Gå til innhold
Arkivverket

[#41681] Andreas Jensen Matbergsvalds foreldre og besteforeldre.


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Andreas Jensen Matbergsvald ble født i 1780 og døde i 1838. I folketellinga i 1801er han oppført som skredderdreng og bodde på sammen med mor på Lein Store i Frosta. Han var husmann på Steinslien (gnr. 57, br. nr. 5) ved Matberg i Frol (Levanger) i 1835. Han ble gift med Randi Arntsdatter født 1789 Haugen Over i Frosta.Hans mor som han bodde sammen med i 1801 het Bereth Arentsdatter. Ut fra alder kan hun være født ca. 1738. Hun er søskenbarn av Christer Pedersen som da var eier av Lein Store. Hun var da enke etter 2. ekteskap.Dette har vært en nøtt for meg. Er det noen som kjenner oppavet til og sitter på opplysninger om hvor Andreas er født, likeledes opplysninger om hans far og besteforeldre både på far- og morsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lilllebergen

Ja, her er det mye som stemmer. Vi er nok riktig spor - tusen takk, Jan Peter. Noen som kjenner mer til Andreas sine foreldres opphav?Jeg regner med at Bereth Arntsdatter har sine røtter på Frosta, men er usikker på Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er kanskje verdt å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim, og få dem til å slå opp i ekstraskatten 1762. Der burde jo Berit og Jens være nevnt iallefall hvis de er fra Frosta, og da vil det jo vise seg hvor de var i 1762 iallefall. E.post: statsarkivet.trondheim@riksarkivaren.dep.no.Jeg har de nye bygdebøkene for Frosta til og med gårdsnummer 77, og Storlein kommer vel med ei et senere bind. Fant ikke Scaret heller, men det kan jo være forkortelse for et gårdsnavn som det er umulig å vite. Det er mulig det står noe i bind 2 som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da vil vel det bruket komme med i neste 'Frostabok'. Noen som vet om når den er planlagt å komme ut? Kanskje til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lilllebergen

Jeg har sjekket i den gamle Frostaboka (del II), og der er Skaret (grn. 78, bnr. 12) oppført. Første oppførte eier er født i 1778 og derfor en generasjon yngre enn Jens. Det kan bli vanskelig å finne ut mer om disse uten å lete gjennom kirkebøker. Jeg antar at Jens kan være født rundt 1740-50 (før første kirkebok i Frosta) og gift like før 1780.Ellers blir det spennende å vente på ny bygdebok for Frosta! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En skal ikke se bort fra at de som holder på med neste bok i Frosta Historielag kan vite noe. Her er mailadressen deres: frosta.historielag@sensewave.com. Jeg har fått en del hjelp av en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.