Gå til innhold
Arkivverket

[#41667] Sofia Katrine Kristensdatter,Trondenes,Troms.


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Etterlyser foreldrene til Sofia Katrine Kristensdatter, Trondenes ,Troms. Sofia skal være født 1775, hvor?,død 1827, Breistrandmark,Trondenes. Sofia gifter seg 12.11.1804,Trondenes, med Rasmus Henrik Johannesen, født 13.10.1771,Høgforsen,Trondenes.Rasmus er sønn av Johannes Sørensen Sama og Maria Johansdatter,Høgforsen. Håper på svar, på forhånd takk. Mvh Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Eva!I 'Slekta Vår' nr.2 2001 (Medlemsblad for Slektshistorisk forening i Harstad, har avdøde Bergljot Holte Bjørkenes skrevet følgende om Sofia.'Sofie var ved folketellingen 1801 oppgitt å være 25 år, ugift og i tjeneste på Erikstad i Kasfjord hos Anders Andersen og Ribor Sparboe. Ho har datteren Ane Sofie Larsdtr på 2 år. Selv er ho trolig datter til Kristen Olsen og Malene Pedersdtr, som i 1801 bodde på Elgsnes sammen med en eldre datter Anne, 34 år og ugift. Familien er trolig innflyttet Trondenes, for hverken Anne eller Sofie finnes døpt her.' Sitat slutt.F.ø døde Sofia (Sophia) 09.11.1827.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Christen-christensen er ihvertfall mye brukt der på den tida. Fra FS.Trondenes kirke vielser.Kristen Olsen Malene Pedersdtr.gift 27/6 1784 Trondenes.(Men det var da sent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Brit og Nina. Hjertelig takk begge to for svarene,alt er like viktig.Har 'leta' noen år etter Sofia,men har ikke lyktes.Derimot mannen hennes, Rasmus Henrik har vært lett å finne.Stusser litt på vigselen, (med hensyn til årstall) til Kristen Olsen og Malene Pedersdatter. Den gang var vel få som levde i samboerskap når det kom barn inn i bildet...? Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Iflg. 'Folk og slekt i gamle Trondenes' av Jensen og Bjørkenes, familie nr. 4302, ble Kristen Olsen g.1.m. Anne Madsdtr(1740-1782)i 1763. Oppførte barn i dette ekteskapet: Ole, Mads og Anne Katrine der alle var født på Elgsnes i Trondenes pr.gj.Kristen ble oppattgift som kjent i 1784 m. Malena Pedersdtr. Oppført barn her under familie nr. 4321 er: Kirsten f. 1785 på Elgsnes.Altså: Vi har så langt ikke kunnet knytte Sofia Kristensdtr direkte til Kristen Olsen og evt. hans første kone Anne Katrine. Men vi legger jo merke til at også Sofia heter Katrine i mellomnavn. Videre legger jeg merke til at Rasmus og Sofias barn kan være oppkalt etter Kristens begge koner. Jeg nevner de levendefødte barna til Rasmus og Sofia, familie nr. 3918: Maria Malena, Ellen Anna, Sofia, Marta Lavina og Magnus Kristian.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Videre finner jeg opplysninger som knytter Sofia Katrine Pedersdtr til Elgsnes.I overnevnte 'Folk og slekt' familie nr. 5280 finner vi; 'Han Erikstad, hun Elgsnes. Lars Madssen (f.1773) u.b.m.Sofia Katrine Pedersdtr(1775-1827) 1:2' (som betyr 1. av 2 forhold i eller utenfor ekteskap)1. N.N (?-1802) f. Elgsnes I d. Elgsnes I 2. Anne Sofie (f. 1799) Elgsnesmvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei igjen Brit. Hj.takk nok en gang verdifulle opplysninger,det blir litt mer 'kjøtt på bena'.Skal se etter Anne Katrine om hun kan være identisk med Sofia Katrine, det er liitt langsøkt men endog. Mulig hun hadde tre fornavn.Når er boken,' Folk og slekt' gitt ut?Hvis den ikke for gammel kan jeg prøve mitt lokale bibliotek.Det er Ellen Anna som jeg går ut fra, hun ble født i 10.08.1806, Berg, Trondenes.Ellen Anna gifter seg i 1841,Tjeldsund med Kristoffer Holby Pettersen Ellen Anna var gift tre ganger.Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

'Folk og slekt i gamle Trondenes' er gitt ut i 2 bind 1997, av forfatterne Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen.Bind I Familiekatalog og Bind II Personregister.Du kan helt sikkert fjernlåne dem fra ditt lokale bibliotek eller du kan velge å kjøpe dem. Skulle tro at du får kjøpe dem hos Harstad Libris eller direkte av Margareth Jensen i Harstad.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Brit. Takk for informasjon ang.'Folk og slekt',nå vet jeg hvilke muligheter som finns, kjempefint. Hj.takk igjen for all informasjon. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.