Gå til innhold
Arkivverket

[#41656] Pantebok for Bergen 1680 - 91 Jan Jansen Meier


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Er det mulig å få vite hva og hvem som er nevnt i følgende sak: Jan Jansen Meier, Lenke og om det er nevnt noe om ham i Sollieds arkiv event. søsken og forelddre. Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den første referansen gjelder et skjøte på en grunn 27. april 1685, det andre en obligasjon for lånte penger 8. november 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Greta. Denne Jan Mejer er ikke så lett å stadfeste.De har jo på en eller annen måte tilknytning til Bergen. Jeg har tre kandidater på 1600 tallet. Jan Meyer g Agnethe Mikkelsdatter (Nautøy/Solund) død etter 1682 hun g. 2. Nils Larsen.Sønn Jan Jansen Meyer g. m. ukjent f. før 1682 d.1760 Klubben/Solund. Sønn Jan Jansen Meyer.Så er det Jan Meyer i Rode 19 i 1683 g. m. Elisabeth P Mitzel sønn Jan Jansen Meyer f. 1694 KK. Tredje kandidat. Jan Meyer, d. 1709 g. Margrethe Nilsdatterd. etter 1721 (hun søster til Mads Bager og Hans Nilsen Bager)1:sønn Jan Jansen Meyer, død etter 1762 g.etter 1709 Catharina J. Esman,død 1762 NK. 2:datter Bodil Meyer g David Middelthun, 3: Nils Jansen Meyer, 4: Agnethe g. Jan A Luth. Jan har igjen 1:Jan Jansen Meyer f. 1713 NK med fadder David Middelthun. 2:Nils Jansen Meyer f.1718 g.Bodil Davidsen Middelthun. Hun igjen gift 2. m. Willat R. Wormhuus. Og 1715 en bror Jørgen, skipper g. Giertrud Helen Morsing. Skulle gjærne spleiset første og tredje Jan Meyer, men har foreløpig ikke fått det til.Videre drev David Middelthun en tid på Sveholmen i Vågane,Solund.(Solund bind 1 side 296, og Jan Fasmer kjøpte Lundene i 1748(Solund bind 1 side 389) M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Greta. Det lønner seg av og til å lese litt 'detaljer' i ett skifte og. I skiftet etter Jan (Johan) Meyer 25/7-1709 arver enken Margrethe Nielsdatter og de fire barnene en gaard Kluben til takst 60 rd og en jord kaldet Trovog til takst 30 rd. Så slik jeg ser det må det her være en forbindelse mellom Jan Meyer g med Agnethe Mikkelsdatter og Jan Meyer gift med Margrethe Nielsdatter, søster til Hans Nielsen Bagger. Tror den bygdeboka for Solund må sjekkes en gang til. m v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Slik jeg ser det er Junge Jan Skrøder g. m. Margrethe Nielsdatter sønn av Jan Skrøder i Solund/Bergen og Agnethe Michelsdtr, Datter av Michel Jacobsen og søster av Karen Michelsdatter gift med Iver Busk. Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Forstår ikke helt hvor Junge Jan Schrøder kommer inn i bildet.Iflg skiftet 25/7-1709 er det Jan Meyer som er gift med Margrethe Nilsdatter. Og Jan Meyer er sønn av Jan Meyer gift med Agnethe Mikkelsdatter i hennes første ekteskap. Kan nevne at en Junge Jan Jespersen Schrøder var gift med Sophie Meyer (hun skal være f.28/1-1694 NK iflg Sollied)Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Terje og Greta,Håper det er OK og henge seg på denne debatten med et spørsmål. Mitt interesse er Agnethe Mejer gift med Jan Andersen Luth (mine 6. oldeforeldre). Jeg har sett på Internet forskjellige teorier om hennes foreldre. Terjes innlegg no 3 angir Margrethe Nilsdtr/Jan Meyer som foreldre. Er dette bekreftet med kilder?Hva med Agnethes foreldre, er dere informasjon også om dem?Vennlig hilsen Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Nils. Fint å få med etterkommere av de her folkene i denne debatten.Vet ikke hvilke debatter du har sett. Men det jeg vet som har vært diskutert er at det er to stk Agnethe Meyer som levet på samme tid.Den ene Agnethe var gift med Jan Hansen og den andre med Jan Luth. Agnete Christophersdatter Meyer var født juli 1686 og datter av Christopher Meyer og Elisabeth Hesselmann. Den andre Agnethe var datter av Jan (Johan)Meyer og Margrethe Nilsdatter. Jan Andersen Luth og Agnethe Jansdatter Meyer ble gift i Nykirken 12/2-1727. Det som og er sikkert her er at det må være en link mellom disse to Agnethene. (viser seg ved faddere ved dåp) .Det var skifte etter faren Johan Meyer den 25/7-1709. Da står det at Agnethe var 17 år, og hun arver likt med sine søsken. Hun fikk en broderlod som var 50 rdl.Kan vel skrive av litt av skiftet. ......vurderingsmænd Isach Buckhof og Østen Helleman saa og overformønderen Johan Meyer udi afgangen Johan Meyers sterfboe været forsamlet til at holde skifte og deling offer bemeldte den sal.mand i mellom hans etterlatte hustru Margrete Nilsdatter som tillige med hendes laugverge Sr Peder Frandsen Wulf var tilstede og den sal.mand med hende feldes aflede 4 børn namnlig:Johan og Niels Johannessen som begge er myndige og var tilstede,Boedil Johansdatter som er gift med David Middelthun som og var tilstede og Angenete Jansdatter som er 17 aar gml hvis formynder er hendes morbroder Hans Nilsen Bagger som iligemaade var tilstede og erklerede deg da at 2 møndige sønner så vel som Sr David Middelthun som haver den ældste datteren Boedel Johansdatter tilægte at de samptlige ere fornøyed og tilfreds med at den yngste datter bliver lige lod med hendes brødre tillagt.........Vel det var da noe. Skiftet er på noen sider.Så til Niels. Hvilken av søsknene er du etter ? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Terje,Det jeg har registrert er følgende: 1- Jan Andersen Luth - Agnete Mejer (hadde tydeligvis fått feil Agnete, det rettes opp nå)2 - Anders Jansen Luth f 1732, døpt 5 mai i NK Bergen, død 1813, gift med Helene Sofie Müller 3 sept 1756, død 1813 Helen f 1728, døpt 25 mars, død 1779, begravd 16 februar3 - Johan Windelen Luth f 1758, døpt 12 mars, Borgen kirke MR, død 1813 Det var fint å få klarhet i dette, takk for informasjonen!Vennlig hilsen Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nei. Min gren går av Agnethe Christophersdatter Meyer gift med Jan Hansen.der er det antagelig slektskap på Meyersiden. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Beglager 'skivebom' angående at Junge Jan Schrøder skulle være sønn av Agnethe Michelsdtr og Jan Meier i Solund/Bergen. Det skal selvfølgelig være Jan Jansen Meier gift med Margrethe Nielsdatter. Agnethe Michelsdatter (antagelig født rundt 1630 pluss minus noen år) sin mor kan være Sophie Jansdtr (Schrøder) død 1668 Lenke i Bergen. Hun blir i tellingen for Ytre sogn 1645 kalt for Søst. Er derfor på jakt etter en Sophia Mejer blant etterkommerne til Agnethe Michelsdtr og Jan Meyer for å styrke antagelsen. Mvh Greta S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.