Gå til innhold
Arkivverket

[#41666] Hermine Gulbrandsen 1899, Heen, Ringerike


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Egentlig søker jeg min Oldemor Josefine Gulbrandsen, f. Jensen i 1881. Hun er født Onsø pr. Fredrikstad. Hennes mann var Alfred Gulbrandsen, f. 1873, Røyken. Deres eldste datter er født på Heen, Ringerike i 1899. De følgende barna er født i Røyken. Det ser ut som Josefine og Alfred kan ha giftet seg på Ringerike da jeg ikke har funnet dem i Røyken. Jeg viser til mitt innlegg nr. 39211. Jeg er litt ukjent med hvilke kirkebøker jeg skal lete i. Skulle være takknemlig om noen kan hjelpe meg et skritt lengre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

HeiRegner med dette er familien: LenkeStår her en referanse til Somdal prgj ?? Har ikke hørt om det, og finner det ikke i listen over arkivmateriale. Så da er det vel best å begynne under Norderhov, som dekket et stort område. Hønefoss ble eget prgj 1913. Alternativt er Ådal. Er ikke sikker på grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei og takk! Ja, det er riktig familie. Jeg har sjekket minesterialbøkene for Haug, Ådal/Nes, Ådal/Viker og Ådal/Ytre Ådal. Takk for tipset. Nå skal jeg sjekke Norderhov selv om det går litt tregt å få opp sidene for tiden (slektsforkere er jo tolmodige). Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Fant ikke flere bøker å lete i. Nordehov var ikke finne får det aktuelle året 1899. Her ble det stopp igjen (eller mangel på fantasi). Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tom (7) har rett. 1900-tellingen viser også at eldste dattera var født 20.jun.1899 på Heen Brug. Dette ligger ytterst i Ådalen, og strengt tatt sognet det til Hval kirke. Men her på Ringerike stod -, og står vi fortsatt fritt til å velge den kirke som ønskes. Også på tvers av prestegjeldene. Intet i veien for at hun kunne vært døpt i f.eks. Norderhov eller Hønefoss.Vet du om foreldrene var gift før hun ble døpt? Hvis de ikke var, kanskje vielsen senere fant sted i ????.Legger ved et kartutsnitt som bl.a. viser Hen Somdalen. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange takk! Dere er nå fantastiske. Har ikke lagt meg enda jeg heller. Vet ikke om de var gift da Hermine Idanda ble født og heller ikke når og hvor. Satt med kirkebøkene for Røyken hvor hennes søsken ble døpt. Fant alle. Et sted er moren oppført som Josefine Karoline og et annet sted med fødenavnet Jensdatter. Har enda ikke funnet ut om dåp og vielse. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Så dette med Skollerud på andre siden av elva. Farfars søster Gunda Pedersen Bergflødt var gift med Anders Skollerud. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Vet dere !?!? Jeg fant vielsen til Alfred og Josefine i Mini-bok Ådal/Ytre Ådal 1900. Litt vanskelig å tyde hennes fars etternavn. Jammen er det godt jeg fikk hjelp og oppmunring fra dere. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Faren var i alla fall 'fisker Jens Andersen'.Kan hans bosted ha vært 'Mossikleiret'? Dette siste tyder sikkert mer lokalkjente. Mulig bostedet hans også er notert ved Josefines konfirmasjon på Onsø 6/10-1895. Mvh Ellef.

bilete1184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I tilfelle du ikke har sett det, så var der i 1900 en familie fra Onsø boende på Hens træsliberi i Ådalen. LenkeDenne Anette Jensd. gm Hans Kjøniksen, kanhende hun var søster (eller i slekt) til din Josefine? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Dette ble spennende. Kikket etter Josefines konfirmasjon, men det er visst ikke noe på Onsø på Digitalarkiver. Fant for Fredrikstad på den akuelle datoen. Finner det en dag. Nå skal jeg ta en titt på denne Anette Jensdatter som du viser til. Takk Ellef! Ikke første gangen du hjelper meg. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Fant akkurat nå en 'fisker Jens Andersen', enkemann bosatt (FT1900) Måa i Hvaler kommune. Fødested Hvaler Sm. Får se om dette er riktig eller ei. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Denne 'fisker Jens Andersen', f, 1828, enkemann bosatt (FT1900) Måa i Hvaler kommune er nok altfor gammel til å være far til Josefine. Nå er det bare å lete videre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (18): Altfor gammel til bli far? Å nei. Mange gamlinger beholdt/beholder futten i høy alder. Tillater meg å lenke en av sidene til Slekt.no LenkeNoe nærmere vår tid. Som en eldre gubbe ytret da barnetrygden kom: *Man trenger ikke lea mye på seg, før det blir penger utav det*. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Jo da, Ellef :-).....men? Godt jeg hadde ører for ellers hadde gliset godt helt rundt. Seriøst! -bør jeg se på det? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Visst er dette med alder seriøst. (Kan i forbifarten nevne at foruten denne 80-åringen i lenket, var endel andre av mine aner rundt 70 da de ble fedre. En av mine tippoldefedre var 62 da oldemora mi ble født.Gi for all del ikke slipp på Jens Andersen f.1828, foreløpig. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Ellef! Neida, Jens Andersen blir stående som aktuell intill det motsatte er bekreftet. Har snakket med noen i familien og det spekuleres i om han hadde et forhold til/var omgift. Jeg har heller ikke kunnet finne ekteskap mellom Jens og min oldemor Josefine. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Ellef har rett. Det er mange gubber som beholder futten. Nå har jeg funnet ut at Josefine Karoline Jendatter, f. 1881 og (innlegg 15) Anette Marie Jensdatter, f. 1871 er søstre. De har en søster til som heter Petrine Julie Jensdatter, f. 1875. Alle med bolig Saltnes søndre ved sin dåp. Foreldrene til disse tre er: Jens Andersen og Anne Helene Johnsdatter. De ble viet 21. april 1871 i Onsø. Han 54 år og hun 30 år ved vielsen. Jens var ca 65 år da min oldemor Josefine Karoline ble født. Lurer på om denne familien er den rette. Det tyder vel på det? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Wenche. Alt tyder som du sier, på at familien i innlegg (23) er den rette. Dersom lenket til kirkeboka fra Hval i Ytre Ådal virker, finner du Josefine som fadder ved sin niese Gerdas dåp i 1899. (Gerda var pige nr 7, som ble døpt dette året, født 10/4 og døpt 22/5 mener jeg det var. LenkeI fall ikke lenket lar seg åpne, legger jeg og ved et skjermklipp fra samme kirkebokside. Mvh Ellef.

bilete1218.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.