Gå til innhold
Arkivverket

[#41673] Brødrene Hauge/Houge (Johan f. 1839, Christian f. 1847, Oscar f. 1851), Bergen


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan hjelpe meg med mer informasjon om tre av sønnene til Lars Monsen Hauge/Houge (1810-1870) og Anna Rebekka Hansdatter Elle (1809-1857). Så langt har jeg bare fødselsår og dåp på disse:Johan Fredrik Larsen Hauge/Houge f. 29.05.1839 i Bergen, døpt 30.06.1839 i Korskirken, Bergen. Jeg har ikke funnet Johan i noen av tellingene og heller ikke gift eller død i Bergen.Christian Hardus Larsen Hauge/Houge f. 28.07.1847 i Bergen, døpt 26.09.1847 i Domkirken, Bergen. I 1865-tellingen for Bergen står Christian oppført sammen med familien (sin far, hans nye hustru, samt søsken) med etternavnet Houge. Han er da 'sjøfarende'. Har ikke funnet ham i senere tellinger, heller ikke registrert gift eller død i Bergen. Har også lett i emigrasjonslister uten resultat.Oscar Julius Larsen Hauge/Houge f. 04.07.1851 i Bergen, døpt 10.08.1851 i Domkirken, Bergen. Er som sin bror, Christian, registrert i 1865-tellingen for Bergen - men finner heller ikke Oscar i noen av tellingene/registrene som er nevnt ovenfor.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anne,jeg ser at Lars fikk understøttelse 1858?-1867 og at han var 'Syg og gebræklig'. Det var vel etter konens død dette.LenkeSå ser jeg at flere av barna døde tidlig, og at familien visstnok var fra Luster, stemmer det?Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hei Arnfrid Jeg finner ingen Lars som passer med 'min' i lenken du har lagt inn.'Min' Lars blir ganske konsekvent nevnt med etternavnet Hauge eller Houge). Lars Monsen Hauge kom fra Gjerstad, Haus, og må ha vært rimelig kjapp (og frisk?) helt fram til sin død. Han fikk 8 barn i første ekteskap og 5 i det neste. Han var 60 år da sistemann ble født, men døde vel 10 måneder senere. Ja, ett par av barna hans døde tidlig. Lars var i en periode arrestforvarer i Bergen fengsel. 1865-tellingen viser at familien bor ved (i?) fengslet. Lars sin grav eksisterer faktisk fortsatt (St. Jacobs kirkegård v/ Domkirkehjemmet).Jeg blir veldig glad om du eller andre finner fram til/har mer informasjon om disse tre sønnene. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fikk ikke med meg at Lars kom fra Hauge i Gjerstad; (har du sjekket Haus i Soga og Segn, Gjerstad sokn?, jeg har kun Ådna sokn), trodde det var Luster, siden jeg vet du også har aner derfra.prøver å sette opp kronologien, det pleier å hjelpe:her er vielsene til LarsLars Monsen Houge Uk koporal Hougs 25 5m Anne Rebekke Hansdtr Elde Pige Vandsøe 22 4m Okt 18 1835 KKLars Monsen Houge Enkemand arestforvarer Hougs pr. 50 Anne Claudine Jacobsen Jfr Nk 23 8m Apr 15 1860 DKog her er barna med 1. kone:1837 57 Apr 15 Mai 21 Carl Johan m korporal Lars Monsen Houge 15-61 Anne Rebekka Hansdtr. Korskirken1839 77 Mai 29 Jun 30 Johan Frederik m korporal Lars Monsen Houge 15-76 Anne Rebekke Hansdtr. Korskirken1841 027 Mar 04 Mar 21 Hans Andreas m Politibetjent Lars Monsen Houge 15-121 Anna Rebehca Hansdr. Domkirken1843 54 Mar 29 Apr 30 Anna Lassine f Politibetjent Lars Monsen Houge 11-204 Anna Rebekke Hansdtr Domkirken1845 76 Jun 25 Jul 20 Marthe Amalie f Politiebetj. Lars Monsen Houge 11-204 Anne Rebekke Hansdatter Domkirken1847 106 Jul 28 Sep 26 Christian Hardus m Arrestforsvarer Lars Monsen Houge 16-105 Anna Rebekka Hansdtr. Domkirken1849 96 Sep 07 Okt 14 Lauritz Nicolai m Arrestforvarer Lars Monsen Houge 10-105 Anna Rebekke Hansdatter Domkirken1851 98 Jul 04 Aug 10 Oscar Julius m Arrestforvarer Lars Monsen Houge 16-105 Anne Rebecha Hansdtr Domkirkenher er dødsfallet til Anne Rebecca[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=1301begr&gardpostnr=15438&merk=15438#ovre>Lenkeog barn med 2. kone:1861 032 Jan 26 Feb 24 Hanna Rebekke Arrestforvarer Lars Monsen Houge 16-105 Anne Claudine Jakobsen Domkirken1862 150 Okt 14 Nov 09 Laura Claudine Arrestforvarer Lars Monsen Houge 16-105 Anna Claudine Jakobsen Domkirken1866 008 Des 20 Jan 21 Amalia Jakobine Arrestforvarer Lars Monsen Houge 16-105 Anne Claudine Jakobsen Domkirken1868 3 Des 12 Jan 17 Harald Nicolai m Vagtmester Lars Monsen Houge 16-107 Anne Claudine Jacobsen Domkirken1870 038 Feb 07 Mar 06 Laura Claudine f Vagtmester Lars Monsen Houge 16-107 60 34 Anne Claudine Jakobsen Domkirken1865 tellingen: Lenkenoen av barna som døde, som barn eller voksen:1870 1702 1102 Skolebestyrer Hans Andreas Houge 21-46 og 47 28 11/12 040341 M født i DKS Arrestforvarer Lars Houge K: Konf. sammesteds 190457. Moder Hstr. Anne Rebekka f. Elle Korskirken1872 0203 2702 Søn Harald Nicolai Hauge* 5-114 4 3/12 Aar f.121267 M Vagtmester afd. Lars Mons. Hauge K: Begr. paa St. Jacobs Kirkegaard ifølge Stiftsr. Nykirkenher død Lars selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er skifteopplysningene etter Lars Hauge klart Lenke'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 27.8.2006 12:21 (2) Boet ble registrert, og skiftet sluttet 15. juni 1871. Han etterlot seg enken Anna Knudine, og barna: 1) lensmann Carl Johan Hauge, 2) urmaker Johan Fredrik Hauge, Hernösand, 3) Hans Andreas Hauge var død, men hadde etterlatt seg datteren Anne Rebekka, 4) sjømann Kristian Hardus Hauge, fraværende, 5) sjømann Oscar Julius Hauge, fraværende, 6) Harald Hauge, umyndig, 7) Hanna Rebekka Hauge, umyndig, 8) Amalia Jacobine Hauge, umyndig, 9) Laura Claudine Hauge, umyndig.'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hjertelig tusen takk, Arnfrid! Du har gjort litt av en innsats for å skaffe deg en oversikt over familien. Jeg har ganske god 'kontroll' på de fleste av barna til Lars og takket være deg vet jeg nå altså også at de tre etterlyste sønnene levde i 1871. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Må bare tilføye at Carl Johan (Lars sin eldste sønn) er min tippoldefar. Han flyttet til Strandvik, Fusa, i 1869 og finnes derfor ikke i tellingene for Bergen etter dette. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg har nå via anbytarforum i Sverige fått mye informasjon om Johan Fredrik Hauge som slo seg ned som urmaker i Härnösand i Sverige. Kanskje noen kan hjelpe med mer utfyllende opplysninger om brødrene hans; Christian og Oscar...... Vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anne,flott at du har fått opplysninger om Johan Fredrik.I 1875 var det telling også av sjøfolk. For Bergen er dette manntallet digitalisert, og de er ikke der. Kanskje Riksarkivet, som sitter på de andre sjømanntallene, kan gi opplysninger.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Anne Ørvig: Denne debatten interesserer meg fordi jeg for et par-tre år siden laget en enkel anetavle for en av mine nevøers kone. Hun har også Carl Johan Houge som sin tippoldefar, så hun er derfor (minst) en firmenning av deg. Om dette er av interesse for deg, vennligst si fra her i dette tema. Om du angir din e-postadresse, sender jeg deg gjerne det lille jeg har om denne slekten.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg er svært interessert og vil gjerne at du kontakter meg. E-postadressen er anne.orvigalfakrøll.hib.no. Jeg regner med at din nevø sin kone har Didrik Houge som oldefar. For en tid tilbake fikk jeg mye informasjon om ham via debattforum. Dette kan vi komme tilbake til. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.