Gå til innhold
Arkivverket

[#41682] Werner Soelgaard/Solgaard, Christiania ca 1730-1750


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Tak Geir, jeg har taget kontakt til dig (har du ikke fået min email?). Skiftet efter Sille (henv. 4 i (49)) er dog også vigtigt, idet det udelukker forveksling med en række navnebrødre.Mogens Kragsig Jensen (henv. 2 i (49)) er en af medforfatterne af omtalte bog. Jeg kan prøve at kontakte ham, når jeg har noget konkret at spørge om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Følger interessert og noget 'confuseret' med i Soelgaard- historien. For øvrig flott med ny info fra våre danske frender - vi er jo mange nordmenn med danske aner tilbake på 1600-tallet (blant annet).Jeg har vel forstått at det er uavklart / usikkert om der er forbindelser mellom de ulike Soelgaard-familier i Norge.Spørsmålet om Soelgaard-familien i Hølen i Vestby på 1600- og 1700-tallet - også Christiania-borgere på det tiden - kan knyttes til samme danske opphav som den andre slekten fra Christiania og Hakadal Jernverk - er vel fremdeles i det blå ?Mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(44:) Såvidt jeg kan se av de lenke'r du angir, var det ikke rektor ved latinskolen i Holstebro, Christen Lassen Solgaard (I) som var morfar til Niels de Leth (g.m. Dorthe Nielsdatter Solgaard), men borgermester Niels Sørensen Solgaard (II). Eller har jeg misforstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, teksten skulle lyde slik :(44:) Såvidt jeg kan se av de lenke'r du angir, var det ikke rektor ved latinskolen i Holstebro, Christen Lassen Solgaard (I) sin sønn, borgermester i Christiania, Niels Christensen Solgaard (I) som var morfar til Niels de Leth (g.m. Dorthe Nielsdatter Solgaard), men borgermester Niels Sørensen Solgaard (II). Eller har jeg misforstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

(56) 'Såvidt jeg kan se av de lenke'r du angir, var det ikke rektor ved latinskolen i Holstebro, Christen Lassen Solgaard (I) sin sønn, borgermester i Christiania, Niels Christensen Solgaard (I) som var morfar til Niels de Leth (g.m. Dorthe Nielsdatter Solgaard)'Det er korrekt!' men borgermester Niels Sørensen Solgaard (II).'Nej, borgmesteren i Holstebro var far til Niels de Leths svigermor, Dorthe, gift med den hovedrige 'Vesterlandets konge'.Vi ved ikke hvordan rektoren Solgaard (I) og borgmesteren Solgaard(II) hænger sammen, men det er dog ret sikkert at de hænger sammen på en eller anden måde.Per, jeg sender dig privat bogens afsnit om Solgaard II, borgmesteren. Jeg tror det bringer for meget forvirring, hvis jeg bringer det i dette debatforum. Der er foreløbig ingen indikationer af relationer mellem Solgaard II og Norge/Christiania.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor ved latinskolen i Holstebro, Christen Lassen Solgaard (I) sin sønn, borgermester i Christiania, Niels Christensen Solgaard (I) var 'istedet' svigerfar til kjøpmann i Christiania, Peder Hansen Leth (g.m. Maren Nielsdatter Soelgaard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Per, det er sent. NU har du ret! ;-) Og nævnte Peder Hansen Leth var far til Niels de Linde. Hvis ellers ikke Geir Kamsvaag Berntsen protesterer på et tidspunkt.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikkert er det at Peder Hansen Leth (c1630-1679), kjøpmann i Trondheim, senere Christiana, eier av halve Linderud gård fra 1679, og hans hustru Maren Nielsdatter Soelgaard (1649-1697) var foreldre til Niels de Leth (1658-1711), godseier på Lindtorp i Hjerm og Store Vosborg i Ulfborg, adlet 'de Leth' i 1708 ?Peder Leth og Maren Soelgaard ble gift 11 sep 1664, og Niels de Leth er altså født 7 Sep 1658. Dette skurrer ! Var Peder gift én gang tidligere, eller var ev. Niels hans sønn u.e. ? De øvrige barne er født fra 1666 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnulf Strømsnes

Christen Lassen (Larsen Solgaard) SOELGAARD før 1652, Kjøpmann og rådman i Holstebro, Rektor Holstebro Latinskole Gift 1. gang med NN Barn: 1. Niels Christensen Soelgaard, 1661, Borgermester, kemner, sagbrukseier og handelsmann i ChristianiaGift 2. gang med Margrethe Jeppesdatter Barn: 1. Christen Christensen Soelgaard, 1637-1713, Sogneprest og rektor i Holstebro 2. Ib (Jeppe/Jeb) Christensen Soelgaard, 1665, Rektor og Hører Holstebro Latinskole 3. Karen Solgaard, 1706, gift med NN Høst 4. Gertrud Solgaard gift med Christen Nørager, Holstebro.KILDE: Holstebros Historie gennem Tiderne 1274-1939. Sogneprester efter Reformationen Side 76: Han (Svend Pedersen Høst) var g. m. Raadmand Christen Lassen Solgaards Enke Margrethe Jeppesdatter S., der i 1. Ægteskab havde Chr. Christensen S. (se nedenfor). Karin S., g. m. Hr. Hans Friis i Nebel, Gertrud S. Christen Nøragers i Holstebro, og Rektor Jep Christensen S. (se Rektorer).Side 77-78: Christen Christensen Solgaard 1669-1706. Han døde 14. Okt. 1713 og begravedes 23. Okt. Hans Arvinger var hans Helbroder, afdøde Rektor Jep Solgaards Børn: Fru Karin S., Stiftsamtmand, Baron Gersdorffs, og Anna S., salig Chr. Munches i Lemvig; hans afdøde Helsøster Karin S. (død 1706) 63 Aar gl.) hendes Børn, bl. a. Anna Høst, g. m. Villum Nyboe paa Krogsdal; hans afdøde Helsøster Gertrud S., g. m. Christen Nørager i Holstebro, hendes Børn: Erik Nørager, Anna N., g. m. Købmand i Holstebro Hans Rasmussen i Holstebro, og Dorothe N., g. m. Melchior Christoffersen smst.; hans afdøde Halvbroder Niels (Christensen) S., der bl. a. havde en Søn Jens Solgaard, som var Borgermester i Frederikshald i Norge.Noe mer finner dere på mine nettsider: Lenke Jeg er takknemlig for kommentarer og opplysninger om feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Strømsnes

Jeg ser at plusstegn ikke kan brukes for død, og sender derfor dette tillegget: Christen Lassen (Larsen Solgaard) SOELGAARD døde før 1652, 2. Ib (Jeppe/Jeb) Christensen Soelgaard, døde 1665 3. Karen Solgaard, døde 1706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tak for indlægget.Du har et barn af Christen Lassen Solgaard: '3. Karen Solgaard, 1706, gift med NN Høst'. Længere nede omtaler du hende som 'Karin S., g. m. Hr. Hans Friis i Nebel'. Er det ikke samme person? I så fald, var hun gift to gange?I øvrigt er der ingen konflikt med oplysningerne fra den nyere bog 'Vesterlandets Konge', bortset fra at du har Niels Christensen Solgaards mor som 'NN', Christen Lassen Solgaards første hustru.Din kilde 'Holstebros Historie gennem Tiderne 1274-1939' er fra 1939. Det er en vigtig detalje når man sammenligner rivaliserende beskrivelser. Men som sagt ingen konflikt med den nyere beskrivelse refereret ovenfor.Jeg så på dine sider, at du har Sophie Kirstine LINDE gm Henrik Johan Leth svævende i luften. Hun er datter Christen de Linde (1664-1723), som du også har på dine sider, så det er vel bare at 'hæfte dem sammen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal ikke kommentere dokumentasjonskrav, jeg aksepterer at andre ikke deler min oppfatning på dette området.Men til hjemmesiden til Arnulf - etter en lyntur innom, du burde vel tatt med Niels Christensen Soelgaards øvrige barn i andre ekteskap (Friderich, Pouell og Anne Marie) ?Ikke blodsbånd til den eldre Niels Soelgaard, men allikevel; du burde vel kanskje tatt med Niels Larsen Soelgaards (sønn til Catarina Pouellsdatter og Lauritz Andersen) ektefelle og barn, han fikk tross alt sin del i Hakadal på odel.Bare en umiddelbar kommentar etter en lynvisitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Strømsnes

Takk for tilbakemelding. Nettsidene mine er ufullstendige og jeg skal ta med mer og sy sammen flere løse tråder. Men enda viktigere er det å rette opp feil, derfor er jeg meget takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/66:) Hvem var Niels Larsen Soelgaard's ektefelle og barn ?(Niels var kjøpmann i Christiania og var 19 Aug 1697 partisipant ved nyetableringen av Hakadal Jernverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fant denne i pantebøkene for Bergen.LenkeHer kaller Niels Soelgaard Sophia Sem sal Christian Dreyer sin værsøster. Kanskje noe å lete videre på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av de over nevnte Ni(e)ls So(e)lgaard er det vel bare kjøpmann i Christiania, Niels Lauridsen Soelgaard (partisipant i Hakadal verk fra 1697) som levde i 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Strømsnes

Niels Madsen Solegaard født i Ørskov ved Ringkiøbing, ble gravlagt i Nykirken i Bergen 7. Sep. 1705. Han ble gift med Cornelsche Jacobsdatter Sem 23. Mar. 1676 i Domkirken i Bergen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=801&merk=801#ovre>Lenke Vigde i Bergen 1663-1816: Niels Madtzen Solegaard, Cornilsche Jacobsd. Sem, * Mar. 23. 1676, DK.Sollieds arkiv (kort): Panteb. 85, 319: 18. April 1687 kjøper han og Cornelsche sal, raad.m. Morten Samsøes hus.Noe mer finnes på mine nettsider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

Av ovenstående ser vel da ut til at det ikke er noen grunn til å anta at det er noen slekts-forbindelse mellom nevnte Solegaaard-familie i Bergen og de So(e)lgaard (på Østlandet, oppr. fra Holstebro) som omtales forøvrig i denne debatten ?Derimot kunne en vel tenke seg at Hans Hansen Soelgaard (c1690-før 1765), kjøpmann i Bergen, g. 7 Okt 1728 (DK) m. Magdalene Jansdatter Seehuus (begr. i Bergen Korskirke i 1773) kunne være av samme familie som Niels Madsen Solegaaard (fra Ringkjøping) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(73/69:) Det ser altså ut til at Sophia Sem (enke etter Christian Dreyer) er en søster av Cornelsche Jacobsdatter Sem (skifte 1724), g.m. Niels Madsen Solegaard (skifte 1706). (For 'værsøster' er vel 'svigerinne' ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.