Gå til innhold
Arkivverket

[#41633] Elsebe Magnusdotter, Hardanger-aner för kronprinsessan Mette Marit av Norge


Gjest Roger de Robelin
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger de Robelin

Av Odd Handegårds omfattande utredning 'Hardanger-aner for Mette-Marit Tjessem Høiby', Tromsö 2001, bl.a. s. 24 nr 189, framgår det att kronprinsessan Mette Marit av Norge härstammar flera gånger från Elsebe [Magnusdatter], gift med Anders Matsson Aenes. Hon anges vara dotter till Heine Andersson i hans äktenskap med Sofia Axelsdotter Güntersberg.I 'Vår felles slektshistorie, Hardanger, Sunnhordaland og Ryfylke, m.m.' redigerad och kommenterad av Odd Handegård, s. 94 framgår det att Sofie Güntersberg klagade till herredagen i Stavanger i 1607 angående den danske adelsmannen Bertil Lauritsen Hørby som hade förfört och övergett hennes dotter Elsebe. Därefter citeras en källa som säger 'Man har gjettet på at det er denne Elsebe som seinere er blitt gift med Anders Matsson på Aenes. Vi vet ikke med sikkerhet om dette er riktig. Men både jordegodset i Birkeland, navnet Heine och Kristina tyder på at detta må vaera korrekt'.Kan Elsebe [Magnusdaotter] verkligen beläggas i någon källa.Jordegodsinnehavet kan ju bero på andra omständigheter än ett arvsförhållande.Namnet Heine synes inte varit ovanligt i Hardanger.Har ättlingarna till Anders Matsson och Elsebe uppkallat barn efter Sofia Güntersberg eller hennes far Axel Güntersberg?Kan det beläggas att Elsebe fått skillsmässa från Bertil Lauritsen Hørby.Enligt min mening är denna länkning tveksam.Vad har Vigerust kommit fram till?Med vänlig hälsning Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Når det gjelder Elsebe:Jeg har ikke sett noe som kan kalles for sikker dokumentasjon for påstanden om at datter til Mogens Heineson og Sofie Güntersberg (altså Elsebe) var gift med Anders Matsson på Ænes.Mange (inkl. undertegnede) har referert til Velde (Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter, 1957). Velde starter sitt korte resonnement slik: 'Man har gjettet på at det er denne Elsebe som senere er blitt gift med Anders Matsson på Ænes'.Gjetningene bygger på 3 forhold:* Dels at sønn til Anders het Heine (det samme som den eventuelle oldefaren),* Dels at Anders eide gammelt Benkestok-gods* Dels at klassemessig tilhørighet og trolig også alder passet bra.Men det skal nok mer til før disse slektsrelasjonene er *dokumentert*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Finns det någon källa som visar att Anders Matssons på Aenes fru/hustru verkligen hette Elsebe Magnusdotter.Anders Matsson tillhörde väl inte den danska adeln.I Sverige hade ett liknande äktenskap inte varit möjligt utan kungens tillstånd. Dessutom hade hennes ärvda frälsejord efter hennes död återgått till hennes adliga fränder om inte Anders Matsson eller deras gemensamma barn upphöjts i adligt stånd. Jämför adlandet av Galtung.Med vänlig hälsning Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Som nevnt er ekteskapet mellom Anders Matsson og Elsebe en gjetning på et (foreløpig) tynt grunnlag. Anders Matsson ser ut til å ha vært etterkommer etter en av Matssønnene (Farteign Matsson), og må i alle fall ha vært av 'god lavadelsætt', selv om den gamle teorien om at Farteign skulle stamme fra Losna-ætta trolig er feil.Jeg har i farten ikke funnet navnet Axel i etterslekta til Anders Matsson. Derimot er Sofie ganske vanlig - også Heine forekommer en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Min fråga kvarstår.Kan det beläggas i någon skriftlig källa att Anders Matsson på Aenes fru/hustru verkligen existerat och hette Elsebe/Elsebe Magnusdotter?Detta bör väl vara en central fråga i 'Adelsprojektet' för Norska genealoger med hänsyn till den Norska kronprinsessans anor till flera kända adelsätter (Benkestok, Haar m.fl) i Norge som går via Elsebe Magnusdotter.Med vänliga hälsningar Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Roger - du har vel ikke vært så flink til å svare på direkte spørsmål selv? :-)Du hadde for en god del år siden et innlegg i Fjell-folk (årbok for Røros), der du antydet at slekten Buck/Buch/Bock var ei svensk slekt (ikke tysk) og beslektet med Schancke. Så for en tid siden hadde du et innlegg her i dette forumet (du stilte vel et spørsmål til et innlegg forfattet av en annen - jeg finner ikke tilbake til dette nå). Jeg benyttet sjansen og spurte om du kunne si noe mer om Bock-slekta, men fikk aldri noe svar.Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Enligt Anton Espeland är den 'jomfru Elsebe' som omkr 1610 har gårdarna Ve och Bruntveit i Tysnes skattefri eventuellt identisk med Magnus Heinessons och Sofie Güntersbergs dotter (Espeland, A., Skottene i Hordaland og Rogaland fra aar 1500-1800, utg. av Historielaget i Hardanger, tillagsskrift 1921, s. 57). Om årtalet är riktigt så skulle det betyda att äktenskapet med den danske adelmannen Bertil Lauritsen Hørby aldrig fullbordades.Min fråga till 'Adelsprojektet' kvarstår. Är den Elsebe Magnusdotter, som påstås vara gift med Anders Matsson Aenes identisk med den dotter Elsebe till Magnus Heineson, som kan beläggas 1607 och omkring 1610? Eller är hon en fantasiprodukt, som inte kan beläggas i några skriftliga källor?Är det någon annan som kan hänvisa till någon skriftlig källa till denne Elsebe Magnusdatter?Jämför A.G. Johannssen och L. Haegland (http//.look.no/anita/slekt.) som påstår att Elsebe är född på Mel 1558 och död på Aenes 1645.Med vänliga hälsningar Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kildegrunnlaget for at det kan være Elsebe Magnusd. som har Ve og Bruntveit skattefritt er syltynt.Ernst Berge Drange: Tysnes gards- og ættesoge, bind 2 side 586-87 og bind 3 side 84-85:Drange skriver at deler av både Ve og Bruntveit er gammelt Haar-gods og han mener at fru Elsebe som har disse gårdene skattefritt i 1601/2 må være den samme som Else Tronds. Og hun var jo gift med Jon Haar. Han stiller imidlertid spørsmålet om det kan være Elsebe Magnusd.La oss et øyeblikk anta at det virkelig er Elsebe Magnusd. som har Ve og Bruntveit. Når hun har tittelen Fru (jeg har ikke sjekket originalkilder, men henviser til Drange), er det da rimelig at hun senere blir gift med Anders Matsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leif Hansen

Tar frem denne debatten igjen fordi jeg stiller meg selv de samme spørsmål som Roger stiller.Hva veier egentlig tyngst, selv om ingenting kan sies med sikkerhet, at Anders Mattson var gift med Elsebe Magnusdatter eller at han ikke var gift med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har notert at Elsebe var gift med 'Kidnapper' Bertil Lauritsson Hørby. Anders Matsson skal ha vært gift med Anna Jansdtr. omkring 1620. Kansje noen kan sjekke hvordan disse ekteskapene passer inn tidsmessig med et ev. ekteskap mellom Elsebe og Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.