Gå til innhold
Arkivverket

[#41658] Peder Pedersen Slemsrud, fra Nordre Osen, gift på Mysen, og død 1941 ?


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg lurer på om noen som leser dette kan gi meg en pekepinn på hvor jeg skal finne spor etter denne personen ? Peder Pedersen Slemsrud, født i Nordre Osen, ( som da lå under Trysil ). Han var født 22.09. 1865, vistnok gift på Mysen, og død i 1941. Ellers har jeg ingen opplysninger utover dette. Hans foreldre het : Peder Larsen, f. på Kjønnsrudeie i Stange, 07.04. 1822, d. 24.03. 1895, g. m. Marte Olsdatter Osvold, f. 12.06. 1834, d. 30.10. 1894. Bygde Slemsrud, i N. Osen. Er takknemlig for evt. svar. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg må si tusen takk til dere begge. Dette her stemmer forbausende godt. Skal nå sjekke det nærmere. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg kan ikke se Peder nevnt blant de gravlagte på Mysen 1903-1997 eller i Manntall for Mysen i 1920, begge gjengitt i 'Mysen-leksikon' av Hans Wåler.Derimot ser jeg i et upublisert register til dødsannonser i Indre Smaalenenes Avis (som den gang dekket i hvert fall Eidsberg, Trøgstad og Marker kommuner) at Peder Slemsrud er innført som død den 4. mai 1941, og med dødsannonse i nr. 51/1941.Dette er en referanse til den første dødsannonsen. Den gang hadde man gjerne én helt enkel først, som bekjentgjorde dødsfallet, og en ny noen dager senere med begravelsesinformasjon, kanskje flere pårørendes navn med videre. Det finnes ingen flere Slemsrud nevnt i registeret.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Tusen takk for opplysningen, det var helt topp. Nå gjenstår det å finne ut noe mer om hans hustru, Lagerte Johannessen, som var født i Kristiania, i 1882, men dette blir vel verre ? Jeg har trålet i skannet kirkebok for Trøgstad, fra 1899, til 1905, men de kan vel ikke ha hatt noen barn, ettersom det ikke er noen å finne der. De er heller ikke å finne under hverken innflyttede eller utflyttede i Trøgstad, i denne nevnte perioden. Men de bodde jo på gården Sentvedt Øvre, i Trøgstad, i 1900. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Største problemet for å få sjekket disse skannede kirkebøkene, er at jeg ikke kan få bredbånd. Det må vel være det som er årsaken til at det går omtrent som lus på en tjærekost. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Lagerte var ugift tj,ikke gift med Peder,han var gift med Karoline TeodorsdatterDødsfallsreg/skifte vil nok vise om Peder har noen arvinger ved sin død i 1941 Sperrefristen er 60 år v/dødsfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Gran lund.

Ja dette var noe nytt, men hvorfor står da Lagerte oppført sammen med Peder i 1900 ? og er det noen som kan si meg hvilke prestegjeld jeg egentlig skal lete i når det gjelder hvor Peder Slemsrud døde ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Gran lund.

Har nå prøvd å lete etter Karoline Teodorsdatter, etter alle kunstens regler, men finner ingen med dette navnet, hverken i 1865, 1875 eller i 1900, men er nå desverre bare amatør på denne søkingen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars ørt at Ove Wangensteen

Hei ThorbjørnSom du ser i lenke i innlegg 3 er Peder titulert som svigersønn. Karolines far er da Teodor (øverst), og her er Karoline, hennes foreldre, søster og bestemor i FT 1865: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Er det noen som kan si meg om det finnes bygdebøker for Trøgstad i Østfold ? Hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.