Gå til innhold
Arkivverket

[#41668] Inger Gurine Gregusdatter, født 8.04.1816, Hemmestad


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Etterlyser foreldrene til Inger Gurine Gregusdatters mann.Johan Arent Jacobsen, født 1818, hvor? Inger og Johan gifer seg 16.10.1843, Tjellsund kirke, Lødingen.Johans far er Jacob Andersen. Ingers far er Gregus Gregusen,Hemmestad. Er takknemlig for svar. Mvh.Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel dåpen til Inger Gurine Gregusdatter:Inger Gurina Gregusen Birth: 08 APR 1816 Hemestad, Kvaefjord, Troms, Norway Father: Gregus Gregusen Family Mother: Elen Kirstine Hansen Er det Inger som er føderådsenke her på Ramstad i Lødingen i 1875? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f71851&gardpostnr=270&personpostnr=1929&merk=1929#ovre>Lenke og som også er oppført som tilreisende på Melsbø Lenke.På Ramstad i Lødingen i 1875 finner jeg ekteparet Petter Kristoffersen Holby og Anna Cecilie Johansdatter. Deres yngste datter heter Inger Gurine. Anna Cecilie kan vel være datter av Inger Gurine Gregusdatter og Johan Arent Jacobsen? Lenke. Finner i allefall en Anna Cecilie, født 8.7.1844 i Lødingen, datter av Johan Arnt Jakobsen og Inger Gurina Gregusdatter LenkeSer også ut til at Inger var føderådskone og enke i 1865 på Ramstad og at datteren bodde sammen med henne. Det står om mor og datter at de ikke har full forstand…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Grethe Flood. Hjertelig takk for opplysningene,her var det en hel del ny informasjon.Alt er like viktig.Inger Gurina d.y. er ny for meg, likedan Inger Gurine d.e. og Anna Cecilia (som jeg jobber ut i fra)at de ikke har full forstand. Men hvor var denne Johan Arnt Jacobsen født-år 1818? Har lett på kryss og tvers, men uten resultat. Men tusen takk igjen for innlegget ditt. Mvh.Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Iflg Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund, bind I, er Johan Arnt Jakobsen f. i 1816 i Lenvik i Ofoten som 10.barn av Jakob Andersen og Maren Axelsdatter. Ellers står det mye om Etterkommerne til Johan og Inger Gregine Johanna Gregusdatter. De ble g. 16.10.1843. Noe du ønsker å vite så har jeg boken og kan gjøre oppslag for deg. Hilsen Thore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Thore. Hjertlig takk for innlegget ditt, det gjør meg kjempeglad.Har lett noen år etter Johan Arnt så dette var stort.Inger Gregusdatter var ikke vansklig å finne,pluss hennes aner langt tilbake. Gårds og slektshistorie for Tjeldsund er jeg veldig interesert i,så hvis du kan gjøre et oppslag for meg så er det fint. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Johan Arnt overtok lnr. 88a og 88b på Ramstad i Tjeldsund (Dengang Lødingen) iflg. bøkselbrev av 6.sept. 1850 fra Simon Christensen, Årbogen i Trondenes og Kristoffer Petersens enke, Elen Anna Rasmusdatter. Johan og Inger bodde først på Sand i Tjeldsund og de fikk barna: 1) Kristina Marie, f. 18. mai 1843, døde tidlig; 2) Anna Cecilie, f. 18. mai 1843, tvilling, død 13. aug. 1843. Johan Arnt tjente på Kjeøy da tvillingene ble født.3) Anna Cecilie (II) f. 8.juli 1844, ble g. 19. sept. 1870 med Petter Holbye Kristoffersen. Johan drev både jordbruk og fiske og omkom på en tur til Lofoten i okrober 1851 sammens med Kristen Berntsen. Iflg. slifte 27.sept. 1852 etterlot Johan seg bare enka Inger og datteren Anna Cecilie. Inger drev gården til 1857 da hennes bror Gregus overtok. Han hadde trolig hjulpet henne med gårdsarbeidet i denne tiden. Da han overtok fikk hun kår og levde som kårkone til hun døde i 1894. Inger Gregusdatter er kusine til min tippoldefar, Kristian Peter Killengreen Gregussen, så vi er LITT i slekt. Bare spør hvis det er noe mer. Min e-post adr.: thoree@bluezone.no Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.