Gå til innhold
Arkivverket

[#41653] Christen Hansen, f. 1777 (Porsgrunn eller Skien)


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker aner til Christen Hansen. Født 1777 og 'døbt på en langfredag'. Han jobbet som ung på kontoret hos amstmannen på Hedemarken. Ble gist med en gårsdmannsdatter fra Sætre i Hof i Hedmark. Fikk to sønner Axel og Herman Hansen. Døde den 06.01.1862.Er det noen som har noe på Christen sine aner.Jeg finner en Chsriten Hansen i FR1801. Han er oppført å være 26 år (f. 1775?). More er Thore Christensdatter Rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Christen Hansen som du nevner f. ca 1775 , fra Porsgrunn i 1801 , ugift bor sammen med moren: LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger om denne mannen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nevnt en Hans Christian Arveschoug Halvorsen som fadder ved en dåp i Porsgrunn: LenkeKan hende du kan få flere opplysninger ved henvendelse til Porsgrunn bibliotek?skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken ble feil i forrige innlegg, dessverre. Her fant jeg litt om både Hans Christian Arveschoug Halvorsen og faren. havnefoged Halvor Arveschoug. Skulle tro dette er forfedre til den Christen Hansen du etterlyser: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om den Christen Hansen som du etterlyser ble gift med Anne marie Embretsdatter i Hof, Hedmarken i 1808 og fikk sønnene Axel i 1808 og Hans Herman senere?Legger en lenke til sønnen Aksel her: LenkeHvor har du opplysningen om hvor Christen Hansen skulle komme fra?Litt vanskelig å vite om dette er samme Christen Hansen som han i 1801 , sømm av Hans Arveschoug i Porsgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til giftemålet mellom Christen Hansen og Anne marie Embretsdatter: Lenke Håper noen har mulighet til å slå opp denne vielsen i kirkeboka. Kan hende du der vil få svar på hevm som er far til Christen, og om han kom fra Arveschog-selkt i Porsgrunn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det blir døpt en Christen på langfredag (28. mars) 1777 i Solum, foreldrene er Hans Jacob Christensen og Anne Svenungsdatter. Fadderne er Helvig Isachsdatter Graaten, Margrethe Cathrine Valentinsdatter, Peder Findahl, Ole Vindahlen. Jeg antar at denne familien bor på Gråten, altså i det bynære området sørvest for Skien sentrum.Denne kirkeboka (Solum 1761-1814) er scannet, og du finner dåpen på side 37 her: Lenkemvh leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være at dette er den Christen Hansen som her i 1801 er skrivekarl på Hof, Hedmark? LenkeAlder passer vel bra med han som ble f. 1777? Yrket også? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det kan ikke være denne karen da som er født på Grue, Hedemark? LenkeKan jo være lurt å undersøke noen fra samme fylket. Jeg synes det ville være merkelig at en skipper fra Skien/ Porsgrunn skulle bli skriver hos en amtmann så langt unna?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Utgangspunktet var jo at han var døpt på langfredag 1777 i Skien eller omegn. Det skulle være artig å få vite hvor denne opplysningen kommer fra, om det for eksempel er noe Christen har skrevet ned selv.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

enig at det skulle vært artig å vite hvor opplysningene om dåp i Skien/Porskgrunn området og om skriverjobb hos amtmannen i Hedemark kommer fra?Jeg fant her at amtmannen ser ut til å hete Bendike C 1763-1828, Hedmark : http://home.online.no/~olhov/eidsvoll.htmlOm det kan hjelpe noe i saken vet jeg ikke.Venter med leting til jeg får svar fra Jan.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Når det gjelder den Christen Hansen jeg har funnet, vet jeg ingenting om foreldrene hans. De er verken født, gift eller begravet i Solum. Det tyder jo på at tilknytningen til stedet er svak, og desto større grunn er det til å flytte på seg.Jeg tror at Arveskoug-tilknytningen er et villspor.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg finner dem heller ikke i Solum i 1762, i min egen avskrift på Lenke .Både bosted og valg av faddere kan tyde på at faren også er en lavere funksjonær. Hvis han for eksempel arbeidet hos sorenskriveren, var det nok ikke uvanlig at han fulgte med arbeidsgiveren til nye steder. Dette kan godt forklare flyttingen fra Grenland til de dype skogene på Hedmarken.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk for alle svar. Jeg satt og skjekket litt mere om dette i går, og det ser ut til at 'den rette' Christen Hansen er den som er oppført som skrivekarl hos sorenskriver Budde i Hof under FT1801. (Som Gunn skriver i innlegg 9).Opplysningen om hvor Christen kommer fra har jeg fra Våler bygdebok. Han er oppført under gården Braskerud. Her står det at han var født i Skien i 1777. Visste ikke sin fødselsdato, men han visste at han 'var døpt på en langfredag.' Dette er sannsynligvis noe han har hørt fra slektninger.Jeg har også skjekket Hof bydgebok under gården Sætre (Vestre Sætre). Her er Christen oppført som mann til Anne Maria Embretsdatter.Det ser ut til at Leif (innlegg 11) er inne på noe. Jeg vet ikke hvor vanlig navnet Christen var på 1700 tallet, men om denne Christen er døpt på langfredag 1777, så er sannsynligheten stor at dette er den Christen som senere havnet i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Christen var et ganske vanlig navn, ihvertfall i dette området.Jeg ville nok for sikkerhets skyld også sjekke Skien kirkebok om det ble døpt en Christen Hansen der på langfredag 1777, men jeg holder det for svært sannsynlig at jeg har funnet fram til rett person. Denne delen av Solum var temmelig urbanisert allerede på den tida, og ble nok i det daglige opplevd som en del av Skien by. Dessuten tyder den manglende tilknytningen til Solum på at dette var en familie på flyttefot, slik funksjonærer hos embetsmenn ofte hadde det.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Christen var et ganske vanlig navn, ihvertfall i dette området.Jeg ville nok for sikkerhets skyld også sjekke Skien kirkebok om det ble døpt en Christen Hansen der på langfredag 1777, men jeg holder det for svært sannsynlig at jeg har funnet fram til rett person. Denne delen av Solum var temmelig urbanisert allerede på den tida, og ble nok i det daglige opplevd som en del av Skien by. Dessuten tyder den manglende tilknytningen til Solum på at dette var en familie på flyttefot, slik funksjonærer hos embetsmenn ofte hadde det.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Jeg kom til å nevne den gården som Christen Hansen var tilknyttet til (kjøpte) i Våler til Braskerud. Dette er feil, det skal være Knøsen eller Knausen. Side 910 i Våler bygdebok (Alex Bugge).Videre ser det ut til an faren til Christen's kone, Engebret Olsen Gjester (eller Embret) også var innflytter til Solør. Han skal visstnok være født ca. 1742 og død 1788. Gift med Tore Arnesdatter Mellom-Sorknes i 1775. Dette er opplysninger fra Hof bygdebok (Bind 3 s 122). Der står det videre at navnet Gjester trolig stammer fra gården i Sørum med samme navn. Jeg starter et nytt tema på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.