Gå til innhold
Arkivverket

[#41688] Slektsnavnet Taur (Kristiansand-Stavanger-Risør-Holt)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har midlertidig vært utkoblet. Datamaskinen min tålte ikke et kraftig, lokalt tordenvær lørdag formiddag. Før jeg får en ny på plass, får jeg dessverre ikke fulgt opp de debattene jeg er involvert i kontinuerlig.Jeg ser ikke bort fra at du har rett, Knut, i at Jacobine Maries etternavn skal være Frank - og at det er den rette dama du har funnet. Johannes Frank kom, så vidt jeg har sett i Frithjof Foss' Arendals-bok (har den ikke foran meg nå), fra Danmark.Et lite sidesprang: Billedhugger Hans Hansen fra Nes Verk hadde antakelig noen oppdrag for slottsbygger Linstow tidlig i 1840-årene (noen ornamenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Ser at 12.4.1745 (Axel Kielland, Stavanger Byarkiv, pakke 2-3) skjøtet Laurs Smith til residerende kapellan Jens Taur et våningshus med grunn og hageplass ved Torggaten opp til Kongsgården i Stavanger. Tvers over Anders Smiths hage på den øvre side og Kongsgårdsmuren i sør, samt Laurs Smiths hagegrunn ved det huset som nå kapellan Lund bor i i vest, og Henning Smiths iboende hus i nord. 15.7.1746 skjøtet Jens Taur det videre til Charlotte Amalia Lillienskjold enke etter justisråd de Fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for opplysningene, Arne. Kronologisk passer jo dette godt med at Jens Taur året før huskjøpet (altså i 1744) tiltrådte som residerende kapellan i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

I Ola Aurenes: Huseiere i Stavanger 1741-1770, Rogaland Historielags årsskrift, 1946 side 52 finner vi på en eiendom som i dag er den østre delen av Kiellandshagen ved Breivatnet i Stavanger: I 1741 presten Morten Morup, så hans enke, så hennes datter gift med presten Jens Taur og så til Amtssykehuset. Det var årlig grunnleie til kongen på 80 skilling. Aurenes oppgir ikke når overgangene skjer, men 29.11.1773 (Axel Kiellands samlinger, pakke 2-3, Stavanger byarkiv) skjøtet madam Taur hennes hus til et sykehus for 600 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (104).Ved å se videre i regnskapene for byskatten i Stavanger (Axel Kielland, Samlinger, pakke 3, Stavanger byarkiv) finner vi Jens Taur på denne adressen (Kiellandshagen) fra 1759 til 1765. I 1766 er det enken som har overtatt. 1766 passer også med flere av innleggene over for når Jens Taur døde.Det er ikke ført noen der i perioden 1753-1758. Hva det egentlig betyr vet jeg ikke enda, men de kan ha bodd en annen plass i byen og flyttet til Kiellandshagen i 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! I tillegg til at du her kommer med ytterligere bosteds-dokumentasjon for Jens Taur, får vi altså også en bekreftelse på omtrentlig dødsår (1765/1766).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Det er en lengre tekst om Jens Taur, Elen Morup og deres familier i Thomle E. A.: Gravskrifter fra Stavanger Domkirke, meddelt og ledsagede af anmærkninger, Personalhistorisk Tidsskrift, 1882, side 155-157.Jens Ibson Taur døde 25. februar 1866. Han manglet 12 dager på å bli 56 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.