Gå til innhold
Arkivverket

[#41692] Guttorm Haftorsen, født ca 1753 i Stjørdal (?).


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I 1801 bodde Guttorm Haftorsen på en plass under gården Hammer i Stjørdal. Lenke Han ble gift med Anne Rollaugsdatter (Rollufsdatter) 12 juni 1784, og det sies da at han hadde bygslet plassen under Hammer 17 mai 1784. Caverende var Truls Morset (Mørset) og Anders Hammer. Jeg kjenner til Annes aner bakover, men om Guttorm Haftorsens opprinnelse står ingenting nevnt i Stjørdalsboka . I bygdeboka står familien under Lillelunden (plass under Hammer), men i kirkeboka – ved barnas dåp – står Guttorm (Haftorsen) Hammersgjerdet oppført som far.Når Guttorm døde, vet jeg foreløpig ikke. Men det må være etter 1801 og sannsynligvis før datteren Anne Guttormsdatter, gift med Poul Olsen fra Trøen under Hammer utvandret til Åsen etter 1815 (sønnen Ole ble født i Stjørdal 1815). Annes mor Anne Rollaugsdatter var da med, og døde ifølge Åsenboka i 1849.Jeg har i kirkebok for Stjørdal funnet en Guttorm døpt Dom 3 post Trin 1753 med far Haftor Drogset. Denne Haftor Olsen Drogset fant jeg i Skatvalsboka, født 1722, død 1764, gift med Anne Guttormsdatter Kartum. Jeg synes dette er et lovende spor, og lurer på om en eller annen der ute kjenner til disse folkene. Hvis noen gjør det, blir jeg spart for mye arbeid når det gjelder å verifisere alt dette, samt at jeg får en eller annen ”menning” med på kjøpet? Jeg kan opplyse om at Guttorm står født 1753 i Skatvalsboka, men ingenting videre.Jeg har naturligvis funnet dåpen til noen av barna til Guttorm Haftorsen og Anne Rollaugsdatter. Alt følger her med faddere:ANE, døpt 9/10 – 1785. Far: Guttorm Hammersgierdet. Faddere: Marit og Ingeborg Hamer, Rolf og Beret Mørset. Ane er min ane som ble gift med Poul Olsen Hammertrøen (10 år og Tiener på Qvaal i 1801). Disse flyttet som før nevnt til Åsen.ROLLUF (Rollaug), døpt 18/11 – 1787. Far: Guttorm Hammersgierdet. Faddere: Maria og Gunder Hamer, Ane Drogset, Haftor Mørset, Lars Hofstadgrd.GUNDER, dåpt 3/11 – 1793. Far: Guttorm Haftorsen Lunden. Moder Ane Rollufsdt. Faddere: Giertrud Mørset, Sigri Hammer, Rolluf Torget (?), Haagen Kleven, Lars Quaal.OLE, døpt 15/5 – 1796. Far: Guttorm Haftorsen Hammersgjerdet. Moder: Anne Rolfsdt. Faddere: Giertrud Frøjan, Kirsten og Jon Hamer, Hans Lunden. Gunder Quaal.GUNDER, døpt Nytaarsdag 1799. Far: Guttorm Haftorsen Hammersgrd. Mor: Anne Rollufsdt. Faddere: bl. a. Gunder Mørset.Jeg må si det er vanskelig å identifisere fadderne når presten ikke skriver patronym. Jeg har imidlertid sett litt i bygdeboka og forsøkt å identifisere noen av dem. Ane Drogset, fadder på Rolluf, finner jeg meget interessant.Jeg er nå spent på om noen ”der ute” kjenner til disse folkene. Alle bidrag er av interesse!Mvh Astrid i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fikk ingen respons på mitt første innlegg, men gir ikke opp. I mellomtiden har jeg funnet at husmann Guttorm Hammersgjerdet døde i 1806 52 år, videre at Haftor Olsen Drogset av Schatvold sogn ble trolovet ved Værnes med Ane Guttormsdatter Cartem 4 juli 1743. Han hadde da fått bygsel på gården Drogset på Langstein av en S Meineke. Så får jeg vel jobbe videre med kirkeboka - se om jeg finner en Guttorm Hoftorsen Drogset død i tidsrommet før min Guttorm giftet seg i 1784 etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Ser av Skatvalsboka side 471 og 472 at Haftor Olsen (1722-64) og Anna Guttormsdatter Kartum hadde en sønn Haftor født 1753. De hadde også Ola (1747-70), Randi født 1745, og Mali (1749-51) Haftor Olsen var sønn av Ola Larsson (1673- 1749) og Mali Larsdatter Sætnan (Hegra) (1676-1749). Søsken av Haftor.: Nils født 1715, Lars og en tvillingsøster til Haftor..Gudlaug født 1722. Håper du finner ut av dette.Hilsen Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå ga du meg en skikkelig dytt, Odd Annar, til virkelig å få sjekket faddere på Guttom Haftorsens barn. Det er noe jeg har skjøvet foran meg til fordel for andre ting jeg har å sjekke i kirkebøkene for Stjørdal.Men etter ditt innlegg her satte jeg ned og gjorde det jeg burde gjort for lengst. Jeg ser foreløpig at tre av fadderne er knyttet til Guttom H ved slektskap, om han da er den jeg tror han kunne være.Rolluf Torget Thomas Torget (fadder i 1799) Lars HofstadgjerdetRolluf (Larsen) og Thomas Torget er far og sønn, 62 og 24 år i 1801. Det står i Hegrasboka at Rolluf kom fra Sætran, og der fant jeg at hans foreldre var Lars Nilsen Sætran og Beret Guttormsdatter Kartum (søster av Guttorm Haftorsens mor Anne). Videre fant jeg at Lars (Larsen) Hofstadgjerdet var en annen sønn (66 år i 1801). Dermed har jeg funnet to fettere av Guttorm blant fadderne. Så dette var nyttig!Folkene fra Mørset har jeg sett litt på før - jeg tror jeg fant det var en mulig forbindelse til Anne Rollufsdatter slekt, men for å finne ut mer må jeg låne flere bind av BB. Det samme gjelder også for Kvål.Så jeg får fortsette å krysse mine fingre!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for tilbudet. Jeg har akkurat nå Skatval, Lånke, Hegra på hjemlån, og tenker dra ned idag for å låne de øvrige. Men senere kan jeg få bruk for tilbudet ditt-). Jeg må si det er godt å ha brukbare bygdebøker som støtte for arbeidet med kirkebøker som er kronologisk ført for fire kirkesogn til først på 1800-tallet.Takk for din interesse.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Hei!Jeg har en ganske stor database fra Stjørdal/Inntrøndelag og prøvde finne ut om jeg kunne bidra med noe, men endte opp med 2 spørsmål istedenfor.1. Har en Ola Haftorsen Drogset gift med Ane Guttormsdatter Borrås (f. 1733). Har ingen flere data knyttet til han (ref Stjørdalsboka Band V, Hegra herrad side 498). Spørsmålet er da om dette er den ene broren til Guttorm.2. Klarte ikke koble opp Anne Rollaugsdatter direkte, men det nærmeste jeg kom til var Ane Rollaugsdatter Lillelund (f.1761) datter av Rollaug Gunnarsen Lillelund/Hammer/Hembre (f.1727) og Marie Sivertsdatter (f. 1737) uten at dette samsvarte med opplistingen av faddere.MvhMorten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 1:I Skatvalsboka s. 472 (under Drogset) står følgende: Ole Haftorsen (1747 - 70) gift med Ingeborg Jonsdatter Vold (ingen data på henne). Hva som er riktig, vet jeg ikke.Til 2:Det er nok henne, og disse står nevnt på plassen Lillelund under Hammer. (Rollaug skrives Rolluf i kirkeboka og FT 1801). Han og Maria ble gift i 1757 og det sies i trolovelseserklæringen at han hadde bygslet en plass under Hammer. Når barna blir døbt, står faren oppført som Rolluf Lunden. Ved Guttorms og Annes trolovelse sies det at G hadde bygslet en plass under Hammer. Guttorm kalles i kirkeboka G Hammersgjerdet. Lillelund som bostedsadresse ser jeg da datteren Maria døde i 1803.Jeg vet ikke når Rollaug og Maria Sivertsdatter døde, enda jeg lette grundig etter dem i kirkeboka. Vet du når de døde? Maria S har ikke noe fødselsår i bygdeboka, og jeg aner ikke hvor hun kom fra. Vet du? Disse siste opplysningene er jeg veldig interessert i å få del i, om noen har dem.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Morten. Den Ola som var bror til Guttorm var ifølge Skatvalsboka gift med Ingeborg Jonsdatter Voll.Han kan jo ha vært gift to ganger. Ola og Ingeborgs første barn Haftor var født i 1769 året før Ola døde så det tyder på at de giftet seg ca. 1768, og da er det jo en mulighet for at evt. første kone Ane Guttormsdatter døde ca. 1765/66. Skal prøve å finne ut av hvem din Ola var.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Beklager. Rollaug Gunnarsen Lillelund er nevnt under Hembre i Stjørdalsboka Band V Hegra Herrad (I?) side 239. Data om Marie har jeg kun funnet på FS, så de er kun foreløbige i min base, men iht ulike kilder på FS så er både Stjørdal og Hegra gitt som fødested for henne.Sikkert ikke noe nytt for deg dette.Morten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Til Astrid. Kan jeg få stille et spørsmål til deg siden du nevner at du har Stjørdalsboka!! Min tippoldefar;Martin Olaussen Dragseth skulle være fra Skatval. Jeg fjernlånte Stjørdalsboka men fikk tilsendt et bind som omfattet Hegra. Der fant jeg ingen ting av interesse og forstår nå at det er flere bind. Kan du si meg hvilket jeg må fjernlåne pånytt som omhandler Dragseth på Skatval?På forhånd takk, fra Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det jeg har på hjemlån, er den gamle Skatvalsboka: Stjørdalsboka, Skatval herad, Band IV. Den har en temmelig mager slektshistorie, og din tippoldefar er ikke nevnt, men hans foreldre og noen søsken står der. Foreldrene er født i Frosta, men det vet du sikkert.Det er imidlertid utgitt en Skatval gårds- og slektshistorie b I og II (Skatval historielag 2000/2001). Jeg kjenner den ikke, men skulle anta den må være oppdatert på nyere tid. Odd Annar Tangen er den rette til å svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk for opplysningene til dere begge. Jeg får bestille de nye slektsbøkene for å se om det står noen opplysninger av interesse.Ja det stemmer at at foreldrene hans kom fra Frosta, men det er det eneste jeg vet. Frosta er jo et stort område.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.