Gå til innhold
Arkivverket

[#41627] Marith Baardsdtr. f.1675 i Tromsøysund,Troms


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Inge Nilsen

Vedrørende innlegg nummer 6:Finnes det kildemateriale som bekrefter at Nils Haldorsen kom fra Ullsfjord?Jeg har også sett ham oppfört med Tønsnes som fødested, og det må vel i så fall være 'fostersön Haldor Nielsen fra Trondhjem', 16 år i 1702 som er faren.Om vi lar alderen variere litt mer, så har jeg også sett på dette som en mulighet (1723):'Karen Isachsdatter, thiennende paa Tromsøe Præstegaar, var til dette ting indstefnet for begaaet leieermaal med en ungkarl Haldor Svends: samme sted thiennende. Mens Nu er her fra fogderiet afRømt.'Om dette barnet var Nils, så kan han og Kirsten kjent hverandre fra oppveksten i miljøet rundt prestegården.Løse hypoteser, så om det er mulig å gjøre ullsfjording av ham, så er jeg takknemmelig for mer utfyllende opplysninger.Mvh PIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det virker som om det er flere som har interesse for denne slekten, så jeg slurvet i hop en midlertidig oversikt over det jeg har registrert av etterkommere (7 generasjoner, resten blir nok for ferskt for webben). Mye er basert på andrehåndskilder, så jeg ærklærer meg fullstendig uskyldig for ev. feil ;)http://flowerpot.myftp.org/LarsOlsen.htmlMvh PIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Du verden, Per Inge! Dette var mye informasjon, tusen takk, her har jeg endel ajourføring å gjøre. Hele Jacobs side har jeg ikke spesielt mye på nei! Dessverre kan jeg ikke være behjelpelig med innlegg 6, da jeg ikke aner selv. En liten nøtt dette da. Har bestilt meg noen bygdebøker så jeg får se hva de oppgir der. Takk iallefall. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Ihlen

Etter å ha sett litt rundt familien til Marith Baardsdtr og Lars Olsen. * Knut Hansen,Tromsø - spørr hvor info vedr. Lars tilhørsted kommer. Dette har jeg funnet i FS, Pedigree Resource file under Marith Baardsdatter. Ikke mer bevist enn det. * Er det mulig å få kopier av Justis protokoll fra Museum? * Linn Moan - Hadde tenkt meg en tur på Statsarkivet, men ser du har vært der, ikke mulig å finne foreldre til Marith ser det ut som,mang alternativer. Hvor fant du at Nils Haldorsen var fra Ullsfjord?, finner ikke det skjønner du. Fant du noe du kunne sende meg? *Kjell Høyer - Flotte opplysende innlegg! Fant paret gift i FS, ingen andre steder. *Per Inge - jeg ajourfører så tastaturet er varmt, lurte på on de opplysningene du har utelatt kunne sendes meg pr.mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til Per Inge, ang. innlegg 27, det er greit at du tar forbehold, men du har nå likevel ansvar for publiseringen :-)Først: Det skal meget tungveiende årsaker til for å utelukke samtidskilder til fordel for senere registreringer, hvilke registreringer som er gjort på Jacob som skulle overprøve manntallet av 1702 kjenner jeg ikke til. Manntallet av 1702 er det nærmeste vi kommer samtidskilde for fødselen til Jacob, og den sier, ved at Jacob ikke er registrert her, at han ikke var født da. Det hører med til sjeldenhetene at treffsikkerheten ved senere registrering av alder, for eksempel ved død var korrekt, så når Jacob var registrert med 70 år i sjeleregisteret av 1769 er det mer en antyding om alder, og som sammen med andre kilder vil kunne tidfeste alderen noe bedre.Til Per Inge, innlegg 26, er det utelukket at Karen Isaksdatter var søster til Endre Isaksen? ---Et lite resymé av det jeg har på denne familien:Lars Olsen (1672-1759, 96 år) (alder i 1702, 30 år) og Marit Baardsdatter (f ca 1675-1751, skifte 23/11-1751)Barn:1 – Anna Larsdtr f ca 16982 – Malene Larsdtr (f ca 1700-1789, 90 år), i 1769 var alderen oppgitt til 69 år.3 – Jacob Larsen (f ca 1702-), i 1769 var alderen oppgitt til 70 år.4 – Gjertrud Larsdtr (f ca 1705-1765, 60 år)5 – Baard Larsen (f ca 1709-), i 1769 var alderen oppgitt til 60 år.6 – Kirsten Larsdtr (f 1715-1800, 85 år), i 1769 var alderen oppgitt til 54 år. Malene Larsdtr gm Anders Andersen (f ca 1697-1777), paret fikk minst 6 barnJacob Larsen gm Kirsten Endresdtr (f ca 1710-), paret fikk minst 5 barnBaard Larsen gm Marith Endresdtr (f ca 1713-), paret fikk minst 6 barnKirsten Larsdtr gm Nils Haldorsen (f ca 1715-1786, 69 år), paret fikk minst 6 barn ---Noen av etterkommerne var fortsatt på Tennes, som av en eller annen grunn er skrevet Sennes i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11902&gardpostnr=32#nedre>Lenke ----Til innlegg 29:PIN's genealogiske sider http://flowerpot.myftp.org/slekt/ - med Register for Justisprotokoll HELGØY 1707 – 1760 http://flowerpot.myftp.org/slekt/justis/index.html - med link til Nord Troms Museum http://www.ntrm.no/ -Nord Troms Museum - http://www.ntrm.no/text/view/1803.html - med Reurser http://www.ntrm.no/text/view/2091.html - Justisprotokoller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne, jeg hadde den om Nils Haldorsen fra Johan Hauans arbeider, men jeg har ikke funnet ut hvor han har lest noe som kan støtte opp om det. Burde nok ha sjekka det ut først selv, før jeg ga videre dette. Sorry.Mvh Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

PER INGE NILSEN, Trollhättan: ved. innl. 27, kan du sende med utelatt info pr. mail? Hadde vært supert. Hadde også satt pris på kildene slik at jeg kan sjekke mot mine opplysninger også. Masse bra her! mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Til Knut Hansen #30:Det er klart jeg tar ansvar for det jeg publiserer, men jeg synes det er viktig å understreke at mye er basert på sekundærkilder, slik at det blir brukt som det hjelpemiddel det er tiltenkt å være, ikke som en samling evige sannheter ;)Tanken på at Karen Isaksdatter skulle være Endre Isaksens søster er jo forlokkende. Dermed blir jo Nils Haldorsen og Baard Larsens kone søskenebarn, og vi slipper å gå rundt å lure på hvordan folk ble kjent med/traff hverandre. Problemet med Nils Haldorsen er at det blir en hel del som er mulig, men svært lite som så langt har vært mulig å dokumentere.Til Hanne Ihlen #32:Info pr. mail kan og skal du få, men det kommer til å ta en uke eller to. Jeg (les datamaskinen)har havarert og for tiden lider jeg med gammel 650mHz som ikke kan handtere hårddisker over 128GB, så jeg har p.t. ikke tilgang til mine egne data :( -- Mvh PIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Per Inge, det var ikke meningen at alt skulle være evige sannheter, men når noe blir presentert blir det fort fakta (se innlegg 1), og ikke alle gidder å se på kilder, primær- eller sekundærkilder for å verifisere det som blir oppgitt. Ære være Hanne for at hun prøver å finne ut av det.Når det gjelder slektskap, så er den ikke særlig innfløkt i denne/disse familien(e). Brødrene Baard og Jacob ble gift med 2 søstre, Nils Haldorsen og (Baard og Jacobs søster) Kirsten Larsdatters sønn Hans ble gift med Kirsten datter til Nils Endresen som var bror til de to søstrene Kirsten og Marit som var gift med de 2 brødrene Baard og Jacob. Så det er vel mulig å konkludere med at disse to familiene kjente til hverandre rimelig godt :-D – selv uten Nils...Men det kan ikke være denne Nils (om det var en Nils i det hele) som var født ca 1722-23 med foreldre Karen Isaksdtr. og Haldor Svendss. Da måtte Nils ha vært brudgom som 17 åring.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Takk igjen, Kan iallefall si at familiene holdt seg til hverandre! Jeg prøver selvfølgelig å sjekke ut kilder så langt jeg kan, men noen steder stopper det bare opp - slik som med Nils Haldorsen, uten at dette er det mest viktige for meg. Men 'nøtter' fenger, ingen tvil om det. Kjempe fint med god hjelp og veiledning fra erfarene. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Inge Nilsen

Det løftet jeg ga i innlegg #33 må jeg desverre bryte.Jeg har tidligere valgt å stole på folk og delt ut mine slektsdata om levende personer, på det vilkåret at det ikke skulle legges ut på nettet. Resultatet har blitt at nå finner jeg hele slekta og mere til utlagt på nett med navn på ektefelle® og barn.Ja, jeg kjenner meg skyldig! Nei, det skal ikke gjenta seg!Synd, men heretter velger jeg å holde kortene tett mot brystet når det gjelder levende personer.--Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hei Per Inge, takk for mail, har ingen problemer med å skjønnen din forklaring og grunnen til å holde kortene tett. Når det dukker opp noe er jeg alltid interessert i å høre noe nytt ! Har brukt Balsfjord Bygdebok flittig. Takk for hjelpen. HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.