Gå til innhold
Arkivverket

[#41695] Beret Hansdatter, født ca 1778 i Stjørdal, død 1843 i Skogn, g m Bardo Paulsen


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Beret Hansdatter Ersgaard ble gift første gang 7/6 – 1807 i Stjørdal (Lånke) med enkemand Erik Jonsen Brændmoen under Quaal (caverende: Jon Ersgaard og Erik O Quaal). Pussig nok var Erik Jonsen (som jeg ikke aner hvem er) i første ekteskap med en annen ane av meg Marit Sejersdatter som var enke etter Peder Jonsen som var bruker på Kvål i Lånke. Hun var ca 30 år eldre enn sin andre ektemann! Erik og Marit hadde ingen barn i ekteskapet.Erik Jonsen fant seg i andre ekteskap et mye yngre koneemne og det var Beret Hansdatter som i 1801 var tjenestejente på Ertsgård i Stjørdal Lenke . Erik Jonsen var jo da en gammel mann, og døde etter et par års ekteskap. 12/7 – 1810 finner man i kirkeboka vielsen mellom ungkarl Baro Poulsen Hoset og og enken Beret Hansdatter Brændmoen under Quaal. (caverende Peder Øfsti og Haagen Øfsti). Bardo ble døpt 10/4 – 1791 i Lånke så han var så vidt 19 år ved vielsen og ca 13 år yngre enn kona.Bardo og Beret Hansdatter hadde en datter Ingeborg Anna som ble døpt Palmesøndag 1811 i Lånke. Foreldre: Baro Poulsen Hoset og Bereth Hansdatter Faddere: Paul Hoset (far til Bardo), Johan og Margret Klevan, Peder Lille Weiset?, ??, Sophie Klevtrø.Ca 1815 flyttet Bardo Paulsen og Beret Hansdatter til Åsen i NT, bodde på en plass under Vold, og fikk der tre barn. I 1825 flyttet familien til Skogn. Kirkebok for Skogn sier: Innflyttet fra Åsen Bardo Pedersen (feil patronnym), husmand under Gothaas?, kone Bereth Hansdatter, Ingeborganna 14 år, Paulline døpt 1816, Helena døpt 1819, Erich døpt 27/5 – 1822. Helena Bardosdatter er min tippoldemor, 82 år i 1900, og jeg har ikke funnet henne død i Åsen i skannede kirkebøker som går frem til ca 1918!Husmands hustru Bereth Hansdatter i Vensetval(d) døde i Skogn 14/1 – 1843 65 år, noe som vel bekrefter at hun sannsynligvis var tjenestejenta Beret Hansdatter 23 år på Ertsgård i Stjørdal i 1801? Bardo giftet seg samme år i Skogn med Marit Andersdatter Vensetvald, men det er en annen historie! Jeg så i forloveleserklæringer for Skogn (skannet kirkebok) at det forelå skifteattest etter Bardos første kone. Kanskje verdt å skaffe seg den?Hvem var så denne Beret Hansdatter? Er det noen der ute som vet? En Beret født i Stjørdal 1779 med far Hans Sæthran har jeg sjekket ut via bygdeboka. Jeg må innrømme at jeg bør sjekke kirkeboka nærmere for flere Beret Hansdøtre.Bardo Paulsen og Beret Hansdatter skulle ha bra med etterslekt. Ingeborganna ble gift i Skogn, likeså Pauline som bodde på Levanger i 1865. Erik ble visstnok også gift i Skogn, men han finnes ikke i FT 1865. Så spørsmålet er om det finnes andre slektsgranskere i etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Astrid - jeg har flere aner på selve Venset og på plasser under Venset. I Skogn Historie VIII står bl.a. under Venset gnr 101, Dalen I og II: Bardo Paulsen f 1794 på Hosetvald i Hegra, g.m. Marit Andersdtr f 1799 på Reistadvald i Frol. I 1830 bodde de på Trosetvald, men kom til Dalen før 1845. Bardo var da gift 2. gang. Barn av første ekteskap: Ingeborg f 1812 g.m. Andreas Olsen Lillemo. Pauline f 1816 g.m. Hans Peter Halvorsen, Sandbergvald. Helena f 1819 g.m. Johs. Paulsen Husbyvald, Åsen. Erik f 1822 g.m. Gjertrud Johansdtr f i Verdal. Bardo døde i 1855, Marit i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk Arnstein for informasjonen fra bygdeboka.Der har nok bygdeboka for Skogn feil fødselsår, men det kan vel skyldes feil alder ved død. Jeg har ikke sjekket Bardos død i Skogn, de to filmrullene jeg hadde lånt for Skogn gikk ikke så langt som 1855. Men jeg har Bardos dåp i Stjørdal. I forlovelseserklæringer for Skogn (skannet kirkebok) står det om Bardo ved trolovelsen i 1743 'fød og confirmeret i Størdalen, gammel 52 aar, Huusmand Paul Larsen Housethval i Størdalen'. Marit Andersdatters far var Anders Reistadvald, og hun var 47 år.Anders Olsen Lillemo var forresten en av forloverne.Bardos foreldre er her i 1801 Lenke men Bardo mangler i tellinga!Jeg fant Erik Bardosens konfirmasjon i 1838 og da bodde de på Vensetvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lillemo gnr 124: 'Andreas Olsen Næss f 1815, g.m. Ingeborg Anna Bardosdtr f 1811. Hun var datter av Bardo Paulsen Vensetvald. De overtok Lillemo (etter far til Andreas). De kjøpte senere også Støringen etter Andreas' morbror Peder Johansen. Barn: Ole f 1842, senere eier av Støringen. Arnt Bertin f 1844. Utvandret til USA. Anne Bergitte f 1846. Anna Jonetta f 1851. Johan Gustav f 1855. Han kjøpte en av Eklogårdene i Verdal, men flyttet senere til Østlandet. Ingen av barna overtok Lillemo.' Fra Skogn Historie VIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra samme bygdebok: 'Andreas Olsen Lillemo kjøpte Støringen ved auksjon i 1870. Han var søstersønn av Peder Johannessen Støring, sønn av Ole Andresen Næss og dennes første kone Ane Johansdtr Berri. Andreas Olsen var også eier av Lillemo, og i 1875 var det bare kårfolka Peder og Ane som bodde på Støringen.Ole Andreassen Lillemo f 1842, g.m. Guruanna Olsdtr Undlynan f 1844. Ole som var eldste sønn på Lillemo, hadde førsteretten til denne gården, men valgte å overta Støringen, og de var eiere der til 1909. De solgte da og overtok Hammer, gnr 101 bnr 4.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og når det er snakk om Hammer, så er vi tilbake på Venset igjen. Fra samme bygdebok: 'Ole Andreas Støring og kona Guruanna solgte Støringen i 1910 og kjøpte samme år Hammer, og flyttet dit og levde så sine siste år der. De var barnløse.'En av mine aner, Ole Olsen, bodde også på Hammer (også kalt Vinterveien). Gift med Ingeborg Nilsdatter Verås, som bodde på Dalen (også nevnt over her, som enke). Denne Ole Olsen er i bygdeboka oppført som mulig sønn på Hallan ytre (selv om han ikke er nevnt i folketellingen). Men - så er jo forlovelseserklæringene for Skogn blitt skannet (som du nevner). Året 1839 blir han forlovet med Ingebor (var da enkemann), og det står at han er 42,5 år gml og født i Størdalen, men konfirmert i Skogn, sønn av husmann Ole Olsen Hallanvald. Men å finne disse i Stjørdal 1801 ble ikke lett - og jeg har foreløpig gitt opp (det er for mange å velge mellom). Jeg får vente litt på opplysninger i forbindelse med første giftemål og konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Hei! I forhold til Bardo Paulsen ser jeg at det nevnes Hoset i Hegra i en sammenheng (innlegg 2: 1794) og Hoset i Lånke i en annen (innlegg 3: 1801).Vet ikke om dette er en og samme gård, men det kan kanskje være en av kildene dersom kabalen ikke går opp.Vennlig hilsen Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg finner Hoset i Stjørdal med postadresse Elvarli (dvs Lånke), dessuten en med p.adr Hegra, og i tillegg en med postadresse Skjølstadmarka (Norsk stedsfortegnelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg forholder meg til Hoset i Lånke, nærmere bestemt husmannsplassen Hosettrøen. Der bodde foreldrene til Bardo i 1801. Bardos mor Ingeborg Pedersdatter var i første ekteskap gift med Bardo Pedersen Hosettrøen og skulle ha en datter Mali som også mangler i 1801, men som muligens er å finne i 1865, men alderen stemmer dårlig med fødselsåret oppgitt i Lånkeboka. Dette er også noe jeg har tenkt å sjekke.Bardo Paulsen er altså oppkalt etter sin mors første ektemann. Bardos alder er 52 år i 1843, og kan ikke være andre enn Bardo f. 1791 som giftet seg i 1810! Og alt dette har jeg sjekket. Bardo er tross alt et sjeldent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå fant jeg noe som i hvertfall jeg synes er artig. Dette er fra den nyeste av Skogn Historie, dvs X - Midt-Skogn 2: 'Klumpen, Valøen gnr 34/6 (Holøen). Hans Peter Haldorsen og Pauline Bardosdtr. Hans Peter Haldorsen f 1825, sønn av Haldor Hansen Sandbergvald, vart husmann på Holumvald i 1843, gift 16/10 1840 med Pauline Bardosdatter f 1816 på Vensetvald, dtr av Bardo Paulsen Vensetvald. Barn: 1. Caroline f 1841. 2. Elisabeth 5/12 1843 f på Holumvald. 3. Anton 4/10 1848 f på Holanvald. 4. Hans Martin f 1850. 5. Pauline f 1854, f 1/4 1855 [?], flytta i 1879 til Lofoten og i 1887 til USA. 6. Eline f 1858'Klumpen eller Valøen ble seinere kjøpt av Dr Christian Cappelen i Trondheim. Norske Skog fikk seinere (1960-tallet) ekspropriere øya/halvøya - der hovedkontoret nå ligger. Mor fortalte at far hennes hadde murt brønnen her. Jeg er født noen hundre meter lenger sørøst. Du ser den lille øya på dette bildet fra 1936: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Valøen eller Klumpen i dag. Lenke Du ser ei grønn stripe ytterst på fabrikken. Det er Valøen i dag. Den store øya midt i Trondheimsfjorden er Hestøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for all informasjon, Arnstein. Jeg får vite en del ting som jeg før eller senere ville ha sjekket angående min tippoldemor Helena Bardosdatter søsken. Pauline i 1865: Lenke Ingeborg Anna eller Innbranna som hun sikkert ble kalt er i Skogn i 1875, og det står i FT at hun ble født i Lånke. Helena bodde i Åsen i 1900, men som sagt, jeg har ikke funnet henne død i kirkeboka som går ut 1917. Min mor husket henne, men hun visste kun hennes fornavn.Beret Hansdatter blir nok en hard nøtt å knekke, for å bruke et forslitt uttrykk blant slektsgranskere:-) Det står faktisk i Lånkeboka under Brennmoen (plass under Kvål) at hun døde i 1813! Men det står ingen dato, som det ofte står i Stjørdalsbøkene. Jeg må nok sjekke det også, slik at jeg ikke satser på feil Berit Hansdatter. Jeg finner dem kanskje utflyttet i kirkeboka, men det blir på en annen filmrull en de to jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...når jeg først er i gang: På vedlagte bilde fra midten av 1950-tallet står jeg (med ei kråkefjær på hodet) ca 200 m fra fødestedet mitt (utenfor venstre billedkant), med Klumpen/Valøen utenfor høyre billedkant. Hele idyllen bak meg er nå fylt opp av Norske Skog - helt ut til den lille øya Låtra som ses på bildet. Der (bak meg) går også E6 og tømmerveier på kryss og tvers. Jeg blir litt vemodig når jeg tenker på hvordan det var og hvordan det er blitt...

bilete1188.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var et fint bilde! Man kan nok bli vemodig stemt ved tanken på alle landskap, plasser og gårder som er blitt forandret og utradert de siste 50-60 år. Nå går jeg til leseapparatet på biblioteket og håper noe er ledig, ettersom jeg er litt sent ute idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

I forgårs sjekket jeg via bygdebøkene for Stjørdal fadderene til Ingeborg Anna født 1811, datter av Bardo Paulsen og Berit Hansdatter. Der er en Peder Lille Veisetbranden. I FT 1801 er han Peder HANSEN 36 år, husmann på Brandan under Lille Vejsæth i Lånke. Bygdeboka sier at han kom fra ÅLEN, og var født 1766, død 1825.I bygdebok for Ålen finner jeg under Kølbotn, en husmannsplass ved Dragås hytte, en enke Anne Simonsdatter født ca 1738, enke etter Hans Pedersen Kølbotn død 1778, som ca 1781 ble sporløst borte fra bygda med sin barneflokk, etterat jordeieren Rasmus Finne på Røros sa opp husmannskontrakten på grunn av 'mislige forhold'. Blant hennes barn er Peder f. 1767 og den yngste Berit f. 1777.Det finnes en Anne Simonsdatter i passende alder i FT 1801 for Stjørdal, samt minst 3 i tilleg til Peder Hansen som kunne være søsken av Berit Hansdatter. Bortsett fra den nevnte Peder Hansen, har bygdebok for Stjørdal intet å si om de øvriges opprinnelse, noe som tyder på at de var innflyttet.Så jeg krysser mine fingre og låner på nytt kirkebøker for Stjørdal, i håp om å finne ut mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Anne Simonsdatter født ca 1738 i Ålen?, gift 1789 for andre gang i Stjørdal med Ole Pedersen, også enkemann. Ved trolovelsen bodde de begge på Færgestedet, som vel lå under Sandferhus. Må være flyttet derfra til Ydstiberg like etter, hvor de også bodde i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f11714&gardpostnr=37&personpostnr=1222&merk=1222#ovre>LenkeKjersti Hansdatter, født 1764 i Ålen?. Ungkarl og Dragun Tølløv Tommesen Leergjerdet ble 21/6 – 1790 gift med Kjersten Hansdatter. Lenke Fadder på en sønn Hans født 1805 var bl a Bernt Hjelsvold.Peder Hansen, født 1767 i Ålen? Ungkarl Peder Hansen Elvrum ble 12/10 – 1790 trolovet med Pigen Anne Larsdatter Schei. Caverende var Ole Fergestedet og Lars Schei. Tvillingene Hans og Sigrid ble døpt 26/3 – 1797. Blant fadderne finnes Ole Ydstiberget og Bernt Sortesgjerdet. Peder Hansen bodde på Brandan under Veisæth Lille i 1801: Lenke (kona til Peder har feil farsnavn i FT)Simon Hansen, født 1770 i Ålen? Ungkarl og Skiløber Simon Hansen Øfsti ble 13/10 – 1794 gift med Guru Andersdatter Bjørgen. Disse finnes under Sorte Øster i 1801: LenkeBernt Hansen, født 1773 i Ålen? Jeg finner ikke Bernt i FT 1801, men han har lagt etter seg spor i kirkebok for Stjørdal. Hans uekte sønn Hans ble døpt 13/11 – 1796. Mor oppgis å være Riborg Erichsdatter Lillemogjerdet, og hun anga som far Reserve Skiløber Berent Hansen Øfsti. Faddere er bl a Ole Ydstiberget. Jeg tror det er den samme Bernt som opptrer som fadder ovenfor med vekslende bostedsnavn (det er omtrent ingen andre som het Bernt i Stjørdal 1801). Jeg finner heller ikke mor og barn i FT 1801 Stjørdal.Beret Hansdatter, født 1777 i Ålen? Hun var i 1801 23 år og tjenestejente på Ertsgård:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Søket går videre! Simon Hansen Øfsti har et datter Anne døpt mellom forlovelse og kopulasjon i 1794. Faddere er Ribor og Berent Øfsti (de ble senere gift). Alle disse var nok tjenestefolk på Øfsti. Simon Hansen Lillemoaasan har videre en datter Beret døpt i 1810. Her er kona til Peder Hansen fadder pluss Beret Brændmoen, som må være 'min' Beret Hansdatter, som i første ekteskap giftet seg til denne plassen.Bernt Hansen og Riborg Eriksdatter ble nok gift etter deres uekte barn Hans ble født i 1796, men det mangler en del måneder 1796 i trolovelsesprotokollen. De mangler også i FT 1801, likeså sønnen Hans som jeg mener å ha funnet i 1865 i Hegra. Deres sønn Erik Berntsen døde på Ydstiberg etter tellingen 1801 vel to år gammel. I 1807 blir en datter Anne døpt, så gift var de helt sikkert. De bodde da på Ertgaardsbierget.Anne Simonsdatter og hennes barn kunne ha tatt veien via Selbu på sin ferd fra Ålen til Stjørdal. Hennes far Simon Mathiassen kom fra Selbu til Ålen, og fire av hennes eldre søsken skal være født i Selbu. Videre hadde hennes første mann Hans Pedersen en eldre søster Øllegård som ble gift i Selbu, og hun finnes der som enke i 1801. Jeg tror jeg vil se i kirkebøkene for Selbu om jeg kan finne noen av barna konfirmert der (Bernt og Simon). Berit fant jeg jo konfirmert i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Astrid Ryen

For ikke så lenge siden fant jeg skiftet etter Anne Simonsdatter Ydstiberget 1803, til høyre:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjør- og Verdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 17 , 1802-1816, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Nytt register.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24765/327Enkemannen er Ole PedersenHennes barn: Niels Hansen, oppholder seg i Tydalen (ugift i 1801) Peder Hansen Simon Hansen Berent Hansen Martha Hansdatter, gift med klokker Jens Nordgaard på Molde (de ble gift i Stjørdal) Kiersten Hansdatter, gift med Tolløv Leergierdet Berit Hansdatter, 25 år og ugiftJeg viser til skiftet i håp om at andre kan ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.