Gå til innhold
Arkivverket

[#41636] Skikkelig nøtt fra Stange


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Erik Nilsen og Mari Hansdatter ble viet 11 sept. 1813 i Stange kirke. Erik er da oppført som Nøttestad, Mari som Løchen. Forlovere: Christoffer Løchen og Jørgen Nøttestad.Vet noen hvem som er foreldrene til disse?De fikk flere barn: Hans 1815 Marthe 1818 Kari 1821 Hans 1824 Mickel 1827 Marie 1830 Even 1831.Vennlig hilsen Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Har du undersøkt om det var potensielle søsken av Erik og Mari blant fadderne til barna?Det har også stor verdi å kunne anslå når Erik og Mari var født. Står det noen alder ved vielsen? Har du funnet ut når de døde; der står det alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men Erik Nielsen Nøttestad, død 1824, 75år, - kan denne Erik være hans bestefar? Lenke Har du forsøkt bygdebok for Stange, eller kirkebok for å finne dåp av Erik og Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Takk for tipset ang. faddere og opplysninger ang. Erik Nilsen Nøttestad.Nei, det står ingen alder ved vielsen.Her er dåpsoppføringene:Hans født 14.08.1815 Mellom Skjerdeneie Faddere: Marthe Nielsdatter, Hellene Olsdatter, Knud Kielsen og Christine Johansen, alle fra Skjerden.Marthe født 26.05.1818 Skjerdeneie Faddere: Christopher Nielsen, Lars Engebretsen, Marthe Olsdatter og Anne Christophersdatter, Schierden. Ingebor Thorsdatter.Kari født 12.04.1821 Schierdeneie Faddere: Knud Kielsen, Christopher Kielsen, Marthe Kielsdatter, Johan Larsen og Anne Christophersdatter. Alle fra Schierden. Konfirmert 1837, bosted: ArstadHans født 30.01.1824 Harkestadeie Faddere: Marthe Hansdatter Dæhlineie, Anders Syversen ibid, Ingebor Thomesdatter Arstadeie, Christiane Madsdatter, Harkestad. Konfirmert 1839, bosted; LindstadvoldenMichel født 04.01.1827 Aasterudeie Faddere: Peder og Gunner Linstadvolden, Ole og Elie Saxlundeie og Ole Ringnes.Marie født 12.01.1830 Aasterudeie Faddere: Ole. Ingeborg, Marie og Johannes Aasterud, Ole Olsen Saxlund.Even født 22.05.1831 Aasterudeie Faddere: Elie Saxlund, Karen, Marie, Peder og Anders Aasterud. Konfirmert 1847, bosted Lindstadeie.Her kan jo Marthe Nielsdatter, Christopher Nielsen og Marthe Hansdatter, være søsken av foreldrene.Har lett i Stange bygdebøker, men ikke funnet noen aktuelle. Stange bygdebøker har dessverre lite opplysninger om husmenn og inderster.Noterer meg dødsfallet til Erik Nilsen Nøttestad, i 1824. Kan jo være slekt.Ellers har jeg ikke funnet noen av dem, i dødsfall-listene, i.o.m. at jeg ikke har noen dato for fødsel.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dette er den eneste Mari Hansdatter i Stange 1801 som er gammel nok til å gifte seg i 1813 og ung nok til å få barn i 1831:LenkeI tillegg er det et par Maria Hansdøtre i passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På Heksvold i Stange er det i 1801 både en Erik Nilsen (22), en Kristoffer Nilsen (16) og ei Marte Nilsdatter (12) blant tjenestefolkene: LenkeHvis du leter opp deres dåper, og de viser seg å ha samme foreldre, vil jeg si du er et langt steg nærmere løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den Erik Nilsen som Kolbjørn har funnet fram til i innlegg 3, er trolig denne: Lenke Han er den eneste Erik Nilsen i Stange i 1801 med passende alder.Hvis det er samme mann, er han født ca. 1749 etter begravelsesinnførselen og ca. 1753 etter FT1801. Da blir det nok litt korte generasjonsavstander til at han kan være bestefar til den Erik Nilsen du leter etter, i alle fall hvis han igjen er født ca. 1779, jfr innlegg 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og tusen takk til dere begge.Da får jeg bestille kirkebøkene for Stange i denne perioden. Blir spennende å se. Høres jo lovende ut med Heksvold. Der er det jo en til med etternavn Nilsen, på 14 år. Kanskje er dette foreldrene også? Så får jeg se om navnene på barna, stemmer sånn nogenlunde med besteforeldres navn.Jeg får bare håpe at begge virkelig kom fra Stange.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.