Gå til innhold
Arkivverket

[#41654] scannede kirkebøker


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Kan noen fortelle meg hvorfor det går så ulidelig tregt å søke i de scannede kirkebøkene? Det tar jo en evighet å skifte side... Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Sveahus

Underdimensjonert hardware til en populær og hardt brukt tjeneste, vil jeg tro....Jeg er storveis fornøyd med bøkene som ligger ute, men må si at for tiden er det bare trist å sitte å bruke så mye tid på å vente.Kanskje man skulle gitt mulighet å laste ned en og en (hel) kirkebok i bilder slik at man kan sitte å bla på sin egen pc, det hadde sikkert fått ned antall forespørsler til serveren.Har en følelse av at det ikke kommer til å bli bedre, heller verre etter hvert som flere bøker kommer inn i systemet.De opplever visst noe av det samme i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

For om mulig å få Arkivverket/DA's syn på hva de mener er akseptabel responstid når man leter i scannede kirkebøker, forsøkte jeg for noen dager siden å spørre om dette, i tema 41548 i Arkivforum.Intet hørt til nå, så jeg tillater meg å spørre på denne måten igjen:Fra ”Om tjenesten ”, info fra Arkivverket/Digitalarkivets Skannede kirkebøker:”Digitalarkivet har fra 8. november 2005 gleden av å tilby sine brukere denne nye nettjenesten for navigering i og fremvisning av skannede kirkebøker. Bøkene er skannet fra mikrofilm og deretter indeksert, dvs. at det er bygd opp en detaljert innholdsfortegnelse til dem i en database. Bøkene legges ut på nettet først når de er indeksert. Indekseringen går ned på sidenivå. Det betyr at du kan navigere deg fram til starten av en bestemt bok, til starten av hver enkelt liste (handlingstype) i denne, eller til starten av hvert år innenfor lista. Derfra kan du BLA DEG FOROVER OG BAKOVER I BOKA, eller du kan velge å følge den utvalgte lista kronologisk, selv om den 'hopper' frem og tilbake i den originale kirkeboka ('listemodus'). Det er ikke mulig å søke etter personer på navn i det skannede materialet.”Med ref til 'kan du bla deg forover og bakover i boka' ovenfor, er det mulig å få opplyst hva som er grunnlaget for dimensjonering av den lovede oppgraderte serverkapasitet en gang ut på høsten ? Med andre ord, hvilken brukerpågang regner DA med vil bli det normale, alt. maximale ? Dette leder fram til spørsmålet: hvilken responstid mener DA at brukerne av tjenesten kan påregne når vi ”blar” i de scannede kirkebøkene etter at den økte serverkapasitet er på plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei,Jeg skjønner ikke helt vitsen med å stille dette spørsmålet. Hva skal det tjene til? Jeg tror ikke folkene i Arkivverket har så veldig forskjellig oppfatning fra oss andre om hva som er en brukbar responstid, og at den må bli vesentlig bedre enn nå.Jeg antar at server er bestillt og at vi bare får se hva responstiden blir når den er i drift. Så får man heller 'klage' hvis det ikke blir bra nok.Husk at responstiden ved bestilling av mikrofilm på biblioteket kan være i størrelsesorden måneder - det er alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Biblioteket har aldri vært noe alternativ for meg, da jeg bare bor en halv time unna Oslo, og der har fri tilgang på alle kirkebøker for Norge på microfilm. Men når så mange av dem ligger på nett, hadde det jo vært hyggelig om det gikk an å bla i dem uten at det tok en evighet. Men nå fikk jeg forsåvidt svar på hvorfor det er slik, så da får vi bare vente å se om det blir bedre hastighet iløpet av høsten. Jeg tror nok enda flere vil bruke denne tjenesten når hastigheten blir større. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg synes i bunn og grunn at responstiden er grei, men da har jeg også en internett tilkobling som er rimelig kjapp. Det ser ut som enkelte tider på døgnet er verre enn andre.Jeg synes også at vi egentlig ikke har lov til å klage. Jeg synes liksom at det blir en 'i-pose-og-sekk' mentalitet her. Man må ikke glemme at dette er tross alt en gratistjeneste, og jeg er overlykkelig for at det fremdeles finnes ting her i verden som er gratis. Jeg bor i USA og det er ingenting innen genealogi som er gratis. Ancestry koster en formue, og selv lesing av microfiche/microfilm på biblioteker koster penger i form a bestillingsgebyrer.Jeg synes det er en flott tjeneste, og med ny server som er lovt blir det enda bedre. Hatten av Arkivverket og Digitalarkivet.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.