Gå til innhold
Arkivverket

[#41699] Ole Olsen V(W)iborg fra Guldbrandsdalen. Finn-kjærring og en forbannelse.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I følge notatet er Georgs tippoldefar en Wiborg, og Georg er sønn av Håkon Thornstrøm. Altså blir det oldefar til Håkon på morssiden.Mor til Håkon var Laura Josefine Halvorsdatter Husaasen (1857-1947) gift første gang med Gustav Reinholdt Thornstrøm (1843-1889), andre gang med Johan Larsen.Bestefar til Håkon var Halvor Hansen Husaasen (1816-1856) gift med Marthe Marie Nilsdatter.Oldefar til Håkon var Hans Halvorsen Holtet gift andre gang med Eli Israelsdatter.Dermed må det være en av bestemødrene eller oldemødrene som er Wiborg.Eller tuller jeg nå igjen?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Per Nermo (20): Jaudå, eg nemnde tre born til Ola Knutsson, men det var dei tre som kom til Lom eg nemnde. Fleire vert ikkje oppgjeve av Bygdaboka. Det er litt uvisst kva tid Ola budde i Lom, men han kom nok til bygda etter at sonen Anders kom, og han vart lensmann i Lom i 1771. Ola budde hjå Anders mesteparten av opphaldet sitt i Lom, på garden Nordgard Stamstad, med unnatak av nokre år på (den no nedlagde plassen) Låkånes (til major Riis kjøpte Låkånes i 1777). Han budde i Lom fram til før 1801 (då han er nemnd på Hundorp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Jeg har ikke klart å finne linken enda, men har ihvertfall kopiert opp en god del til deg fra Bygdebøkene som du får på Onsdag om du kommer på arkivet!!Mulig du har sett det selv, men foreldrene og søsknene til Hans Halvorsens kone nr.2, Elie Israelsdatter finnes under Hinden i FT1801 - samme sted som Hans Halvorsen er med sin første kone: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10236&gardpostnr=177&personpostnr=3819&merk=3819#ovre>LenkeJeg har også funnet ut at Nes bygdebok skriver at Laura med barn drar til Amerika i 1911, men Emigranter over Kristiania forteller noe annet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Jeg har funnet linken til Viborg, men ikke der du ville i henhold til ditt innlegg nr.26.Jeg hadde gitt opp i går kveld og slo av PC og alt for å se Colombo på TV - plutselig gikk det opp et lys - jeg lette på feil sted og hadde sett meg HELT BLIND på alle løsninger som ikke førte frem.I ditt innlegg nr.24 står følgende: Georg Thornstrøms tippoldefar på MORSSIDEN het Ole Olsen Viborg....osv. Ikke helt korrekt, men det var den setningen som dukket opp i hodet på meg og som ga løsningen. Det er Kaspara Berntsdatter f.1882 og din egen bestemor Birte Oline f.1886 som er av Viborg slekt. Jeg nevnte at Ole Knutsen på denne FT1801: Lenkevar gift 3 ganger....da skjer mye som man ikke ser med det samme.Her er Løsningen.Kaspara f. 1882 har disse foreldrene: Bernt Olsen Aaserud født på Rother 1837 og Oline Lovise Olsdatter født 1843(6). De gifter seg 27/12 1867 og ved deres vielse er fedrene disse: Ole Christofersen Rother og Ole Gulbrandsen Opsahleier. Da var jeg i mål for jeg kjente igjen navnet Ole Gulbrandsen Opsahleier fra Bygdeboka i Nes. Han gifter seg med med Siri Olsdatter født 1803 og hun er datter av Ole Knutsen Viborg og Guri Eriksdatter Dystlandshaugen. Dette er Ole Knutsen Viborg født 1860(FT1801 sier han er 32 det året) sitt andre ekteskap. Hans foreldre igjen er Knut Olsen Viborg og Marit Knudsdtr. Så det at tippoldefar til Georg Tornstrøm het Ole Olsen Viborg er ikke korrekt. Det må komme lenger utti!!Skal sette opp dette skikkelig til deg senere, men rekker ikke det til i morgen!! Har bare 'Kladdnotater' med meg i morgen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianOg tusen takk skal du ha :-)Der var linken, og litt motsatt av det jeg trodde. Men jeg er kjempeglad for å ha oppklart dette 'familie-mysterium'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bestemor var altså Birthe Oline Berntsdatter Aaserud f. 1886. Hvordan er egentlig familieforholdet mellom henne og Laura Halvorsdattter f. ca.1857 (innlegg 1) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerMitt innlegg (1) ble litt feil. Laura er mor til Håkon Thornstrøm, og da svoger til min bestemor Birthe.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hanssen

4 og 5: Med 'Finn-kjærring' menes muligens en skogfinne. De var jo beryktet og fryktet for deres trolldomskunnskaper og skulle nok like mye demoniseres som samene.Men det er ikke godt å si; Finnmarken er jo et eldre navn på 'Samelandet'.Dertil kommer at finnebosetinger i Gudbrandsdalen aldri har eksistert. Derimot har jo sørsamene holdt til så langt ned som til Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per:Laura Josefine Halvorsdatter (1857-1947) var gift første gang med Gustav Reinholdt Thornstrøm og fikk sønnen Håkon Thornstrøm. Håkon ble gift med Kaspara Berntsdatter Åserud, min bestemors søster.Altså var det ingen familieforhold mellom min bestemor og Laura, og du er ikke tungnem. Det er bare jeg som surrer.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notatet i innlegg 24 er antakelig feil på minst to punkter når ''Ole Olsen Viborg'' angis som Georg's tippoldefar. Hvis det er Georg Bjarne, f. 1908 det er snakk om, så er hans tipp-tipp-oldefar Knut Olsen Viborg (ca.1741-før 1808), som i 1801 er bosatt på Togstad Øvre, Nes, Romerike, AK. Og dennes (yngre !?) bror Anders var riktig nok prokurator, barnløs og bosatt på Hundorp i Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Lillian, 28:) Er Hulda ('Johansen' ?) f.1893 (som emigrete i 1910) (se også [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f00236&gardpostnr=780&merk=780#ovre>Lenke) barn av Johan Larsen i et ekteskap (?) (med hvem ?) før Laura (som han vel må ha g. seg med rundt 1899 ?) ?Hvor ble det av broren Karl f. 1891 (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Ole Knutsen Viborg var nok ikke fra Gudbrandsdalen. Han hadde en farbror som bodde på Hundorp, og bestefaren til Ole (som het Ole) døde også der. Far til Ole, Knut var født i Eidsvoll, og mora Marit var født på Seim i Sør-Odal. Dette kan du lese i Sør-Odal bygdebok bind 8 side 566. Jeg har forøvrig linjer bakover via Eidsvoll til Ringsaker, men dette får jeg ta senere.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Alle kopier jeg lovet deg ligger på Statsarkivet. Du må hente dem der og finne ut av det selv - jeg har ikke laget noen oversikt, men skrevet på fra hvilket bøker og bind jeg har kopiert.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian, kan du ta en titt på mitt innlegg nr. 32 ? (Innlegg 38 er besvart i 'den andre' debatten, Lenke. Laura og Johan ble vel g. i 1890. Jeg hadde notert 1899 som dødsår på 1. ektemann Thornström, men det må være 1889).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olsen Wiborg (ca.1741-før 1808) fra Eidsvoll bodde i 1801 på Togstad Øvre i Skogbygda, Nes, Romerike, AK, helt på grensa opp mot Sør-Odal, HE. Hans tippoldebarn Kaspara Berntsdatter f.1882 på Åserud i Nes sin ektemann Håkon Thornstrøm f.1877 i Sør-Odal hadde moren Laura Josefine Halvorsdatter Husaasen (1857-1947) som også kom fra Togstad i Skogbygda, der hennes far Halvor Hansen Holtet (1816-1856) var bonde (på Husåsen) (g.m. Marthe Marie Nilsdatter fra Ingjerd under 'Løcken', Nes).Hvordan kom Halvor Holtet til Husåsen (under Togstad) ? Hadde det noen sammenheng med at Knut Olsen Wiborg (ca.1741-før 1808) bodde på Togstad Øvre i 1801, eller er dette tilfeldig, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Grunnen til at jeg spurte Lars Ove om han kunne hente Kopier av de sidene i bygdebøkene som omhandler Viborg/Wiborg er at det er så mye - tar altfor lang tid å skrive av.Kirkebøkene blir noe annet, men gangen i dem har jeg ikke gått fullt ut enda - det tar tid!!Henviser derfor til de bygdebøkene det står om Viborgfamilien i så kan dere låne dem inn via bibliotek.I Lom BB Bind II er familien nevnt på flere steder, bl.a.: s. 538 - 39, 457, 443 - 44.Her nevnes også at Geir Steinar Wiborg i 1995 ga ut ei bok om familien. Den har jeg ikke forsøkt å spore opp.I Nes BB Bind III s.441 - osv.Har også i dag funnet ut at det står mye om Viborg/Wiborgfamilien i Romedal BB Bind II fra s.21 og utover - ca 10 sider. Her nevnes også gårder i Løten og Svennes på Biri.(Svennes på Biri nevnes i andre bygdebøker også)Lars Ove - tror Romedal Bygdebøker er på Statsarkivet - om ikke får du det senere - altfor mye å skrive av.Unde Høiby s. 441 står det at Knut Olsen Viborg ryddet Høiby og fikk kontrakt på plassen 1793 - les forøvrig det Pål Evensen skriver i innlegg 39.Sønnen Ole Knutsen som var gift 3 ganger har overtatt Høiby da faren døde.Kone 1: Siri Torsdatter Målerud 1780 - 1801 Kone 2: Guri Eriksdatter Dystlandhaugen 1782 - 1817 Kone 3: Marte Iversdatter Hovin 1783 - 1855.(Barn her: Iver 1821 - 88 g.m. Berte Amundsdatter Rånåseie, overtok plassen Iversrud under Togstad.(s.452 - 53 i Bind III)Dette er kun fra Bygdebøker og altså en Sekundær kilde.Skal ta gangen i kirkebøkene etterpå.Ang. Halvor Hansen Husåsen f.1816 står følgende i Nes BB Bind III s.426:Husåsen ble skilt fra Br.nr.15 i 1853 og solgt til Peder Andersen Dystland som samme år solgte videre til Halvor Hansen Husåsen føf 1856.PS: Innkopiert fra Innlegg i det andre om Laura Josefine:( Hulda Josefine født 22/2, dpt.: 3/4 1893 Bruger Johan Larsen og Laura Halvorsdatter. 1890. (det siste indikerer vielseår) Bosted. Indgjerd, han født 1858, hun født 1860) Denne vielsen har ikke foregått i Nes R.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LillianJeg hentet de i går. Tusen takk igjen. Skal forsøke å få sortert det og lagt det inn i løpet av helgen. Og jeg vet at Wiborg var en forholdsvis stor slekt, så jeg skal få scannet sidene fra Romedals-boka:-) Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ok, Lars Ove.Legger inn fra kirkebøkene her når jeg er ferdig med å tyde 'krusseduller'.Du får bare spørre om du ikke finner ut av det, men det tror jeg du gjør. Det er sikkert mere i Bygdebøkene for Nes R. på etterkommere, men det kan du evt. finne ut av og så ser vi på det siden!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Her er resten av det jeg lovet deg. Tror det holder for meg med Viborg for ei tid - sikkert andre som kan mere om dem enn meg!!!!Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 6/7 Vielse nr.18, s.2021797Copuleret 20/7Den 6 juni trolovet Corporal og Ungkarl Ole Knudsen Wieborg med Pigen Sigri Thorsdtr. Maalerud.Samme bok, samme kort, vielsenr. Og side ikke leselig.1802Trolovet 23/10, copuleret 4/11 Corporal Ole Knudsen Viborg og Guri Eriksd. Haugen. Cautinister: Ole Ols. Maalerud og Lars Johans. Dystld.Nes Mini I 5 1815 – 1835 Kort 6/10 Vielse nr. 3, s.3971819Viet i Næs Kirke 24/4Sergent Ole Knudsen Viborg, Enkemand , 50 aar. Marthe Iversd. Hovie, Pige, 36 aar.Dåp til barna – kun sett etter dem som står i Bygdebok Bind III, s.441.1.Ekteskap:Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 3/7, ingen nr. og side leselig.1798Ved Næs d. 18de april. Ole Knudsen TogstadE.øvre og Hstr. Sigrid Thorsd. B: Berthe Maria. Test: Anne Hermansd.ibid, Elie Hunstad, Anders Engebrets., Lars Johannesen og Ole Amundsen Togstad.2.Ekteskap:Samme bok, Kort 5/7 – ingen d.nr. eller side leselig.1803Dåpsdag: 11/9, Introd.dag: 2/10 Siri.Ole Knudsen og Guri Eriksd. Højbye – under Øvre Togstad. Dbv.: Anders Engebrets. Mysterud og h., Erik TogstadE., Jens Grinie(Grenie), Siri Skjønnesd. Ib.Samme bok, Kort 6/71805Døpt 4/8 Knud Sergeant Ole Knuds. Højbye og Guri Eriksd. Dbv.: Ole Torss. Togstad, Dorthe ib., And. Engebrets. Og h, ib., Erik Peders. TogstadE.1811Samme bok, samme kort – dåpsdato ikke leselig – slitasje her. Anders Wiborg Corporal Ole Wiborg og Guri Eriksdatter Højbye.(Så kommer noe som i hvert fall ikke stemmer med Bygdeboka, der står det Anne Maria f.1815 som datter av Ole Knudsen og Guri Eriksdatter.)Samme bok, samme kort181516/4 Ane Matea eller Maria – ”Kluss her” Ole Knudsen Højbye og Siri Skjønnesd. (Siri er fadder i en dåp lenger opp) Dbv.: Snedker Knud Viborg, Gudmund Mysterud og H., Elen Dys(t)land og Jens Tords. Ib.Enten et barn mellom 2 og 3 kone eller feilskrift av skribenten – tror jeg!! Helst det siste da kone 2 etter BB skal ha dødd 1817.3. Ekteskap:Nes Mini I 5 1815 – 1835 Kort 2/10 Dåp nr. 91, s. 112Iver f. 23/10, dpt. I Hovedk. 2/12 1821 Ole Knudsen Høybye. Marte Iversd. Fadd.: Forældrene, Gulbrand Bryntes. DyslandE., Gulbrand Pauls. Husaas, Birte Bryntesd. Ib.Tar med begravelsene også, fortsatt bare det som er i BB.Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 4/720/9 1801 Siri Torsd. Højbye ved Næss kirke. Vattersot, 21 aar.Nes Mini I 5 1815 – 1835 Kort 3/10 nr.24, s.195Død 14/7, begr. 20/7 1817 Guri Eriksd. Højbye, givt med Wiborg, 37 aar, Efter 5 dager Sygeleie.Samme bok, Kort 4/10Død 8/9, begr.: 18/9 1831 Ole Knudsen Høybye, Underoffiser, 63 aar, Givt 3 gange, Børn med de alle og under sidste uægte Børn. (Noe er borte her – usikker på resten)Nes Mini I 7 1846 – 1858 Kort 11/15 Begr. nr.: 18, s. 320Død 10/5, begr.17/5 1855 Nes kirke Marthe Iversdatter, Hmdsenke, 65 aar, Høiby/ Togstad Eie.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.