Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Søstuen

[#41664] Engebret Olsen Gjester (1742 - 1788)

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Engebret eller Embret Olsen Gjester. Født ca. 1742, død 1788. Gift i 1775 med Tore Arnesdatter Mellom-Sorknes i 1775. Dette er opplysninger fra Hof bygdebok (Bind 3 s 122). Der står det videre at navnet Gjester trolig stammer fra gården i Sørum med samme navn.Er det noen som har noe på Engebret sine aner? (Dette var svigerfaren til den Christen Hansen som debatteres i tema nummer 41653.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall Embret Olsen Gjester døpt 1740: Lenke Håper noen kan slå opp for deg i kirkebøker for kontoll av dette.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk IGI på Ole Arnesen og Ragnhild Engebretsdatter, Akershus, fant jeg en rekke barn listet opp:( Jeg skriver dem i rekkfølgen som de var listet opp) Anne Olsdtr. Gjester f. 1731,Gjester, Sørum død 7 april 1768, Aasgaard, Sørum.Marte Olsdtr. Gjester, f. 1734, Gjester, Sørum død , Berg , AkershusArne Olsen Gjester, f. 1737, død, 1780, Gjester, Sørum.Engebret Olsen Gjester, f, 1740, Gjester, SørumNils Olsen Gjester, f. 1745, død, 1767; gjester, SørumMed forbehold om rett avskrift. Håper du kan få hjelp til kontroll av dette i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen mellom foreldrene også: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg tar også med Tore Arnesdatters opphav her: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Inge Apesland

Hei til innlegg 1:Jeg har på hjemlån den nye Sørum-boka bind 1 (2003). Der står mye om gården Gjester og folka der.Tar her med det viktigste:Generasjon 1: Kristoffer Gjester(ca. 1630-1711) G.m. Kari Nilsdtr. (ca. 1642-1712). Leilendingsbruker på part i Gjester fra siste del av 1600-tallet. Datter Kari og hennes mann overtok bruket:Generasjon 2: Arne Saksesen Fjellet / Gjester (ca. 1677-1759). G.m. Kari Kristoffersdtr. Gjester (ca. 1677-1760). Gårdbrukere på part i Gjester fra ca 1703. De kjøpte 1/4-part i gården 1711 og ble selveierbrukere der.Generasjon 3: Ole Arnesen Gjester (ca. 1711-1746). Gårdbruker på Gjester, eier av 1/4-part i gården etter foreldrene. G.m. Ragnil Engebretsdtr. (ca. 1708-1784) fra Moen under gården Yssi i Sørum.Generasjon 4) Engebret (Embret) Olsen Gjester (1740-...). Ved arveskifte etter broren i 1767 nevnes at Embret var i tjeneste hos Morten Leuch i Kristiania (Leuch var vel en av Kristianias ledende handelsmagnater ?). Den samme Embret til Sorknes.mvh Knut Inge Apesland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.