Gå til innhold
Arkivverket

[#41677] Trenger hjelp til å oppspore emigrant fra Kristiansund til Chicago.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Andreas Søholt dro i følge emigrantprotokollene 01.08.1883 over dammen. Han reiste fra Kristiansund og reisemålet var Chicago.Han var gift, men reiste etter hva jeg kan se alene.Kan noen men tilgang til f.eks. 1900 census i Amerika hjelpe med å oppspore mannen?. LenkeOm det er den personen jeg tror det kan være, hadde han Larsen som farsnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;om du kan skaffe mer eksakt fødselsdato på mannen ville det være til stor hjelp; Census 1900 har nemlig registrert fødselsmåned - og år.Og hva med å sjekke kirkebøkene etter vigsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Tor.Beklager, det skulle jeg selvsagt ha tenkt på. Om dette er mannen jeg søker, ble han født 27.11.1841 og døpt 01.01.1842 i Ørskog i Møre og Romsdal. Foreldrene var Lars Larsen og Nicoline Kristine Ottesdtr. Hvem han var gift med, vet jeg ikke, og det er et av de ubesvarte spørsmålene rundt denne mannen.Se forøvrig denne debatten. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;jeg har lett og lett....Jeg har brukt 'And*' som søkeord på fornavn. 'Sohol(d)t' burde være den amerikanske formen; og de finner jeg mange av. 'Lars' har jeg også forsøkt på som etternavn.Med imigrasjonsår og fødselsdata burde han kunne finnes om han levde i 1900 og senere. Jeg har også forsøkt å kombinere/utelate enkelte søkeord. Har også forsøkt på kortformen Hol(d)t av etternavnet.Har selvsagt også lett i andre kilder; men her er det jo som oftest færre søkemuligheter.En mulighet er jo at fornavnet ble helt endret og/eller at han brukte et helt annet etternavn.Om du er lokalkjent i området han var født kunne jeg sende deg en liste over aktuelle And* f. ca 1842 i Norge, imigr. ca 1883.Finner du der interesante etternavn kan jeg gå dem nærmere i sømmene om jeg får en adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for innsatsen din, i forsøk på å spore opp Andreas Søholt. Det er vel kanskje nærliggende å tro at han brukte Larsen som etternavn, da det vel er lettere å uttale enn Søholt.Nå vet jeg jo etter hvert at han var gift med en Margareth Andersen/dtr.I debatt 41671 dukket det opp to jenter ved navn Anne og Margareth Søholt som emigrerte i 1899 til Washington. De var født 1880 og 1884. Om de har noen forbindelse med Andreas, vet jeg ikke, men jeg bet meg merke i at den ene het Margrethe. Andreas fikk også en sønn Ludvig Albinus, født i Kvernes 1875.Jeg finner imidlertid kun datteren Otelie (født i Kristiansund 1877) på Voss i 1900-tellingen. Resten av familen er borte.Om du vil sende meg listen aver aktuelle kandidater du har funnet, kan jeg se om der blinker noen lamper. Lokalkunnskapen min er ikke stor, men kanskje andre kan dra kjensel på noe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;Flott; så har vi konens navn!Det burde vel ettrehvert la seg gjøre å stadfeste om Anne og Margareth er hans døtre?Dette har du kanskje fra før:Name: Margaret Soholt Home in 1900: Seattle Ward 3, King, Washington Age: 16 Estimated Birth Year: abt 1884 BirthPlace: Norway Relationship to head-of-house: Servant Race: White Occupation: View Image Immigration year: 1899Name: Margaret Soholt Age in 1910: 26 Estimated Birth Year: abt 1884 BirthPlace: Norway Relation to Head of House: Lodger Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Seattle Ward 6, King, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1900Name: Annie Soholt Home in 1900: Seattle Ward 3, King, Washington Age: 18 Estimated Birth Year: abt 1882 BirthPlace: Norway Relationship to head-of-house: Servant Race: WhiteDet er nok mulig å finne mer på dsisse damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Tor for hjelpen din.Jeg ser at både Margaret og Annie har samme adresse i 1900, dermed kan vi vel kanskje slå fast at de er søsken. Jeg ser også at det er anført at de er i slekt med husets hovedperson. Hvem er er oppført som ' head-of-house'? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nei Rune; det er bare en kolonne for eventuellt slektskap.Kolonnen er utfyllt med 'servant'Om du gir meg din e-adresse skal jeg sende over en liste med Andreas'er; men jeg rekker det neppe i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan man eventuelt se hvem som bor på samme adresse? Min mailadresse er: rthors@broadpark.no Det haster ikke Tor. Jeg skal på reise en ukes tid. mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ennå en ny Søholt! Den 4 september 1889 reiser LUDVIG NIKOLAI SØHOLDT, f. 1869 i Kristiansund til New York. ? sønn av Andreas. Hans foreldre het Lars og Nikoline. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;ja; men det tror jeg bestemt ikke leder til noe. Familiene de arbeidet hos var ikke av norsk ætt.Til Endre;jeg ser at du har gjort et flott arbeide tidligere på samme familie http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeMen jeg er litt forvirret: Sakset fra temaet ovenfor:Var 'Nicolai Albinus i Kvernes 13.06.1875' og '...Jeg har funnet at Andreas Larsen Søholt og Margrethe Andersdtr. døpte en sønn Ludvig Albinus i Kvernes i 1875' samme person??Og hva med den siste du har funnet; var faren Andreas eller som du skriver videre :'Hans foreldre het Lars og Nikoline'??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at Endre mener at Andreas Larsen var sønn av Lars og Nicoline, og at det derfor var naturlig å døpe en sønn Nicolai. Jeg må innrømme at opplysningen om Ludvig Albinus som var døpt i 1875 i Kvernes, er hentet fra FamilySearch. Når det gjelder kirkebøkene fra Kristiansund, så er de sterkt brannskadet på den tiden jeg trenger opplysninger fra. Det kan kanskje forklare hvorfor jeg ikke finner ekteskapet mellom Andreas og Mergrethe.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;i innlegg nr 5 skriver du:'Nå vet jeg jo etter hvert at han var gift med en Margareth Andersen/dtr'Har du mer hennes fødselsdata? En mulig forklaring på at vi ikke har funnet Andreas Søholt kan jo være at han døde før 1900.Enken kan da kanskje lede oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Tor.Hanne Heen i Ålesund sendte meg på mail et bilde av kirkeboksiden fra Kristiansund som viser dåpen til Otila/Otelie Alette, datteren til Andreas. Kirkeboksiden var brent, og av morens navn var det bare milig å lese at hun het Margrethe A.Senere fant jeg innføringen fra FamilySearch i forbindelse med dåpen til Nicolai Albinus i Kvernes i 1875. Der står det at hun het Andersen/dtr.Det er dessverre alt jeg vet om henne.Dersom de giftet seg i Kristiansund, og kirkebøkene der brente, kan det forklare hvorfor jeg ikke finner ekteskapet deres.De må ha giftet seg en gang mellom 1865 Lenke og 1875.Jeg vet derfor ikke om Margrethe var fra Kvernes/Kristiansund eller andre steder i området.Når det gjelder Andreas, så kan det jo tenkes at han kom tilbake. Eller som du sier han kan være død før 1900-tellingen. Det kan jo også gjelde resten av familien. Otelie død på Voss i 1903 av tæring. Jeg setter stor pris på hjelpen din Tor, og håper det dukker opp nye spor som kan hjelpe til med å løse flokene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I FT1885 er det to familier Søholt i Kristiansund. Den ene er residerende kapellan Johan Andreas Søholt, f. 1841 i Ørskog og kone Inger Amalie f. 1850 i Kristiania. De har barna Jens Sofus, Marie Sofie Cappelen, Johan Adolf, Frederik Trygve og Axel. Alle barna har etternavnet Søholt.Den andre familien som vel er den du spør etter, bor på Fattighuset på Kirkelandet og består av:Margrethe Søholdt, f, 1847, Horningsdal/Fattiglem, KoneLudvig Søholdt, m, 1869 BorgundAmalie Søholdt, f, 1874, AvlsnæsTine Søholdt, f, 1877, Kr.sundAnna Søholdt, f, 1881, Kr.sund I FT1875 for Kristiansund som finnes på mikrofilm NT250 og 251, bor familien på Nordlandet i matrikkel nr. 234 (det fikk senere gatenavnet Bjørnehaugsveien 2a) i 2de Etage:Andres Søholt, Husfader, g, Minerer, 1842, Ørskoug, SøndmøreMargrete Søholt, Kone, g, -, 1848, Horningdal, NordfjordLudvig Søholt, Søn, 1869, BorgundAmalie Søholt, Datter, 1872, AvaldsnesNikolai Søholt, Søn, 1875, Bremsnes S., Kvernes I Kvernes kirkebok 1869-1884, folio 52b-53a, står dåpen til Nikolai Albinus; født 1/3 og døpt 13/6 av foreldre Anders Larsen Søholt i Sanden og k. Margrethe Andersdtr, 1842-1847, g. 1869.Da kan du kanskje lete på Sunnmøre (Borgund?) etter vielsen? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I FT1865 finner vi bare ei i Hornindal som passer med alder og navn Lenke og hun er tjenestepike hos kirkesangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Se det ja; der dukket det opp viktige opplsyninger. Dere har har gjort en flott innsats!Altså så ser det ut til at de to ungjentene Anne og Margrethe (5 og 6) er av en annen familie.Det er litt pussig at vi ikke har funnet noen av 'dine' Søholt i USA.Vi vet jo fra emigrasjonen at Andreas brukte Søholt som etternavn da.Flere andre med samme familienavn skrev seg for 'Soholt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Tore og Tor for opplysningene om familien 1 1875 0g 1885 tellingen. I 1885 var trolig Andreas i Amerika, ref. emigrasjonen i 1883. Endre viste i innlegg nr.10 at også Ludvig Nicolai emigrerte i 1889. Derimot ser det ikke ut til at de to jentene Anne og Margrethe Søholt som emigrerte i 1899 hørte til denne familien.Men hvor ble det av Andreas i Amerika, og hva med Ludvig Nicolai.Her er forøvrig dåpen til Amalie Kristine i Avaldsnes, Rogaland 15.09.1872. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Is a 3 week passage ok? ...see A Scholdt in the ancestry pass lists, arriving 22 aug 1883, a Norwegian. Shall i look at some Cook info? ..maybe something in birth, death, and city dir film, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hi Roger.That was an interesting bit of information you had. It would be great if you could take a closer look at Mr. A Scholdt. I guess he went from Kristiansund to Hull or Liverpool and from there to America. Even his son Ludvig Nicolai Søholt emigrated from Kristiansund 04.sept.1889.He was leaving for New York. LenkeRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.