hun var gift med Ole Svendsen ? Har du opplysninger som tyder på at hun er Ole Svendsens første kone ?Har prøvd å finne dåpen til Johanna Olsdt, f. ca. 1789, og Giertru Olsdt., f. ca. 1791, men har ikke lykkes. Fant heller ikke noe giftermål mellom Ole og noen av konene. Beste hilsen Inger---------Ole Svendsen Vangseng er født ca 1744 i Meldal. Han giftet seg trolig før ca 1791 da han får sin første datter Gjertrud. Trolig er Ole Svendsen gift i Meldal før han flytter til Sundlimo i Orkdal. Han gifter seg med Beret Jonsdatter som er oppgitt som mor til barna. Kjenner noen til hvem Ole Svendsen giftet seg med, og når han giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svar Inger! Jeg har bare indikasjoner at en Ane Pedersdatter er Ole Svendsens første hustru, men har ikke funnet noen primærhendelser som bekrefter dette. Jeg er derfor fortsatt veldig usikker.Jeg vet ikke hvor Ole Svendsen var når han giftet seg for første gang og hvor han fikk sine barn.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Du skriver at Ane Pedersdt. er din ane. Har du flere opplysninger om henne som kanskje kan kaste lys over saken ? Hvilke indikasjoner har du på at hun kan være Ole Svendsens hustru ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ikke notert fra hvilken kilde jeg har hentet Ane Pedersdatter, men mest trolig er det fra kirkeboken for Orkdal. Jeg har bare notert usikkerheten med henhold til henne. Jeg regnet med at Ane måtte være første kone til Ole og at hun døde og Ole giftet seg andre gang en gang før tellingen i 1801. Det er mulig at denne teorien kan være feil, men Ole må jo ha giftet seg med Berit Johnsdatter en eller annen plass i nærheten til Orkdal eller Rennebu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg vet ikke om noen som leser denne tråden har tilgang til skifter i Rennebu (Meldal)? Jeg ser at Svend Angrimsen Vangseng dør i 1785, skiftet etter ham kan kanskje fortelle hvor sønnen Ole oppholder seg på daværende tidspunkt? Konen til Svend og mor til Ole dør i 1798 og dersom det ble holdt skifte etter henne kan muligens også dette gi noen svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Ole er gift og befinner seg på Faassen i Orchedalens Tinglaug ved farens skifte i 1785.Ser det er skifte etter Svends enke men har ikke tilgang til det skiftet.Mvh. Arnt

bilete1434.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ved skifte i 1798 etter Oles mor står det at han oppholder seg på Sundlimoen i Orkdal. Kjempeflott, Arnt, at du hadde skiftet etter Oles far, og at det der ble bekreftet at Ole bodde på Fossen i Orkdal. Må nok sjekke kirkebøkene igjen for barna bør jo være født i Orkdal. Må ha oversett dem. Det står jo at han var gift og boende på Faassen.Det kan jo være at alderen i 1801 ikke stemmer helt og at jeg ikke har sjekket stort nok tidsrom. Skal heller ikke garantere at jeg ikke har oversett noe. Kvaliteten er litt varierende. Dessuten er teksten fortløpende og det kan være fort gjort å overse noe.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, da hadde jeg oversett noe likevel. Fant Johanna døpt i 1789:Døpt 19.7.1789, Orkdal:Ole Svendsen Sundlimoen datter JohannaFaddere: Erich Knudsen Sundlie og hustrue Giertrud, Anders Jonsen Præstegaarden, Kiersti Mourhaug og Kiersti Jamtaas.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

En stor takk til både Inger og Arnt! Nå ser det endelig ut for at dette 'mysteriet' løses. Jeg har også lett etter dåpen men har heller ikke funnet den til nå. Takk igjen til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her er Gjertrud:Døpt Dom Invocavit 1792 (26.2), Orkdal:Ole Svendsen Sundliemoes datter GiertrueFaddere: Sivert og Peder Olsen Jamtaas, Jodda ibid, Marit Olsdt. Aunemogierdet og Siri Erichsdt. Sundlie. Ser at Jamtaas går igjen som faddere på begge døtrene. Kanskje deres mor kan ha noen forbindelse der ?Så igjennom gifte i Orkdal 1785 ut 1801 i går kveld uten å finne Ole Svendsen gift. Skal se litt nærmere etter senere. Her kan man ikke ta noe for gitt. Kjedelig at jeg har oversett disse tidligere, men det er en trøst at det skjer med flere.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser det ble en feil her. Jeg har sjekket vielser i Orkdal fra og med 1780 (ikke 1785). Skal se over forlovelser også, for det hender de er forlovet og gift på forskjellig sted.Har også sjekket døde i Orkdal fra og med 1792 ut 1799 etter evt. kone av Ole Svendsen Sundlimo. Fant ikke noe der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Da tror jeg kanskje jeg har funnet Ole og Berit gift.Forlovet 27.3.1779, Svorkmo: Soldat Ole Svendsen (syntes det sto Vennemoe, men det kan like gjerne være Qvernemoe) og Berith Jonsdatter Foss.Forlovere: Ole Kiønlie og Ole FossGift 15.6.1779, Orkdal:soldat Ole Svendsen Zvernemoe med Berith Jonsdt. Foss.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Enda en gang vil jeg få rette en stor takk til deg Inger! Nå er 'mysteriet' løst og jeg kan begynne å lete videre. Tidligere var det frustrerende, da jeg ikke hadde noen som helst anenelse om fra hvilket sogn Ole sin hunstu kom fra. Jeg hadde mistanker om at hun måtte komme fra andre steder enn Orkdalen eller Rennebu, saken synes nå klar og mange ting vil falle på plass. Takk igjen til deg Inger og deg Arnt!Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det kan tyde på at det er Berit Jonsdt. som kommer fra Fossen, ettersom det var der de bodde i 1785. Husker at jeg har vært borti dette paret før når jeg lette etter Ole Svendsen, men da hadde jeg ikke de opplysningene som du Arnt kom med nå.Skal gi beskjed hvis jeg finner noe mer.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Joda Inger, jeg husker godt det du nevner. Jeg har selv prøvd å lete også på denne grenen i mellomtiden, men uten resultat. Jeg er enig med deg at det må være Berit som er mor til de to døtrene.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet dåpen til Berit i 1752. Jeg har funnet Berit som døpt 2 Søndag etter H 3 konger i 1752, moren introduseres samme dag. Det ser ut for at Berit må være i slekt med folk på Snøsen, da mange faddere kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant 2 nye barn.Døpt D. Jubilate 1780, Orkdal:Ole Fossens datter GunilleFaddere: Peder Blomlie, Iver Snousen, Marith Blomlie, Marithe Andøl, og Marithe Foss.Døpt 6. p. trin. 1782, Orkdal:Ole Svendsen fosses datter MarithFaddere: Ole og Marithe foss, Jon Fossmoe, Elie Snousen og Marithe Jonsdt. Foss.Hvis Ole Svendsen var gift en gang tidligere, kan hans kone da ha hatt navnet Gunhild, og at eldstedatteren fikk hennes navn ?Det kan i alle fall være noe å ha i bakhodet ved videre leting.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk til deg igjen Inger! Jeg har gått litt tilbake i tid og kommet til følgende;3 dje søndag eft Paasche i 1721 forlover Siver Olsen Faas og Giørend Knudsdatter seg (Knudsdatter kan være feil) forlovere er Lars Qvackland og Knud Brandaas. Copuleret: 3 trinit 1721; Siver Olsen Faas og den ærb. pige Giørend Stefendsd. BachMidtfaste S. 1722 Døpt; Siver Faassens sønn Joen. Fad; Joen Andøll, Peder Graven, Peder Steffensen Bach, Sollov Snøsen, Kari Amundsd Andøll.Forlovelse Palmesøndag 1749; Palmesøndag Joen Siversen Faas og Eli Ellefsd. Forlovere; Anders Halsteinli og Peder GiønesCopuleret 1749; Palmesøndag Joen Siversen Faas og Eli Ellefsd. Forlovere; Anders Halsteinli og Peder GiønesDøpt 1752: 2 eft H 3 konger; Joen Fossens dat; Beret Fad; Aren Andal, Ole Snøsen, Maret Snøsen, Kari Andal, Sollov Snøsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Ser man på folketellingen for Fossen i 1801 finner man at Berits bror Stefen Jonsen er bruker og man kan finne hans familie der. Berits mor har kår på gården og lever fortsatt. Hun heter Elie Elevsdatter og er 79 år.Jeg har sett på mantallet for 1701 og har funnet to personer som heter Ellef, mest trolig er Elie's far fra Brandaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser ut som om dette stemmer bra. Det var moro at det lot seg gjøre å løse dette.Skal tro hvem som var Ole Svendsens første kone ? Skal gi beskjed hvis jeg finner noe.Beste hislen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I innlegg 18 skrev jeg at Gunille var datter av Ole Svendsen. Det har jeg nå funnet ut var feil. Hun er datter til hans svoger, Ole Jonsen Fossen. Disse finner vi igjen på Kjønli i 1801.Beste hilsen Inger Døpt D. Jubilate 1780, Orkdal:Ole Fossens datter GunilleFaddere: Peder Blomlie, Iver Snousen, Marith Blomlie, Marithe Andøl, og Marithe Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Line Fjellvær

Jeg er på leting etter foreldrene til Eli Olsdatter Sundlimo født ca 1779. Jeg finner henne konfirmert i 1795, da er hun 15 år. To år senere konfirmeres Marith Olsdatter Sundlimo og jeg tror det kan være Elis søster. Jeg har ikke funnet Elis dåp. Ved FT 1801 er hun tjener på Munkli og hun gifter seg senere med Ole Pedersen Munkli. Eli Sundlimos døtre heter Eli og Berit. Det kan stemme med Berit Jonsdatter som mor og Ole Svendsen.Noen som har opplysninger ol Eli Olsdatter Sundlimo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.