Gå til innhold
Arkivverket

[#41637] Slekt på gårdene Forrestad, Nordrum, Gryte, Forset i Gausdal


Gjest Torbjørn Seiring
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Seiring

Jeg har tidlige forsøkt å få greie på mine aner i Gausdal, men har ikke vært heldig.- Jeg forsøker likevel pånytt, og håper på et godt resultat! En av mine forfedre i Gausdal het Halvor Olsen Vaalengutuen. Han var g.m. Beret Poulsdatter Gryte. Halvor født før 4.1.1729, død før 19.3.1809. Beret født før 6.4.1732, død før 23.1.1774. Halvor var sønn av Ole Eriksen Forrestad og h. Anne Eriksdatter Nordrum. Beret datter av Poul Iversen Gryte og h. Anne Pedersdatter Forset. Det er det jeg vet om disse mine aner. Det materialet jeg har hatt adgang til har ikke gitt noe svar på opphavet til foreldrene til Halvor og Beret, men gårdene de kom fra har en jo navnet på. Håper derfor at noen som kanskje også stammer fra disse personene kan gi meg litt hjelp! Mvh T.Seiring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Og en Erik Nordrum får en datter Anne i 1696 og på nytt i 1703 iflg. Familysearch. Da er det vel den første av disse som gifter seg med Ole Erichsen 8 april 1728.En annen innføring på Familysearch nevner en 'Erich Nordum Poulsen' som gifter seg med en 'Thore or Thore Nordrum Amundsdatter' på det hittil ukjente stedet 'Ofostre' (men det skal vel kanskje være Østre) i Gausdal, og som deretter får to barn Hans og Mari før hun dør i 1696. Så gifter Erich seg på nytt med en Kari Østensdatter i 1713, men det er vel den første som passer best som evt. mor til Anne Eriksdatter.En Ole Forrestad får en sønn Erich Olsen i 1724 fremdeles iflg. FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Lars Ove og Bjørn Solbrå.Mange takk for opplysningene. Det ble litt mer 'kjøtt på beina#, og kanskje fines mer, Der må jo ha vært en Paul på Nordrum, en Erik på Forrestad og en Iver på Gryte,- men jeg er smertelig klar over at dette er langt tilbake i tiden og kildene er vel ikke så mange.Jeg har gått ut fra at dette var husmannsfolk på plasser under disse nevnte gårdene, men jeg vet jo ingenting sikkert om det. En ting har jeg merket meg: Amund-navnet måtte være høyt 'elsket' i Gausdal i gammel tid. Jeg kommer stadig bort i en eller annen Amund,- og nå denne Tore Amundsdatter Nordrum! Men takk igjen! Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det vil alltid være mer å finne, men det krever en del tid: Mye nyttig kan finnes i tingbøkene, ikke minst om husmannsfolk, som ofte vitner i åstedssaker. Jeg holder selv for tiden på med gjennomgang av tingbøkene for Gausdal, og har funnet flere slektsforbindelser og avklart enkelte hypoteser jeg har hatt i den ene eller andre retning.Dessuten gjør jo referatene fra tingbøkene anene våre levende på en helt annen måte enn andre kilder makter å gjøre.Jeg kan også anbefale 'støvsuging' av kirkebøkene (fra 1693), kombinert med skifter, rullene over ungt mannskap 1693, 1697 og 1700 og skattelister. Samlet sett kan det 'skvises' veldig mye ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Erik Paulsen Nordrum var gift med Tore Amundsdtr. Hage. Det var skifte på Nordrum etter Tore 9/4 1697. Barn: Hans, Mari og Anne. Formynder for barna var Peder Hage (gift med Eli Amundsdtr. Hage, søster til Tore.)Tore Amundsdtr. Hage var datter til Amund Eriksen Hage og kone Kari Amundsdtr. Jeg har litt mer om denne slekten bakover. Kontakt meg gjerne på svbjornd + krøllalfa + online + punktum + no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja.Men når det gjelder Peder Olsen og det evt. opphavet på Reistad må det tas med de forbehold jeg har nevnt tidligere. Det er trolig at Peder kom fra Nordre Reistad, men det endelige beviset mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Aarnes

Hei Gausdal Historielag er aktive og jeg vil tro de vet noe om dette. www.gausdalhistorielag.no/presentasjon.html Kjell Haakon Reistad vet det meste. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei alle som har svart på mine spørsmål om slekter i Gausdal! Jeg er svært takknemlig for opplysningene jeg har fått. Jeg er klar over at det er mulig å finne opplysninger i skifter, militærruller og andre dokumenter, og jeg må jo kaste meg ut i arbeidet med disse kildene. Fra arbeidet med skifter i Salten vet jeg at man -om man er heldig - kan få svært mange opplysninger om slekta. Igjen tusen takk for hjelp! Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.