Gå til innhold
Arkivverket

[#41623] Frosta og åsen: ole carlsen og marit halvorsdtr, giseth i 1801


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

To av mine aner finnes på Giseth, Frosta i 1801:Ole Carlsen Vingevald,f 1768, d. 1817 og Marit Halvorsdtrf. ca.1780, d.1837.Sønnen Carl Olsen var f. Berg,1837 den 9-4-1794 på Frosta.Han kom seinare til Åsen, og døde der i 1837,samme år som mor si...Det står litt om desse i Åsenboka under Leangskleiva, men ikkje om deres opphav. Kanskje Vingevald kan vere ein ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du finner dem kanskje hvis du får lånt bind 2 av bygdeboka for Frosta. Jeg har bind 3-9, og ser ikke at det står noe om Giset og Vingevald i disse. De kommer vel også i senere bind som ikke er utgitt enda. Synd jeg ikke visste dette tidligere da jeg var i Stjørdal, for da kunne jeg sett etter om dine samtidig som jeg så etter mine egne aner nå i sommer. Nå skal jeg ikke hjem før i Oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Giset har gårdsnummer 52, og er omtalt i ei av de utgitte 'nybøkene' (tror det må være bind 7 eller 8). Jeg har ikke tilgang til bøkene i disse dager, men kanskje noen andre har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Hei. Heimen Karlsve på Vikaleiret ble rydda av Karl Vingevald, i 1730-åra. En Lars Arntsen var husmann her til 1742. Det er det som står i Frostaboka.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står heller ikke noe om Ole Carlsen og Marit Halvorsdatter under Giseth i bind 7, så du må vel til med kirkebøker Bjørn Even. Hvis du skal fjernlåne kirkebok på mikrofilm 1750-78, og 1778-1811 så er mikrofilmnummeret HF-1255. På samme film er også 1812-1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk alle saman!!Ja, det ser ut til å verta kirkebøker her ja. Skal gløtte i Frostabok 8 , dersom den er på biblioteket da. Ellers så skal gå an å sjå kirkebøker på mikrofilm på biblioteket også, men mikrofilm fra Frosta har dei kanskje ikkje på Levanger.Det som sikkert kan vere eit problem her , er at dei treng ikkje vera gift på Frosta, men det er vel stor sansynlighet for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke hva de har på Levanger, men de har kirkebøkene for Frosta/Åsen på Stjørdal bibliotek. Mine foreldre flyttet dit før jul i fjor, og jeg tar ofte en tur på Stjørdal bibliotek for å se på mikrofilm når jeg er hos mine foreldre. Det blir jo litt lengre unna for deg da, men kunne kanskje være et alternativ hvis de ikke har kirkebøkene på Levanger.Jeg er selv fra Åsen, og vet derfor hvor Ronglan er. Man skulle jo forresten tro at de har dem på Levanger også.På Stjørdal bibliotek har de ganske mye for Frosta/Åsen syns jeg, og også skifteprotokoller for Stjør-og Verdal hvis du skulle få bruk for det(jeg kan vel si jeg er nybegynner på det siste her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Levanger Bibliotek har kirkebøkebe for Frosta og Åsen ja! Problemet er vel heller at eg er altfor dårlig til å tyde gotisk skrift!Fann likevel ut ein ting: s. 150 i kirkeboka: 21-02-1794 giftet 'ungkar Ole Karlsøn Berg med Marit Halvorsdtr Berg, og så noko eg ikkje kan tyde...Da veit eg at dei vart gift på Frosta, og kanskje er dei født der og. Men det fant eg ikkje ut av ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Har kikka litt meir på Marit Halvorsdtr som vart g. med Ole Carsen Berg.I Åsenboka stod det at ho var f. ca 1780. Men når det viser seg at ho vart g. 21-2-1794 kan jo ikkje det stemme!! På folketellinga i 1801 er ho f. ca 1753, eit stort sprik! La merke til at det var nevnt ei Marit Halvorsdtr i kirkeboka, konfirmert i Loktue kirke i 1780:Marit Halvorsdtr xBedsager.Det betyr vel kanskje at ho er frå Bessaker i Roan? Det er vel ingen gård /plass på Frosta som heiter Bessaker?Da kan det vel vere at eg søker : Marit Halvorsdtr, f ca. 1765 i Bessaker,Roan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 11: Betsaker (Bergsaker) er det gamle navnet på gården Aunan i Åsen. Marit Halvorsdatter fra Aunan (f. 1763) ble gift til Sør-Sandberg i Skogn (jf. Åsen 5, s. 17).Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Har da funnet ut litt meir: Ole carlsen f ca 1762 ,g.m Marit Halvorsdtr 21-2-1794 Loktu ,Frosta. Som tidlegare nevnt hadde dei sønnen: Carl Olsen var f. Berg, den 9-4-1794 på Frosta.Han kom seinare til Åsen, og døde der i 1837,samme år som mor si.Frostabok X- 'Korsen' s. 338 står det eindel om familien til Ole Carlsen f. ca 1762.Han er eldste(?) sønn av Carl Nilsen Marken /Vigleeret f. ca 1730. Han døde 7-8-1809 på Frosta. Begravet Loktu 14-8-1809, oppgitt alder 78 år gml.Han var g.2 med Marit Olsdtr, f ca. 1740. Ho døde 11-12-1807 på Frosta, begravet Loktu 18-12-1807, Oppgitt alder: 66 år gammel.I bygdeboka for Frosta er det nevnt 6 barn, og 5 av dei finn eg dåpen på, men mangler dåpen til 'min ane' Ole Carlsen f. ca 1762... Desse er dei 6 barna som er nevnt:(Min ane)1.Ole Carlsen f. ca 1762, døpt??2.Beret Martha Carlsdtr Marken, døpt s. 149 Frosta mat. 1750-1778.Ho døde i 1779.3.Karen Carlsdtr f. 1778,Marken,døpt dom 6tp trinit.Konf. 1795.Ho vart g.m Ole Rasmussen fra Leksvik i 1799.Dei budde i ein periode i Oxaas, Leksvik før dei kom til Reitsve u. gnr 75.Dei hadde dtr Anne Martha Olsdtr f 1800 i Tronstad, Leksvik.(Kilde Frosta b.bok X s. 338).4. Nils Carlsen f.1781 døpt tp epide, s. 22 i kirkboka for frosta 1778-1811.Nils Carlsen hadde dtr Nikoline Nilsdtr f 1807 i Leksvik.Mor til Nikoline: Ellen Svendsdtr Tømmerdal. Nikoline Nilsdtr vart g.m Arnt Gulliksen Gjøråsvik, dette ekteparet vart dei første på Nørstvolden 98/3 i Leksvik. Paret hadde 10 barn.(Kilde Frosta b.bok X s. 338). Nils Carlsen f.1781 drukna på Strindfjorden 29-11-1807 saman med sin yngste bror Ole carlsen f. 1787, begge begravet i Loktu kirke.5.Beret Martha Carlsdtr f. 1783,døpt dom 15p trip s.49 i frosta mat. 1778-1811. Beret Martha g.m Svend Bersvendsen i 1806. Dei hadde sønnen Svend Svendsen f. 1806-Død 1807. (Kilde Frosta b.bok X s. 338).6.Ole Carlsen f.1787, døpt dom sept(?) loktu s.82, mat 1778-1811.Det var jo han som drukna saman med bror sin ,Nils , iden 29-11-1807 på Strinfjorden. Begravelse Loktu k. side 498, mat 1778-1811.Når det gjeld barn nr2-6 så er mor til desse Marit Olsdtr, altså fra 2. ekteskap. Min ane er eg meir usikker på, han er jo ca. 13 år eldre enn barn nr.2, og kan derfor godt vere fra 1.ekteskap.Mangler derfor dåpen til Ole Carlsen f.ca 1762 -mulig det står Carl Marken her også som far, slik det gjer på barn nr 2-3?Og når det gjeld Carl Nilsen Marken /Vigleret si første kone-nokon som veit det?Dessutan har eg framleis ikkje noko spor av kona til Ole Carlsen f ca 1762; Marit Halvorsdtr Berg. I 1801 tellinga var familien Marit Halvorsdtr/Ole Carlsen på Giseth, Frosta. Ho er der 48 år gml, det skulle tilseia at ho er f. ca 1753. Da ho døde i Åsen,Leangskleiva, i 1837 står det at ho var 70 år gamal, dvs. f. ca 1767.Altså er det eit sprik på 14 år på desse kildene...Så er det nokon som har meir om Marit Halvorsdtr og hennes avstamming, eller Carl Nilsen Marken/Wiigeleret, hadde det vore fint med fleire opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er iallefall trolovelsen i 1794. Forloverne var jo ofte slektninger, og på side 502 i bind 7 av bygdeboka finner jeg: Torstein Olsen Vangberg født 1736 og død i 1804. Han var gift med Berit Pedersdatter Aatlo(1746-1834). Denne Torstein kan jo være bror av Marit Olsdatter født ca 1740, og kan dermed være slektning av Ole Carlsen hvis det var Marit Olsdatter som var hans mor? Hans far var Ole Willumsen, som det skal være skifte etter i 1756. Nå nevnes bare 4 sønner i bygdeboka, men kanskje er skiftet fra 1756 likevel verdt å sjekke nærmere? Det ser ut som om de i bygdeboka videre kun har tatt med dem som var der i Vangberg i ekstraskattelista i 1762. Dette var vel ikke til så mye hjelp, men kanskje noe som er verdt å følge opp videre? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, dette var gode spor det.Tusen takk. Har tenkt på muligheten for at Marit Halvorsdtr kan vera frå Berg i Åsen også.Ein ser jo seinare at ho og familien havner i Åsen , Leangskleiva.Skal sjekke litt meir sjlv også, men finn du Anne Lise ut meir, så er jo det flott!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ikkje noko spor av Halvor frå Berg i Åsen-kikka i Åsen Bygdebok IV under Berg utan at det var noko der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Og jeg har sett på brukene rundt Berg også uten å finne noen Halvor som passer(så Fåren, Leangen, Loe, Reinaas og Brakstad). Er selv vokst opp ved Lo. Finner heller ingen Marit Halvorsdatter døpt i 1750-1754, og 1755 mangler jeg jo. Etter 1755 tror jeg ikke hun ble født, siden hun ble konfirmert i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.