Gå til innhold
Arkivverket

[#41699] Ole Olsen V(W)iborg fra Guldbrandsdalen. Finn-kjærring og en forbannelse.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMoren til min bestemors svoger, Laura Halvorsdattter f. ca 1857 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f00236&gardpostnr=780&merk=780#ovre>Lenke sies å ha stammet fra Ole Olsen Viborg i Guldbrandsdalen.Jeg besitter et håndskrevet notat da det påstås at en Finn-kjærring hadde kastet en forbannelse over gården som hevn. Denne gikk ut på at det ikke skulle vokse opp barn på gården.Det var Oles bror som var prokuratør som drev gården. Han døde barn-løs,og gården ble overtatt av en slektning. Han mistet alle sine barn. Så tok en sorenskriver over gården og han døde barne-løs han også. Gården ble vistnok en folkehøyskole.Er det noen som har hørt denne historien og kan hjelpe meg å finne en sammenheng mellom Laura Halvorsdatter og denne Ole Olsen Viborg?Jeg finner denne Ole Olsen Viborg i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Opps. Jeg så plutselig at den første lenken ikke viste noe. Her er Laura med sin mor Marie Nilsdatter på gården Ingjerd i Nes Akershus FT1900: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Regner du 'forbannelsen' som en realitet i denne saka? Sagnet finnes visstnok i mange varianter, og hører til den typen utsagn som gjerne blei brukt for å demonisere samer. Men Ole Olsen Viborg kan like fullt være en faktisk person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner vel ikke med at denne historien er en realitet, og jeg ser vel heller ikke at det er samer det er snakk om, men heller kanskje noen fra finnskogen.Denne historien er som sagt skrevet ned for over hundre år siden, og jeg synes det hadde vært morsomt om noen andre hadde hørt om den.Men jeg gransker slekt, og ikke eventyr, så derfor er Ole Olsen Viborgs etterkommere det som er mest interessant for meg.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Familien til Ola Viborg står under Vetl-Helstad og Synstad i Bygdabok for Lom, bind 3. Kven av dei to Ola'ane sine etterkomarar er det som er interessant for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei AtleTakk for opplysningen, men det er tynt med nye opplysninger jeg har videre. Det som historien sier er at en av etterkommerne til denne Ole skal ha flyttet til Nes på Romerike.Min søsters bestemor, eller hennes mann skal ha vært oldebarn til Ole.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nevnte Ole Olsen Wiborg er kanskje en slektning av lensmann og prokurator Anders Olsen Wiborg (ca.1747-ca.1808) som var fra Eidsvoll og døde på Hundorp (som eier). Han stammet igjen fra Anders Nilsen Wiborg (ca.1655-1718), kommandør på Kongsvinger. Slekten har avgreninger bl.a. i Gudbrandsdalen og i Vest-Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Stemmer bra, Per! Anders var gamelonkelen til Ola. Både Henrik og Barbro (besteforeldra til Ola) var brukarar av Uppigard Hundorp etter Anders døydde i 1808: Henrik var til han døydde i 1809 og Barbro til dottera Bastine tok over etter ho hadde gifta seg (i 1810). Bastine fekk skøyte frå Anders i 1808 - så foreldra forpakta vel berre garden til Bastine fekk gifta seg.Anders var også sjølv lomver i eindel år, han vart lensmann i Lom i 1771, og det var han som var gift med den vidkjende 'Viborg-Torø', som var kjend for sine biletvevar (fleire av dei heng vel på kunstindustrimuseet?)Det står eindel om denne familien (om etterkomarane til Ola Knutsson Viborg, og borna hans; Anders, Henrik og Margrete) i Lom Bygdabok (bind 2).Kor gamal er Viborg-ætta? Er denne Anders Nilsson, som du nemner, den fyrste kjende Viborg'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det meste om denne slekta finst i boka Wiberg, Geir Steinar 1995: Wiborg : en slektsgren med bakgrunn i det gamle norske bondesamfunnet. Gjøvik. 601 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Atle, Da Henrik (Hendric)Wiborg dør i 1809 står han oppført med yrke klokker. I tillegg en innførsel: 'forrige klokker i Lomb' Samtidig heter klokkeren i Fron Anders Johnsen Viborg Lenke Kjenner du til noen forbindelse, Det ser ut som lensmann og klokker går igejn som yrkesbetegnelse, idet Ole Hendrichsen Wiborg er oppført som lensmanden i Ringebo da han gifter seg i 1810 Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk til alle bidragsytere.Jeg fikk nettopp tilsendt et brev som viser at Wiborg hadde tilknytning til Nes på Romerike, og da min familie. Men jeg har ikke funnet linken ennå.Mvh Lars Ove

bilete1198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Det jeg finner i første omgang her er FT1801 Nes Romerike: LenkeI Nes BB Bind III s.411 :Brukere av Togstad øvre - står dette skrevet: Siri 1780 - 1801 gift med Ole Knutsen Viborg, Høyby. Siri er datter av Tor Olsen Målerud 1740 - 1809 og Goro Jensdatter Dystland 1753 - 1823.Da er vi igjen på Togstad!!Kan prøve å følge dette sporet og se hvor det ender!!Har lest igjennom innlegget ditt, men er litt usikker på hva du mener - skal dette gå bakover fra? Kopiert fra Innlegg 9: Min søsters bestemor, eller hennes mann skal ha vært oldebarn til Ole. Eller dette i innlegg 1: Moren til min bestemors svoger, Laura Halvorsdattter f. ca 1857 Lenke sies å ha stammet fra Ole Olsen Viborg i Guldbrandsdalen.Du mener kanskje det samme, men jeg leser det feil!!??Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianJeg er neimen ikke sikker selv hva jeg mener jeg.. Jeg fikk noen papirer fra familien min hvor det ble skrevet det som står i innlegg 1. Og det som som er sikkert er at dette går bakover. At Wiborg er en 'fjern' slekning, og muligens slektning av min bestemor, er muligens bare 'prat' foreløpig. Jeg kan ikke se linken ennå. Og at en Wiborg skal være evnt oldefar til min bestemor, er vanskelig å forstå. I alle fall ennå.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Jeg har funnet slekten til denne Knut Olsen Viborg i FT1801 i Nes BB, men det er 2 hele sider å skrive av - klarer du vente til den 6/9 eller? Da kan jeg få tid til å bruke kirkebøkene sammen med det som står i Bygdeboka - kanskje jeg finner linken!!Det står Knut Olsen Viborg fra Hundorp i Gudbrandsdalen her - jeg har også Einar Hovdhaugens Bygdebøker for Fron + Lom 3 bind utkommet hittil. Har også kirkebøkene for Fron, men de er det nok lite hjelp i da alle før 1799 brant i 1806!! Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Nå maser jeg fælt - hva het din bestemor? Ser at Kaspara - hennes søster er oppført som født Aaserud ved sønnen Georg Bjarnes dåp 1908 og at de giftet seg i Trefoldighetskirken Kristiania 1907. Ser at Aaserudnavnet kommer inn her sammens med de sidene som står om Marte Marie Nilsdatter osv. Olaf Aaserud f.1879 - er det bror av Kaspara og din bestemor?I safall er dette dem og Bertha din bestemor?LenkeEr du så sikker på at det går bakover?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Omtalte Ole Olsen Wiborg (f.ca.1811) fra Ringebu (bosatt på Hammer, Lalm (Vågå) i 1865), er altså sønn av Ole Henriksen Wiborg, som er fetter av Ole, Knut og Eli Knuts. Wiborg som er nevnt i brevet i innlegg 14 samt i innlegg 15 (FT1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Atle Brandsar, innl. 11:) Du sier at i Lom Bygdabok (bind 2) nevnes Ola Knutsson Viborg og borna hans; Anders, Henrik og Margrete. Det var vel flere barn her, i allefall den Knut Olsen Wiborg som bor på Togstad Øvre, Nes, Romerike i 1801 (far til nevnte Ole, Knut og Eli).Knut's far, Ole Knutsen Wiborg (1718-1803) var underoffiser fra Ringsaker, og rundt 1747 bosatt på Eidsvoll. Han døde hos sønnen Anders på Hundorp. Men han skal iflg. brevet i innlegg 14 også ha bodd i Lom. Når ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lillian:Ja det er Bertha som er min bestemor, men det er hennes søster Kaspara som jeg jobber med nå. Og jeg har ikke dårlig tid. Jeg venter gjerne til 6/9.Per: Det virker som familien Wiborg både hadde røtter i både Akershus, Hedmark og Oppland, og kanskje Nes på Romerike, og det jeg er opptatt av er om det finnes en 'link' til min bestemors familie. I følge Lillian kan det være det, og det gamle notatet jeg har stemmer. Men historien om 'finn-kjærringen' blir et uløst mysterium (heldigvis)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Ja, jeg forstår det - men om det er på din bestemor eller Kaspara går jo på ett ut - derfor jeg lurte på de to utsagnene i går - de er litt 'difuse' for meg. Forstår det muligens slik at det er på Kasparas mann - altså hans mors side!! Da er vi samme sted som det andre innlegget ditt? I innlegg 16 nevner du fjern slektning av din bestemor...så - muligens skrivefeil!! Jeg tenkte å begynne på det sikre for å gå bakover....men også se hvor jeg havner fra FT1801 - 3 giftermål på sønnen Ole kan fort gjøre utslag.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianJa jeg surrer fælt med dette. Men denne Wiborg skal komme fra Thormstrøm-siden. Jeg legger ved det gamle notatet.Mvh Lars Ove

bilete1208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Du er ikke alene om å surre som du sier - vi blir så ivrige vet du og da går det 'Litt rundt for oss' - jeg holder på!!Jeg er like spent som deg - så dette håper jeg går like bra som 'Nøtten' jeg hadde med min oldemor. Er nesten 'Flau' over at jeg ikke tenkte lenger enn som så da, men det er vel 'Den blinde' som var til stede!! Smil!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.